Senaste nytt

Hjälp oss till en oförglömlig flight

Shulle

Medlem
Hej!

Ni behöver inte läsa denna första del om ni inte är intresserade eller har tid. Skippa isåfall till efter denna **biten**.

********************
Först och främst vill jag bara be om ursäkt ifall det inte är tillåtet att skapa en tråd för detta.
Jag har varit inne på BusinessClass sporadiskt och drömt om att någon gång bli Eurobonus Gold och/eller boka en longhaul i business med poäng och 2-4-1 voucher.
Jag och min sambo vi har rest 2-3 gånger per år nu i 4 år och vi har tyvärr varit dåliga på det här med poäng och även om jag läst här har jag inte bemödat mig att registrera mig och ställa frågor.

Av diverse skäl tror jag att detta året blir det sista året på länge då vi har möjlighet att åka på längre resor och vill därför försöka avsluta starkt. Det går säkert att hitta info:n i businessclassbibeln, men jag gissar att experterna här kan ta fram vad jag behöver på väldigt mycket kortare tid än vad jag kan.
Så jag hoppas ni inte blir för arga på mig!

Vi har hittills bara tagit den billigaste biljetten när vi åkt både till Asien och Nordamerika. På senare år valde vi att flyga med SAS så mycket vi kunde. Annars har vi tagit den billigaste biljetten på ett "säkert" flygbolag. Eftersom jag är lite småskraj för flyg så brukar jag alltid kolla upp "säkra" flygbolag och vid långflyg gärna flygplansmodell med 4 motorer (A340, A380 och 747).
Detta har gjort att vi har fått spretigt med poäng. Många poäng som förfallit i Miles & More (Lufthansa till USA) och några poäng i Fly Emirates Skyward Miles (Till Asien).
På senare år har vi dock tagit SAS till både Hong Kong, Tokyo och USA.
*********************

Vi vill (om det är värt/ej kostar för mycket) gärna uppleva en long-haul (till USA) i business-class. Om detta sker med SAS eller med Lufthansa spelar ingen roll och det behöver inte vara t/r utan kan vara en enkel resa. Vi vill såklart att sträckan ska vara lång, ex. FRA-LAX och inte CPH-FRA.
Vi vill (tror jag?) att hemresan hellre är Business än att ditresan är det. Och ifall hemresan är i Business har vi inga problem med mellanlandningar då jag gissar att man får utnyttja bekvämligheterna med en Business-Class biljett.

Önskat Avresedatum: Lör 21a Dec 2019
Från-Till: CPH-SFO/LAX
Önskat Hemresedatum: Lör 4e Jan 2020
Från-Till: SFO/LAX-CPH

Förtydligande: Vi vill, om möjligt, flyga till SFO och ta inrikesflyg till LAX och åka hem därifrån (eller vice versa). Dessa datumen är flexibla men vi vill gärna att de rimmar väl med röda dagar och klämdagar under jul och nyår.

Nu till förutsättningarna:
Jag och min sambo innehar tillsammans genom PointShare 48 953 poäng.
Vi är båda vanliga EuroBonus medlemmar (saknade ca 1600 baspoäng för silver förra året).
Min kompis innehar 12000 poäng som går ut i slutet av denna månad (Mars 2019). Han har erbjudit att föra över dessa och det kommer kosta 600 kr, som jag då får betala.
Kommer dessa bli giltiga i 5 nya år?
Utöver detta ska jag med samma kompis och min sambo resa till Frankrike (Nice), tåga till Italien och resa hem från Rom. Här finns möjlighet att samla på mig fler poäng.
Utöver detta har vi båda varsitt SAS Amex Classic, som jag inte använt förutom för att köpa SAS-biljetter med.
Vi har också kopplat vårt kreditkort (ej SAS Amex) till Preem så vi får poäng när vi tankar. Vi har dock varit slarviga och inte alltid tankat på Preem.
Och givetvis försöker jag använda SAS Eurobonus-portalen när jag handlar på nätet.

Nu har jag givetvis inte bara gått in här utan jag har ju gjort lite research själv, som ni säkert hittar fel i och har ännu bättre förslag.

