Senaste nytt

Hjälp mig med en Air Baltic claim

Stefan62

Medlem
Om han köpte resan i Sverige så hade han en försäkring som heter "konsumentköplagen". Utöver det finns en EU försäkring som heter "Regulation 261/2004".

Då vill jag tipsa om kortförsäkringar :) - Amex har försäkringar som gäller om man betalar med kortet.

Jag vet att många protesterar när jag hävdar att den försäkring som är kopplad till SAS Amex är väldigt bra och när det handlar om skadereglering så är det outstanding. Amex Platinum har en ännu bättre försäkring.

Skicka PM om Du vill veta mer om försäkringarna!
 

Agö

Medlem
Då vill jag tipsa om kortförsäkringar :) - Amex har försäkringar som gäller om man betalar med kortet.

Jag vet att många protesterar när jag hävdar att den försäkring som är kopplad till SAS Amex är väldigt bra och när det handlar om skadereglering så är det outstanding. Amex Platinum har en ännu bättre försäkring.

Skicka PM om Du vill veta mer om försäkringarna!

Stefan62, jobbar du för Amex?

On topic: det här är en principfråga. Flygbolagen ska inte komma ifrån sitt ansvar om sådant finns genom att svepande hänvisa till extraordinära omständigheter utan något som helst belägg. I min värld är det ingen försäkringsfråga utan en rättighet man har som passagerare.
 

Patrick

Medlem
Tack för alla svar! :)

Amex Plat ersätter inte de nya flygbiljetterna utan hänvisar till att det är Air Baltic som ska göra det, det är den stora kostnaden här.

Jag ska börja författa på ett svar och hoppas få feedback.

Det hade blivit lite "ambulansjagare i USA" över det, men visst måste det finnas en marknad för konsulttjänster inom delays och cancelations? Jag har svårt att tänka mig att de flesta av mina medpassagerare vet t.ex. vilka rättigheter de har...
 

jumbooze

Medlem
Tack för alla svar! :) Amex Plat ersätter inte de nya flygbiljetterna utan hänvisar till att det är Air Baltic som ska göra det, det är den stora kostnaden här. Jag ska börja författa på ett svar och hoppas få feedback. Det hade blivit lite "ambulansjagare i USA" över det, men visst måste det finnas en marknad för konsulttjänster inom delays och cancelations? Jag har svårt att tänka mig att de flesta av mina medpassagerare vet t.ex. vilka rättigheter de har...
Hej Patrik,
Jo det finns flera som erbjuder sig att driva frågan åt dig om det rör delay, de tar en procent eller fast summa, dock så finns ju ARN att vända sig till om du inte kommer vidare.
Sök här på EG 261 så hittar du mera info. (http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html)
Lycka till
 
Last edited:

Ergo

Medlem
Tack för alla svar! :)

Amex Plat ersätter inte de nya flygbiljetterna utan hänvisar till att det är Air Baltic som ska göra det, det är den stora kostnaden här.

Jag ska börja författa på ett svar och hoppas få feedback.

Det hade blivit lite "ambulansjagare i USA" över det, men visst måste det finnas en marknad för konsulttjänster inom delays och cancelations? Jag har svårt att tänka mig att de flesta av mina medpassagerare vet t.ex. vilka rättigheter de har...

Att du har rätt till 261/2004-ersättningen angiven i euro råder det väl inga tvivel om men hur är det egentligen med kostnaden för flygbiljetterna? Erbjöd Air Baltic dig ingen som helst lösning för att ta dig till din destination eller var du bara tvungen att ta dig dit fortare än den erbjudna lösningen? Som jag förstår det uppfyller bolagen 261/2004 så länge som de erbjuder dig nytt flyg inom bolaget/alliansen, de behöver alltså inte köpa nya biljetter till dig på andra bolag.
 

Patrick

Medlem
De kunde inte erbjuda någon lösning öht!

Jag stod och matade kvinnan som representerade Air Baltic med alternativ under flera timmar som jag hittade bl.a. mha skyscanner och ita matrix men hon kunde inte fixa biljetter... Det fanns som jag hittade via Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Turkiet och så Österrike som var de biljetterna jag själv köpte... Total inkompetens.

Jag vet inte vad det var som inte klickade men kvinnan som jobbade där var lite äldre och trött. Hon beklagade sig på att hon hade varit uppe sen väldigt tidigt och att Air Baltic inte erbjöd någon support.

Flyget skulle ha gått runt kl 10 på morgonen, vi fick väl gå av vid 11, jag gav kanske upp vid 3 med att stå där och försöka fixa biljetter. 4 timmar...

Jag var förbi senare under kvällen och frågade om de hade hittat en lösning. Fanns inte en strimma av hjälpsamhet. Det var nästan så att jag undrade om våra Svenska representanter var tränade i Riga, så charmiga och hjälpsamma var de. ;)

Jag skyller dock inte allt på de som jobbar på Arlanda utan Air Baltic visade fina genuina customer support då min fru ringde deras telefonnummer i Riga. Hon frågade vad de ansåg att vi ska göra och då lade Air Baltic helt enkelt på luren. :D

Helt ärligt så var hela händelsen något av en skräckhistoria och bland det mer pinsamt skötta ärendet jag har sett. Flygbolagen har väl ändå försäkringar mot dessa händelser?
 

Patrick

Medlem
Utkast på svar till Air Baltic... skrev:
2013-09-30

Customer Relations
Air Baltic Corporation AS
Registration number: 40003245752
ADMINISTRATION
RIGA INTERNATIONAL AIRPORT
Marupes county, LV-1053
Latvia

APPLICATION NUMBER: XXX

I am glad to hear that you regret my delay due to your cancelled flight. I am less glad that you do not honor your commitments, including those of REGULATION 261/2004.

You claim extraordinary circumstances.

As we are both well aware, the proof of these must come from you.

Unless you can provide me with solid proof of extraordinary circumstances I see no other way than to report you to the authorities and to start legal action.

I will also share this incident to all social media.

As you can see I have added the postage cost of this letter to my claim, increasing the SEK portion by 138 SEK.

I expect to have either your proof of extraordinary circumstance or a full cash transfer according to my claim before October 25, 2013.

Sincerely,

Patrick

Slängde ihop ett första utkast på svaret. Kanske lite hårt.

Kommentera gärna.

:)
 

jumbooze

Medlem
Jag är alltid tveksam till att säga att jag "delar med världen" i dessa lägen, jag skulle tagit bort sociala media om du inte vill hyra en twitter promoted feed för att klaga på riktigt D
 

Patrick

Medlem
Jag kom på att jag istället ska ta med att jag har besökt Chisinau en gång sedan denna incident och kommer att resa dit igen om 2 veckor (samt uppskattningsvis 1 gång i månaden under det kommande året), och länka det till att de missar potentiella intäkter då jag självklart inte överväger att resa med Air Baltic så länge de inte hedrar sina kontrakt... :)
 
Toppen