Hej!
Ni behöver inte läsa denna första del om ni inte är intresserade eller har tid. Skippa isåfall till efter denna **biten**.
********************
Först och främst vill jag bara be om ursäkt ifall det inte är tillåtet att skapa en tråd för detta.
Jag har varit inne på BusinessClass sporadiskt och drömt om att någon gång bli Eurobonus Gold och/eller boka en longhaul i business med poäng och 2-4-1 voucher.
Jag och min sambo vi har rest 2-3 gånger per år nu i 4 år och vi har tyvärr varit dåliga på det här med poäng och även om jag läst här har jag inte bemödat mig att registrera mig och ställa frågor.
Av diverse skäl tror jag att detta året blir det sista året på länge då vi har möjlighet att åka på längre resor och vill därför försöka avsluta starkt. Det går säkert att hitta info:n i businessclassbibeln, men jag gissar att experterna här kan ta fram vad jag behöver på väldigt mycket kortare tid än vad jag kan.
Så jag hoppas ni inte blir för arga på mig!
Vi har hittills bara tagit den billigaste biljetten när vi åkt både till Asien och Nordamerika. På senare år valde vi att flyga med SAS så mycket vi kunde. Annars har vi tagit den billigaste biljetten på ett "säkert" flygbolag. Eftersom jag är lite småskraj för flyg så brukar jag alltid kolla upp "säkra" flygbolag och vid långflyg gärna flygplansmodell med 4 motorer (A340, A380 och 747).
Detta har gjort att vi har fått spretigt med poäng. Många poäng som förfallit i Miles & More (Lufthansa till USA) och några poäng i Fly Emirates Skyward Miles (Till Asien).
På senare år har vi dock tagit SAS till både Hong Kong, Tokyo och USA.
*********************
Vi vill (om det är värt/ej kostar för mycket) gärna uppleva en long-haul (till USA) i business-class. Om detta sker med SAS eller med Lufthansa spelar ingen roll och det behöver inte vara t/r utan kan vara en enkel resa. Vi vill såklart att sträckan ska vara lång, ex. FRA-LAX och inte CPH-FRA.
Vi vill (tror jag?) att hemresan hellre är Business än att ditresan är det. Och ifall hemresan är i Business har vi inga problem med mellanlandningar då jag gissar att man får utnyttja bekvämligheterna med en Business-Class biljett.
Önskat Avresedatum: Lör 21a Dec 2019
Från-Till: CPH-SFO/LAX
Önskat Hemresedatum: Lör 4e Jan 2020
Från-Till: SFO/LAX-CPH
Förtydligande: Vi vill, om möjligt, flyga till SFO och ta inrikesflyg till LAX och åka hem därifrån (eller vice versa). Dessa datumen är flexibla men vi vill gärna att de rimmar väl med röda dagar och klämdagar under jul och nyår.
Nu till förutsättningarna:
Jag och min sambo innehar tillsammans genom PointShare 48 953 poäng.
Vi är båda vanliga EuroBonus medlemmar (saknade ca 1600 baspoäng för silver förra året).
Min kompis innehar 12000 poäng som går ut i slutet av denna månad (Mars 2019). Han har erbjudit att föra över dessa och det kommer kosta 600 kr, som jag då får betala.
Kommer dessa bli giltiga i 5 nya år?
Utöver detta ska jag med samma kompis och min sambo resa till Frankrike (Nice), tåga till Italien och resa hem från Rom. Här finns möjlighet att samla på mig fler poäng.
Utöver detta har vi båda varsitt SAS Amex Classic, som jag inte använt förutom för att köpa SAS-biljetter med.
Vi har också kopplat vårt kreditkort (ej SAS Amex) till Preem så vi får poäng när vi tankar. Vi har dock varit slarviga och inte alltid tankat på Preem.
Och givetvis försöker jag använda SAS Eurobonus-portalen när jag handlar på nätet.
Nu har jag givetvis inte bara gått in här utan jag har ju gjort lite research själv, som ni säkert hittar fel i och har ännu bättre förslag.
Sommarsemestern (Datumen är ej flexibla då min kompis och hans sambo redan bokat biljetter):
Avresedatum: 15 Juli 2019 CPH-NCE
SAS GO Smart: 1771 kr/person - 500 poäng
SAS GO Plus Smart: 2157 kr/person - 1500 poäng
Hemresedatum: 6 Aug 2019 FCO-CPH
SAS GO Smart: 1721 kr/person - 500 poäng
SAS GO Plus Smart: 2121 kr/person - 1500 poäng
Tar jag då SAS Plus på både ditresa och hemresa kommer detta bli 6000 poäng totalt in på kontot.
