Senaste nytt

Hjälp mig till CES 2022

RickardG

Medlem
Spelar ingen roll vad du har för rättigheter. Sas hävdar envist att du inte kan boka om till andra bolag om det inte är max 14 dagar till avresa. Ingen idé att tjafsa med kundtjänst heller då de inte får boka om (även om det går) till andra. Har haft detta problem med varje resa jag gjort med sas under pandemin då alla resor utom 1 ställts in.

Varför skulle du hamna i economy på connection i USA om du betalt för business?
United flyger med kabiner som saknar business på alla flighter de föreslår...
 

RickardG

Medlem
Nja, vad är det för connection du har nu? Via ORD? Är det inte bara så att P-klass är fullt och SAS är för snåla att ta bokningsklass över detta?
Ja, det är ORD-LAS, UA 1604 som det sägs inte finns business på. Sen är det ändå inte attraktivt att sitta 4+ timmar i en 737 även om det skulle finnas business, och heller inte spendera 3+ timmar på ORD :(
Försöker hitta något till SFO eller LAX kring 3-5 januari som de kan tänkas acceptera som ombokning och där jag kan komma dit bekvämt (läs: lie flat, widebody).
 

Senator

Moderator
Ja, det är ORD-LAS, UA 1604 som det sägs inte finns business på. Sen är det ändå inte attraktivt att sitta 4+ timmar i en 737 även om det skulle finnas business, och heller inte spendera 3+ timmar på ORD :(
Försöker hitta något till SFO eller LAX kring 3-5 januari som de kan tänkas acceptera som ombokning och där jag kan komma dit bekvämt (läs: lie flat, widebody).

Det var den 5:e vad?

United ORD LAS.PNG


Finns massor av plats. Men SAS är för snåla för att det inte finns P-klass. Gör deras problem till ditt problem. Jag gissar du kommer stöta på detta: att det måste vara J-klass på SAS, P-klass på United och I-klass på Alaska eller American.

Ring antingen kvällstid så du hamnar i Tallinn after hours eller ring i USA. Min erfarenhet är att det löser sig utanför stela Sverige.
 

palmen

Moderator
Ja, det är ORD-LAS, UA 1604 som det sägs inte finns business på. Sen är det ändå inte attraktivt att sitta 4+ timmar i en 737 även om det skulle finnas business, och heller inte spendera 3+ timmar på ORD :(
Försöker hitta något till SFO eller LAX kring 3-5 januari som de kan tänkas acceptera som ombokning och där jag kan komma dit bekvämt (läs: lie flat, widebody).
Om du kan tänka dig flyga via LAX är väl det absolut enklaste i så fall då SAS faktiskt flyger dit. Du kan ställa det kravet på att de ska omboka dig till LAX istället för SFO då SAS flyger på båda dessa (såvida inte LAX flighten är full men det betvivlar jag). SAS kommer inte boka om dig till något annat bolag över Atlanten oavsett hur mycket rätt du har till detta (om det inte är mindre än 14 dagar till avresa vilket det inte är i ditt fall), den fighten är som att prata med en vägg.
 

RickardG

Medlem
Om du kan tänka dig flyga via LAX är väl det absolut enklaste i så fall då SAS faktiskt flyger dit. Du kan ställa det kravet på att de ska omboka dig till LAX istället för SFO då SAS flyger på båda dessa (såvida inte LAX flighten är full men det betvivlar jag). SAS kommer inte boka om dig till något annat bolag över Atlanten oavsett hur mycket rätt du har till detta (om det inte är mindre än 14 dagar till avresa vilket det inte är i ditt fall), den fighten är som att prata med en vägg.
Kanske är dags för HUACA, för den agent jag pratade med nyss sa att det förvisso fanns tillgänglighet till LAX, men att det inte fanns anslutningar vidare till LAS som hon kunde (fick?) boka. Jag fick heller inte ändra resan till open jaw ARN-LAX//LAS-ARN. Kanske som @Senator skriver att det saknas något i "rätt" bokningsklass.

@Senator För att vara lite förberedd inför nästa samtal, har du möjlighet att se tillgänglighet för detta alternativ?

Capture.JPG


Möjligen kan de gå med på denna, men då får jag en övernattning på LAX. @palmen vad tror du om chansen att få ändra till open jaw enligt ovan? HUACA eller något systemmässigt som sätter stopp?
 