Sommarsemestern (Datumen är ej flexibla då min kompis och hans sambo redan bokat biljetter):
Avresedatum: 15 Juli 2019 CPH-NCE
SAS GO Smart: 1771 kr/person - 500 poäng
SAS GO Plus Smart: 2157 kr/person - 1500 poäng

Hemresedatum: 6 Aug 2019 FCO-CPH
SAS GO Smart: 1721 kr/person - 500 poäng
SAS GO Plus Smart: 2121 kr/person - 1500 poäng

Tar jag då SAS Plus på både ditresa och hemresa kommer detta bli 6000 poäng totalt in på kontot.
Ihop med befintliga poäng och 12000 poäng från min kompis kommer jag då ha en summa på

48 953 + 12 000 + 6 000 = 66 953 poäng

Och detta kommer ha kostat mig 600 kr (för 12 000 poäng) + 772 kr (2x(2157-1771)) + 800 (2x(2121-1721)) = 2172 kr

Så som jag förstått det behöver man 35 000 eurobonus poäng för att kunna uppgradera en SAS Plus flight till SAS Business och lika mycket för Economy -> Business hos ex. Lufthansa.
Jag kommer alltså behöva skrapa ihop ca 3500 poäng till innan det är dags att boka/uppgradera.
Utöver detta måste man köpa en biljett i bokningsklasserna Y, S eller B hos SAS för att kunna göra uppgraderingen.
Kollar jag Tors 19e dec så kostar en SAS Go Smart 4117 kr/person CPH-SFO och en SAS Plus 7287 kr/person (P). För att få tag i en uppgraderbar biljett måste jag röra mig till mitt önskade datum 21a dec och hittar då SAS Plus 10947 kr/person (B). Alltså en skillnad på 10947-4117 = 6830 kr/person. Som kontrast kostar en Business-Class biljett från CPH till SFO 13 355 kr/person.

Kollade även några flighter på Lufthansa och jag kunde inte få till Booking Class Y på sträckan LAX-FRA eller LAX-MUC utan endast på kortsträckan CPH-FRA, CPH-MUC.

Jag har spenderat en del tid på att kolla upp en del och tycker att det är en djungel. Jag känner nästan som ni ser här ovan att det verkar inte löna sig med uppgradering med poäng. Då alla extrakostnader för att få poängen och få kunna uppgradera med poängen gör det lika dyrt att köpa en businessclass biljett direkt.

Hoppas ni kan hjälpa mig och jag ber om ursäkt än en gång för ett så långt inlägg!
 

danielhog

Medlem
Jag har läst hela ditt inlägg, vad jag förstår är din enda fråga om överförda poäng blir giltiga i fem år?

Ja, så har det varit tidigare, hittade inget annat vid snabb googling.

Du kan ofta få valfri bookingskalss hos Lufthansa om du ringer för bokning.
 

taxvalp

Medlem
Det behövs inte specifika bokningsklasser för att uppgradera Plus-Business hos SAS, såvida du inte vill ha en garanterad uppgradering. Plusgrade eller uppgradering vid checkin funkar i billigare bokningsklasser men mer mer riskmoment...
 

Shulle

Medlem
Hej igen,

@danielhog
Då kanske jag var otydlig i mitt inlägg. Ja, jag undrade om överförda poäng blir giltiga i fem år.
Utöver detta undrade jag om jag hade missat något bättre sätt att komma fram till målet, att åka business-class på en långsträcka CPH till USA.
För att efter all den research jag gjort, som du ser i inlägget, så kommer jag inte riktigt fram till att man tjänar så mycket på att uppgradera två biljetter med 70 000 Eurobonuspoäng.
Så jag kan ringa Lufthansa och boka en vanlig billig economy-biljett och få den i rätt bokningsklass för att uppgradera med poäng?

@taxvalp
Med riskmoment menar du att det kanske inte går? Att det inte finns tillgängligt eller att det blir för dyrt i poäng?
Brukar det vara billigare att uppgradera vid checkin än att köpa business-class i förväg?

Tack båda för era svar!
 