Ihop med befintliga poäng och 12000 poäng från min kompis kommer jag då ha en summa på
48 953 + 12 000 + 6 000 = 66 953 poäng
Och detta kommer ha kostat mig 600 kr (för 12 000 poäng) + 772 kr (2x(2157-1771)) + 800 (2x(2121-1721)) = 2172 kr
Så som jag förstått det behöver man 35 000 eurobonus poäng för att kunna uppgradera en SAS Plus flight till SAS Business och lika mycket för Economy -> Business hos ex. Lufthansa.
Jag kommer alltså behöva skrapa ihop ca 3500 poäng till innan det är dags att boka/uppgradera.
Utöver detta måste man köpa en biljett i bokningsklasserna Y, S eller B hos SAS för att kunna göra uppgraderingen.
Kollar jag Tors 19e dec så kostar en SAS Go Smart 4117 kr/person CPH-SFO och en SAS Plus 7287 kr/person (P). För att få tag i en uppgraderbar biljett måste jag röra mig till mitt önskade datum 21a dec och hittar då SAS Plus 10947 kr/person (B). Alltså en skillnad på 10947-4117 = 6830 kr/person. Som kontrast kostar en Business-Class biljett från CPH till SFO 13 355 kr/person.
Kollade även några flighter på Lufthansa och jag kunde inte få till Booking Class Y på sträckan LAX-FRA eller LAX-MUC utan endast på kortsträckan CPH-FRA, CPH-MUC.
Jag har spenderat en del tid på att kolla upp en del och tycker att det är en djungel. Jag känner nästan som ni ser här ovan att det verkar inte löna sig med uppgradering med poäng. Då alla extrakostnader för att få poängen och få kunna uppgradera med poängen gör det lika dyrt att köpa en businessclass biljett direkt.
Hoppas ni kan hjälpa mig och jag ber om ursäkt än en gång för ett så långt inlägg!
Ni behöver inte läsa denna första del om ni inte är intresserade eller har tid. Skippa isåfall till efter denna **biten**.
********************
Först och främst vill jag bara be om ursäkt ifall det inte är tillåtet att skapa en tråd för detta.
Jag har varit inne på BusinessClass sporadiskt och drömt om att någon gång bli Eurobonus Gold och/eller boka en longhaul i business med poäng och 2-4-1 voucher.
Jag och min sambo vi har rest 2-3 gånger per år nu i 4 år och vi har tyvärr varit dåliga på det här med poäng och även om jag läst här har jag inte bemödat mig att registrera mig och ställa frågor.
Av diverse skäl tror jag att detta året blir det sista året på länge då vi har möjlighet att åka på längre resor och vill därför försöka avsluta starkt. Det går säkert att hitta info:n i businessclassbibeln, men jag gissar att experterna här kan ta fram vad jag behöver på väldigt mycket kortare tid än vad jag kan.
Så jag hoppas ni inte blir för arga på mig!
Vi har hittills bara tagit den billigaste biljetten när vi åkt både till Asien och Nordamerika. På senare år valde vi att flyga med SAS så mycket vi kunde. Annars har vi tagit den billigaste biljetten på ett "säkert" flygbolag. Eftersom jag är lite småskraj för flyg så brukar jag alltid kolla upp "säkra" flygbolag och vid långflyg gärna flygplansmodell med 4 motorer (A340, A380 och 747).
Detta har gjort att vi har fått spretigt med poäng. Många poäng som förfallit i Miles & More (Lufthansa till USA) och några poäng i Fly Emirates Skyward Miles (Till Asien).
På senare år har vi dock tagit SAS till både Hong Kong, Tokyo och USA.
*********************
Vi vill (om det är värt/ej kostar för mycket) gärna uppleva en long-haul (till USA) i business-class. Om detta sker med SAS eller med Lufthansa spelar ingen roll och det behöver inte vara t/r utan kan vara en enkel resa. Vi vill såklart att sträckan ska vara lång, ex. FRA-LAX och inte CPH-FRA.
