Senaste nytt

Hjälp mig till CES 2022

Senator

Moderator
Den 3:e kan du ta antigen SAS direkt ARN-ORD eller ARN-CPH-ORD med övernattning.
4:e har UA203 och UA732 P-klass

Newark (EWR) samt JFK är kört.

Dulles (IAD) också kört.

LAX finns det 1! P-klass den 4:e med United UA2620

Annars rätt så kört tyvärr.
 

RickardG

Medlem
Den 3:e kan du ta antigen SAS direkt ARN-ORD eller ARN-CPH-ORD med övernattning.
4:e har UA203 och UA732 P-klass

Newark (EWR) samt JFK är kört.

Dulles (IAD) också kört.

LAX finns det 1! P-klass den 4:e med United UA2620

Annars rätt så kört tyvärr.
Det blev nu följande (5-10:e):

ARN-(SK A320)-CPH-(SK A330)-SFO-(AS A320)-LAS, 09:50-18:38, 17h 48m
LAS-(AA A321)-LAX-(SK A350)-CPH-(SK A320)-ARN, 10:35-12:55, 17h 20m

22585 kr, och är nöjd med avgångstider, restid och byten. Vet inte hur många poäng det blir till Eurobonus men en hel del!

Finns det något extra bra sätt att få poäng eller service för sträckorna med Alaskan och American? Korta sträckor och jag fokuserar allt på star alliance så jag har egentligen ingen långsiktig användning för en handfull poäng utanför alliancen...
 

Senator

Moderator
Det blev nu följande (5-10:e):

ARN-(SK A320)-CPH-(SK A330)-SFO-(AS A320)-LAS, 09:50-18:38, 17h 48m
LAS-(AA A321)-LAX-(SK A350)-CPH-(SK A320)-ARN, 10:35-12:55, 17h 20m

22585 kr, och är nöjd med avgångstider, restid och byten. Vet inte hur många poäng det blir till Eurobonus men en hel del!

Finns det något extra bra sätt att få poäng eller service för sträckorna med Alaskan och American? Korta sträckor och jag fokuserar allt på star alliance så jag har egentligen ingen långsiktig användning för en handfull poäng utanför alliancen...

Kul, bra rutt, tider, pris och bolag. Hur mycket kommer du åka framöver tror du, om du ser framåt nästa 3-4 åren? Svår fråga jag vet, men British Airways, Alaska och American har lite olika styrkor som du kan använda. Både Alaska och American har bra partners som inte är OneWorld, men skulle du göra samma rutt 1-2 gånger per år blir det kanske användbart. British Airways kan du fylla på lite Membership Rewards om sådant finns.

Alaska har precis öppnat nya lounge på SFO, och är ensamma med bland amerikanska bolag att släppa in Domestic First:
How Citrix Uses Verkada's Hybrid Cloud Technology to Improve Security Operations

I min erfarenhet så rangordnar jag United sist av American, Alaska och Delta så om du åker ett par gånger per år skulle det nog vara värt att ha något OneWorld kort. Sen är British Airways det självklara valet till London i mitt tycke.
 

RickardG

Medlem
Kul, bra rutt, tider, pris och bolag. Hur mycket kommer du åka framöver tror du, om du ser framåt nästa 3-4 åren? Svår fråga jag vet, men British Airways, Alaska och American har lite olika styrkor som du kan använda. Både Alaska och American har bra partners som inte är OneWorld, men skulle du göra samma rutt 1-2 gånger per år blir det kanske användbart. British Airways kan du fylla på lite Membership Rewards om sådant finns.

Alaska har precis öppnat nya lounge på SFO, och är ensamma med bland amerikanska bolag att släppa in Domestic First:
How Citrix Uses Verkada's Hybrid Cloud Technology to Improve Security Operations

I min erfarenhet så rangordnar jag United sist av American, Alaska och Delta så om du åker ett par gånger per år skulle det nog vara värt att ha något OneWorld kort. Sen är British Airways det självklara valet till London i mitt tycke.
Jag försöker aktivt lägga alla äggen i eurobonuskorgen, så det blir i allra högsta grad undantagsfall att åka med bolag utanför star alliance. Skulle säga högst något enstaka inrikesben per år.
 