Thornado

Medlem
Precis som sagts innan så går det bra att uppgradera godtycklig biljett hos SAS till Business med poäng, men risken är ju att Businesskabinen är full och då får ni inte igenom någon uppgradering. Bästa värdet för poängen får ni om ni använder dem för att boka en "ren" poängresa, helst i kombination med en Amex 2-4-1-voucher från ett SAS Amex Premium. Genom detta kan ni dessutom få in 36000 poäng till på ert pointsharing-konto (du blir värvad av någon och får då 12k poäng i värvningsbonus, och lite senare så värvar du även din sambo och då får ni ytterligare 12+12k poäng i bonus - ni bör dock lägga all spendering på ett kort så att ni kommer upp i 150k spend). Problemet med denna approach är:
1) ni kan inte boka förrän ni har spenderat 150kSEK på ert nya Amex, vilket kan ta ett tag och göra att ni är för sent ut för att boka
2) även om man är ute i väldigt god tid så är det väldigt ont om tillgänglighet på awardplatser just kring jul och nyår (och detta är ännu mer sant just på linjerna till Kalifornien), så sannolikheten att ni hittar businessawards på just de datum ni vill åka är rätt så låg.
Med viss flexibilitet och lite ytterligare kreativitet i poängintjäningen så finns det dock en hyfsad chans att hitta någon resa om ni även tittar på andra Star Alliance-bolag...
 

Tongen2

Medlem
Hej och välkommen!

Spontant känns det som att bästa förslaget är att köpa en business biljett om ni vill åka just business class. Varianten att uppgradera från ekonomi går ju också men det kan man aldrig lita på att det går igenom heller. Så den känns riskabel tycker jag. Speciellt för 2 Pers och de datumen ni siktat in er på och de destinationena så tror jag det blir extra svårt. Men här får gärna någon rätta mig om jag är ute och cyklar.

Mitt tips:
Uppgradera till Amex premium som ger 2-4-1 till hela världen efter att ni spenderat 150k
Använd Amex till alla inköp för att spara ihop poäng så ni kommer upp i 100k poäng som krävs för att boka business med SAS för poäng
Hoppas på att det finns ledigt i business för 2 Pers på er rutt och boka ASAP :)
 

Thornado

Medlem
Hej igen,

@danielhog
Då kanske jag var otydlig i mitt inlägg. Ja, jag undrade om överförda poäng blir giltiga i fem år.
Utöver detta undrade jag om jag hade missat något bättre sätt att komma fram till målet, att åka business-class på en långsträcka CPH till USA.
För att efter all den research jag gjort, som du ser i inlägget, så kommer jag inte riktigt fram till att man tjänar så mycket på att uppgradera två biljetter med 70 000 Eurobonuspoäng.
Så jag kan ringa Lufthansa och boka en vanlig billig economy-biljett och få den i rätt bokningsklass för att uppgradera med poäng?

@taxvalp
Med riskmoment menar du att det kanske inte går? Att det inte finns tillgängligt eller att det blir för dyrt i poäng?
Brukar det vara billigare att uppgradera vid checkin än att köpa business-class i förväg?

Tack båda för era svar!

Ja, överförda poäng blir giltiga i fem år.

Godtyckliga biljetter med SAS går att uppgradera. Om ni köper biljetter hos Lufthansa så krävs det dock specifika bokningsklasser för att kunna uppgradera med Eurobonuspoäng, och dessa bokningsklasser är för det mesta så dyra att det inte är ett rimligt alternativ att gå denna väg.

Precis, det är en risk att det inte finns några lediga platser i Businessclass kvar att uppgradera till.
 

Shulle

Medlem
Precis som sagts innan så går det bra att uppgradera godtycklig biljett hos SAS till Business med poäng, men risken är ju att Businesskabinen är full och då får ni inte igenom någon uppgradering. Bästa värdet för poängen får ni om ni använder dem för att boka en "ren" poängresa, helst i kombination med en Amex 2-4-1-voucher från ett SAS Amex Premium. Genom detta kan ni dessutom få in 36000 poäng till på ert pointsharing-konto (du blir värvad av någon och får då 12k poäng i värvningsbonus, och lite senare så värvar du även din sambo och då får ni ytterligare 12+12k poäng i bonus - ni bör dock lägga all spendering på ett kort så att ni kommer upp i 150k spend). Problemet med denna approach är:
1) ni kan inte boka förrän ni har spenderat 150kSEK på ert nya Amex, vilket kan ta ett tag och göra att ni är för sent ut för att boka
2) även om man är ute i väldigt god tid så är det väldigt ont om tillgänglighet på awardplatser just kring jul och nyår (och detta är ännu mer sant just på linjerna till Kalifornien), så sannolikheten att ni hittar businessawards på just de datum ni vill åka är rätt så låg.
Med viss flexibilitet och lite ytterligare kreativitet i poängintjäningen så finns det dock en hyfsad chans att hitta någon resa om ni även tittar på andra Star Alliance-bolag...

