Senaste nytt

Hjälp med kort

David P

Medlem
Hej!

Sitter idag med ett sas amex samt sas mc. Åker till Italien om en månad och kollar på alternativ för att slippa valutaväxling och uttagsavgifter. Läser om forex, klarna, revolut, pfc, curve osv men får inte ihop det. Curve och pfc är inga kort, eller? Tips på en smidig kombo mottages gärna.

Tack!
 

Hachans

Medlem
Kommer du handla för stora belopp?

Annars skit i det och ta det kort som ger dig bäst förmåner. Det slår inte på många kronor i slutändan.
 

Pererik

Medlem
Hej!

Sitter idag med ett sas amex samt sas mc. Åker till Italien om en månad och kollar på alternativ för att slippa valutaväxling och uttagsavgifter. Läser om forex, klarna, revolut, pfc, curve osv men får inte ihop det. Curve och pfc är inga kort, eller? Tips på en smidig kombo mottages gärna.

Tack!
Curve och PFC är kort.
Jag skulle koppla sas mc till curve samt skaffa ett revolut. Om jag förstått rätt ger det mc kurs och inga ytterligare avgifter på curve samt med revolut får du interbankkurs vid växling och inga utagsavgifter. Tyvärr går det inte att koppla amex till varken curve eller revolut.
 

ekf

Medlem
@David P Jag skulle sagt gratiskorten från Revolut eller Curve, eller båda. Revolut ”fyller man på” som ett kontantkort med hjälp av sitt Visa/Mastercard (SAS MC räknar dock maxgränser enligt kontantuttagsprincipen fast utan avgift). Curve agerar som en mellanhand, du betalar med Curve-kortet och de tar i sin tur betalt från ditt underliggande MC/Visa i samma stund.. Här räknar SAS MC det som vanliga köp så vitt jag vet. Båda ger ca 2000 SEK/månad i gratis kontantuttag.
 

Berglund

Medlem
Om man inte orkar hålla på och pilla så mycket, så kör du Curve rakt upp och ned. Du kopplar ditt Visa/Mastercard till Curve en gång och sedan kan du tuta och köra.

Revolut kräver lite handpåläggning i form av att man växlar under veckodagarna GMT tid för att på så sätt undvika växlingsavgifter.

Har man stora behov av kontanter i utländsk valuta så är det bra att ha båda korten då kontantuttagsgränserna på respektive kort är ganska låga, runt 2000 kronor per månad/rullande 30 dagars period.
 
Toppen