RickardG

Medlem
Det blev nu följande (5-10:e):

ARN-(SK A320)-CPH-(SK A330)-SFO-(AS A320)-LAS, 09:50-18:38, 17h 48m
LAS-(AA A321)-LAX-(SK A350)-CPH-(SK A320)-ARN, 10:35-12:55, 17h 20m

22585 kr, och är nöjd med avgångstider, restid och byten. Vet inte hur många poäng det blir till Eurobonus men en hel del!

Finns det något extra bra sätt att få poäng eller service för sträckorna med Alaskan och American? Korta sträckor och jag fokuserar allt på star alliance så jag har egentligen ingen långsiktig användning för en handfull poäng utanför alliancen...
...och nu tog SAS och ställde in CPH-SFO. De har haft vänligheten att boka om mig till dagen efter, men bara delvis. Nu ser ditresan ut såhär:
6 januari: ARN->CPH->SFO. Landar i SFO kl 14:55 den 6 januari.
5 januari: SFO->LAS avgång den 5 januari kl 17:35.

Förutom att jag missar CES om de skjuter fram resan, så tänkte jag ringa och fråga hur jag ska hinna med flighten SFO->LAS om jag landar i SFO 21 timmar efter att flighten avgått...

Visst bör jag ha rätt att bli ombokad i samma kabinklass så jag kommer fram samma dag som ursprungligen tänkt?
 

palmen

Moderator
...och nu tog SAS och ställde in CPH-SFO. De har haft vänligheten att boka om mig till dagen efter, men bara delvis. Nu ser ditresan ut såhär:
6 januari: ARN->CPH->SFO. Landar i SFO kl 14:55 den 6 januari.
5 januari: SFO->LAS avgång den 5 januari kl 17:35.

Förutom att jag missar CES om de skjuter fram resan, så tänkte jag ringa och fråga hur jag ska hinna med flighten SFO->LAS om jag landar i SFO 21 timmar efter att flighten avgått...

Visst bör jag ha rätt att bli ombokad i samma kabinklass så jag kommer fram samma dag som ursprungligen tänkt?
Ja du har rätt till ombokning, det är dock stor risk att du bara bokas om till sas, men borde gå att flyga via LAX istället eller via östkusten.
 

RickardG

Medlem
Ja du har rätt till ombokning, det är dock stor risk att du bara bokas om till sas, men borde gå att flyga via LAX istället eller via östkusten.
Hur mycket kan man stå på sig, dvs vilka rättigheter har jag i ryggen och hur mycket är upp till SAS god vilja? Det finns några alternativ med bokningsbara genomgående biljetter på Google flights, men de flesta som är av intresse är inte rena star alliance. Jag förstår att SAS mer än gärna tar mig till ORD och därifrån i ekonomi med United till LAS, men det motsvarar inte vad jag betalar för…
 

palmen

Moderator
Hur mycket kan man stå på sig, dvs vilka rättigheter har jag i ryggen och hur mycket är upp till SAS god vilja? Det finns några alternativ med bokningsbara genomgående biljetter på Google flights, men de flesta som är av intresse är inte rena star alliance. Jag förstår att SAS mer än gärna tar mig till ORD och därifrån i ekonomi med United till LAS, men det motsvarar inte vad jag betalar för…
Spelar ingen roll vad du har för rättigheter. Sas hävdar envist att du inte kan boka om till andra bolag om det inte är max 14 dagar till avresa. Ingen idé att tjafsa med kundtjänst heller då de inte får boka om (även om det går) till andra. Har haft detta problem med varje resa jag gjort med sas under pandemin då alla resor utom 1 ställts in.

Varför skulle du hamna i economy på connection i USA om du betalt för business?
 
Toppen