Senator

Moderator
Kanske är dags för HUACA, för den agent jag pratade med nyss sa att det förvisso fanns tillgänglighet till LAX, men att det inte fanns anslutningar vidare till LAS som hon kunde (fick?) boka. Jag fick heller inte ändra resan till open jaw ARN-LAX//LAS-ARN. Kanske som @Senator skriver att det saknas något i "rätt" bokningsklass.

@Senator För att vara lite förberedd inför nästa samtal, har du möjlighet att se tillgänglighet för detta alternativ?

Visa bifogad bild 122676

Möjligen kan de gå med på denna, men då får jag en övernattning på LAX. @palmen vad tror du om chansen att få ändra till open jaw enligt ovan? HUACA eller något systemmässigt som sätter stopp?

Såhär ser det ut med de tre bolag du kan boka vidare med den 4:e

LAX LAS 4 Jan.PNG


Ingen P-klass eller I-klass, men det är i mitt tycke inte ditt problem.

På morgonen den 5:e är det samma sak.

LAX LAS 4 Jan.PNG


Jag hade som sagt väntat till Sverige har stängt och använt engelsk kundtjänst antingen efter stängdags i Sverige eller ringt USA. Det är inte ditt problem, det är deras problem nu som SAS har ställt in.
 

Attachments

  • LAX LAS 5 Jan.PNG
    LAX LAS 5 Jan.PNG
    404,3 KB · Visningar: 55

palmen

Moderator
Kanske är dags för HUACA, för den agent jag pratade med nyss sa att det förvisso fanns tillgänglighet till LAX, men att det inte fanns anslutningar vidare till LAS som hon kunde (fick?) boka. Jag fick heller inte ändra resan till open jaw ARN-LAX//LAS-ARN. Kanske som @Senator skriver att det saknas något i "rätt" bokningsklass.

@Senator För att vara lite förberedd inför nästa samtal, har du möjlighet att se tillgänglighet för detta alternativ?

Visa bifogad bild 122676

Möjligen kan de gå med på denna, men då får jag en övernattning på LAX. @palmen vad tror du om chansen att få ändra till open jaw enligt ovan? HUACA eller något systemmässigt som sätter stopp?
Ändrar du till open jaw lär de vilja prisa om biljetten. Bättre att göra som Senator skriver, inte ditt problem att sas ställer in och att de inte hittar billigaste bokningsklass på bolaget du ska bokas om till, det får dom lösa.
 

RickardG

Medlem
Så efter en dryg timme i kö hade jag ett långt samtal igår kväll med en engelskspråkig herre, som var väldigt hjälpsam och verkade ha koll på mycket. Han försökte få igenom alla mina alternativ men lyckades inte boka om något.
Hans svar kan sammafattas till att det i mitt fall, när det är mer än 14 dagar innan avresa:
  • Endast samma bolag som med ursprunglig rutt får ingå (Alaska och SAS i mitt fall)
  • Endast "vissa" bokningsklasser.
  • Endast samma start och destination, så ingen möjlighet att ändra till open jaw.
Allt annat resulterar i att bokningen får annan prissättning. Det här gör att det i princip inte är möjligt för SAS att få mig till den destination jag bokat, i den kabinklass jag bokat och att jag kommer fram den dag som jag har bokat. Känns sådär, men det kanske inte finns mycket att göra åt saken.
 

palmen

Moderator
Så efter en dryg timme i kö hade jag ett långt samtal igår kväll med en engelskspråkig herre, som var väldigt hjälpsam och verkade ha koll på mycket. Han försökte få igenom alla mina alternativ men lyckades inte boka om något.
Hans svar kan sammafattas till att det i mitt fall, när det är mer än 14 dagar innan avresa:
  • Endast samma bolag som med ursprunglig rutt får ingå (Alaska och SAS i mitt fall)
  • Endast "vissa" bokningsklasser.
  • Endast samma start och destination, så ingen möjlighet att ändra till open jaw.
Allt annat resulterar i att bokningen får annan prissättning. Det här gör att det i princip inte är möjligt för SAS att få mig till den destination jag bokat, i den kabinklass jag bokat och att jag kommer fram den dag som jag har bokat. Känns sådär, men det kanske inte finns mycket att göra åt saken.
Det där måste sas fixa, de ställer in ett flyg och då har de ett ansvar att få dig till aktuell destination också. Finns absolut inget i 261/2004 som säger att det måste vara samma bolag och bokningsklasser. Fråga om de kan sälja en helt ny biljett efter dina önskemål, kan de det kan de även boka om.

Du har ju inga orimliga krav om du flyger via LAX istället för SFO med sas. Att de ställer in är deras problem, inte ditt.
 
Toppen