Senaste nytt

Hjälp med poängplan för resa 2021

Vilhelm

Medlem
Ett alternativ skulle kunna vara att boka SAS Business till HKG och revenue biljetter därifrån till DPS?
Då bli poängkostnaden 100k / vuxen och 50k / barn.

Kanske inte helt enkelt att hitta 4-6 awards med SAS.

Hong Kong som pit stop vore inte helt dumt! Har lite vänner där som jag gärna visar upp familjen för någon dag innan vi flyger vidare kan man boka med poäng oc vouchers tor till hkg och resten av resan med pengar?
 

squeezen

Medlem
Hong Kong som pit stop vore inte helt dumt! Har lite vänner där som jag gärna visar upp familjen för någon dag innan vi flyger vidare kan man boka med poäng oc vouchers tor till hkg och resten av resan med pengar?
Tyvärr är det skralt med SAS platser dit. Gäller verkligen alla stjärnor radar upp sig som nämnts så håll tummarna, utkik kontinuerligt så kan det lösa sig. I din favör finns många bolag i alliansen som flyger till Området och om en egenköpt lowcost carrier duger från tex HKG så ökar ju chanserna.
 

Berglund

Medlem
Jämförelsen Amex MR poäng och EuroBonuspoäng via Amex förtjänar egentligen en egen tråd.

Mycket kortfattat kan jag spontant själv tycka att EuroBonuspoäng via Amexkort känns som din bästa chans att få något större värde ur det hela nu. Med 2-4-1 vouchers får du ut dubbelt värde för dina poäng, 100% mer värde, biljettkostnaden för en person till, det finns ingen liknande boost för MR poäng.

Jämför att handla för 150 000 kr på ett tänkt SAS Amex Elite. Det ger 20 EuroBonuspoäng per 100 kr spenderade.
Dvs 20 x 1500 = 30 000 EuroBonuspoäng.
Utöver poängen får du nu också din första 2-4-1 voucher.

Amex MR poäng kan växlas till EuroBonuspoäng men då till kursen 12:1, dvs dina ca 700 000 MR poäng blir till
700000 / 12 = 58 333 EuroBonuspoäng.
För att göra samma jämförelse som ovan, på 150 000 kr spenderade får du 1 MR poäng per krona spenderad. Det ger 150 000 MR poäng. Delat på 12 ger 150000 / 12 = 12 500 EuroBonuspoäng.

Då ser du ganska snabbt att för att få in hundratusentals EuroBonuspoäng och utan några 2-4-1 vouchers så handlar det om att du måste handla för mångmiljonbelopp, för att få ihop tillräckligt med poäng via MR växling.

Handlar du för en miljon på ett SAS Amex Elite får du dels två vouchers och 200 000 EuroBonuspoäng. Får du dessutom in någon rekrytering på ett SAS Amex Elite, ännu mer om det skulle råka vara kampanj just då, får du in 22 500 EuroBonuspoäng för en rekrytering mot 18 000 EuroBonuspoäng normalt.

Det är inte omöjligt att samla ihop till det du vill ha, men det tar rimligen lite tid. Till det kommer ovan aspekt på biljetternas tillgänglighet när du väl har tillräckligt med poäng och vouchers.

Jag tycker dock du har en fin föresats och bara för att du kanske inte kan boka alla för poäng, borde ändå familjens kassakista vara behjälpt av att två, tre, fyra eller fem personer flyger på poängbokningar.
 

Borje L

Medlem
Ni kan köpa 100000 poäng för 20000 kronor var av SAS (om de öppnar den funktionen igen). Då kommer ni upp i de poäng ni behöver till ett förmodligen ganska mycket lägre pris än om ni köper vanliga Biz-biljetter till alla.
 

Vilhelm

Medlem
Jämförelsen Amex MR poäng och EuroBonuspoäng via Amex förtjänar egentligen en egen tråd.

Mycket kortfattat kan jag spontant själv tycka att EuroBonuspoäng via Amexkort känns som din bästa chans att få något större värde ur det hela nu. Med 2-4-1 vouchers får du ut dubbelt värde för dina poäng, 100% mer värde, biljettkostnaden för en person till, det finns ingen liknande boost för MR poäng.

Jämför att handla för 150 000 kr på ett tänkt SAS Amex Elite. Det ger 20 EuroBonuspoäng per 100 kr spenderade.
Dvs 20 x 1500 = 30 000 EuroBonuspoäng.
Utöver poängen får du nu också din första 2-4-1 voucher.

Amex MR poäng kan växlas till EuroBonuspoäng men då till kursen 12:1, dvs dina ca 700 000 MR poäng blir till
700000 / 12 = 58 333 EuroBonuspoäng.
För att göra samma jämförelse som ovan, på 150 000 kr spenderade får du 1 MR poäng per krona spenderad. Det ger 150 000 MR poäng. Delat på 12 ger 150000 / 12 = 12 500 EuroBonuspoäng.

Bra inlägg, planen är att rekrytera sambon til ett Amex sas, anledningen till att jag inte gick direkt på SAS kort var att jag inte hade någon konkret plan för vad jag tänkte göra och MR poängen kan man spara hur länge som helst medan eurobonus försvinner. Dessutom handlar min sambo mycket dyra grejer från Italien = 3x poängen = 25 eurobonus per 100kr vid växling. Visste inte om de skulle behövas inom tre år eller längre fram. Tänker mig att det var en rimlig tanke?
 

Vilhelm

Medlem
Ni kan köpa 100000 poäng för 20000 kronor var av SAS (om de öppnar den funktionen igen). Då kommer ni upp i de poäng ni behöver till ett förmodligen ganska mycket lägre pris än om ni köper vanliga Biz-biljetter till alla.
Hudr länge har den funktionen varit stängd? Finns det indikationer på att den återkommer?
 
Toppen