Vi vill (tror jag?) att hemresan hellre är Business än att ditresan är det. Och ifall hemresan är i Business har vi inga problem med mellanlandningar då jag gissar att man får utnyttja bekvämligheterna med en Business-Class biljett.
Önskat Avresedatum: Lör 21a Dec 2019
Från-Till: CPH-SFO/LAX
Önskat Hemresedatum: Lör 4e Jan 2020
Från-Till: SFO/LAX-CPH
Förtydligande: Vi vill, om möjligt, flyga till SFO och ta inrikesflyg till LAX och åka hem därifrån (eller vice versa). Dessa datumen är flexibla men vi vill gärna att de rimmar väl med röda dagar och klämdagar under jul och nyår.
Nu till förutsättningarna:
Jag och min sambo innehar tillsammans genom PointShare 48 953 poäng.
Vi är båda vanliga EuroBonus medlemmar (saknade ca 1600 baspoäng för silver förra året).
Min kompis innehar 12000 poäng som går ut i slutet av denna månad (Mars 2019). Han har erbjudit att föra över dessa och det kommer kosta 600 kr, som jag då får betala.
Kommer dessa bli giltiga i 5 nya år?
Utöver detta ska jag med samma kompis och min sambo resa till Frankrike (Nice), tåga till Italien och resa hem från Rom. Här finns möjlighet att samla på mig fler poäng.
Utöver detta har vi båda varsitt SAS Amex Classic, som jag inte använt förutom för att köpa SAS-biljetter med.
Vi har också kopplat vårt kreditkort (ej SAS Amex) till Preem så vi får poäng när vi tankar. Vi har dock varit slarviga och inte alltid tankat på Preem.
Och givetvis försöker jag använda SAS Eurobonus-portalen när jag handlar på nätet.
Nu har jag givetvis inte bara gått in här utan jag har ju gjort lite research själv, som ni säkert hittar fel i och har ännu bättre förslag.
Sommarsemestern (Datumen är ej flexibla då min kompis och hans sambo redan bokat biljetter):
Avresedatum: 15 Juli 2019 CPH-NCE
SAS GO Smart: 1771 kr/person - 500 poäng
SAS GO Plus Smart: 2157 kr/person - 1500 poäng
Hemresedatum: 6 Aug 2019 FCO-CPH
SAS GO Smart: 1721 kr/person - 500 poäng
SAS GO Plus Smart: 2121 kr/person - 1500 poäng
Tar jag då SAS Plus på både ditresa och hemresa kommer detta bli 6000 poäng totalt in på kontot.
Ihop med befintliga poäng och 12000 poäng från min kompis kommer jag då ha en summa på
48 953 + 12 000 + 6 000 = 66 953 poäng
Och detta kommer ha kostat mig 600 kr (för 12 000 poäng) + 772 kr (2x(2157-1771)) + 800 (2x(2121-1721)) = 2172 kr
Så som jag förstått det behöver man 35 000 eurobonus poäng för att kunna uppgradera en SAS Plus flight till SAS Business och lika mycket för Economy -> Business hos ex. Lufthansa.
Jag kommer alltså behöva skrapa ihop ca 3500 poäng till innan det är dags att boka/uppgradera.
Utöver detta måste man köpa en biljett i bokningsklasserna Y, S eller B hos SAS för att kunna göra uppgraderingen.
Kollar jag Tors 19e dec så kostar en SAS Go Smart 4117 kr/person CPH-SFO och en SAS Plus 7287 kr/person (P). För att få tag i en uppgraderbar biljett måste jag röra mig till mitt önskade datum 21a dec och hittar då SAS Plus 10947 kr/person (B). Alltså en skillnad på 10947-4117 = 6830 kr/person. Som kontrast kostar en Business-Class biljett från CPH till SFO 13 355 kr/person.
Kollade även några flighter på Lufthansa och jag kunde inte få till Booking Class Y på sträckan LAX-FRA eller LAX-MUC utan endast på kortsträckan CPH-FRA, CPH-MUC.
Jag har spenderat en del tid på att kolla upp en del och tycker att det är en djungel. Jag känner nästan som ni ser här ovan att det verkar inte löna sig med uppgradering med poäng. Då alla extrakostnader för att få poängen och få kunna uppgradera med poängen gör det lika dyrt att köpa en businessclass biljett direkt.
Hoppas ni kan hjälpa mig och jag ber om ursäkt än en gång för ett så långt inlägg!