Detta förslag känns lite som en mer "långsiktig" lösning. Det blir som du säger nog ganska svårt att få till en bonusresa på poäng i år. Oklart om vi hinner spendera 150k fram tills dess. Kollar jag på flyg från CPH-SFO så finns det inga tillgängliga flights i närheten av våra datum som kan betalas med poäng. Så det är nog omöjligt? Om det inte finns platser som inte visas på sidan?
I vilket fall så blir det vår "sista" resa på ett tag och därför är lösningar som ger oss möjligheter nästa år o.s.v. ointressanta just nu.
När det är dags o sätta på reskläderna igen så kommer jag nog satsa på EBG med amex+mastercard-korten också. Men det är lite senare :)

Hej och välkommen!

Spontant känns det som att bästa förslaget är att köpa en business biljett om ni vill åka just business class. Varianten att uppgradera från ekonomi går ju också men det kan man aldrig lita på att det går igenom heller. Så den känns riskabel tycker jag. Speciellt för 2 Pers och de datumen ni siktat in er på och de destinationena så tror jag det blir extra svårt. Men här får gärna någon rätta mig om jag är ute och cyklar.

Mitt tips:
Uppgradera till Amex premium som ger 2-4-1 till hela världen efter att ni spenderat 150k
Använd Amex till alla inköp för att spara ihop poäng så ni kommer upp i 100k poäng som krävs för att boka business med SAS för poäng
Hoppas på att det finns ledigt i business för 2 Pers på er rutt och boka ASAP :)

Precis som Thornado sa där uppe så verkar inte detta som ett sannolikt scenario. Vanligtvis använder vi Remember More och får 1% cashback på allt vi köper. Skulle vi köra på Amex premium som kostar 1000 kr/år och klara alternativt ej klara 150k i spend fram till November? Så har vi gått miste om 1500ish kronor. Är kanske inte hela världen. Men även om vi klarar 150k spend o kvalificerar oss för 2-4-1 behöver vi dessutom få till en award-flight. Och kollar man nu så finns inga sådana tillgängliga i närheten av de datum vi "måste" åka.

Eller har jag helt fel?
 

taxvalp

Medlem
@taxvalp
Med riskmoment menar du att det kanske inte går? Att det inte finns tillgängligt eller att det blir för dyrt i poäng?
Brukar det vara billigare att uppgradera vid checkin än att köpa business-class i förvä

Om det inte finns plats i business går det inte att uppgradera vid checkin. Priset är annars 35000 poäng för Plus till Business. Om det är billigare eller dyrare än att köpa business beror förstås på vad biljetterna kosta roxh och hur man värderar poängen.

Om business är viktigast av allt så ska man följa @agehall och hans budord - boka den klass du vill resa i!
 

Shulle

Medlem
Av infon jag fått hittills verkar det bästa vara helt enkelt att försöka samla på sig poäng genom att åka med sas plus till Nice och från Rom.
Tjäna in 6000 poäng för båda. Köpa biljetterna med SAS Amex Classic och få ytterligare 2500 poäng. Köpa 12000 poäng av min kompis.

Totalt kommer vi då ha strax under 70k poäng.

Sen får vi köpa 2 vanliga SAS Go-biljetter (eller behöver dessa vara SAS Plus?) till USA och hoppas att det finns uppgraderingsmöjligheter. Om det inte gör det så får man hitta något annat vettigt o göra med 70k poäng.

Genom Google flights står det att jag kan få till en t/r resa till USA för 6300 (boka genom SAS telefonbokning)

CPH-SFO direktflyg
LAX->SFO->CPH (United -> SAS)

Låter det rimligt?
 
Toppen