Senaste nytt

Hjälp med Award resa för två (vår första)

Thrilled

Medlem
Hejsan!

Jag är i princip helt ny när det gäller awards resor, så hoppas ni har lite överseende :)

Ny har vi skrapat ihop 105 000 poäng och jag och min fru känner att det skulle vara riktigt skönt att komma iväg till ett soligt paradis ställe. Jag har försökt leta lite själv med min okunskap och närmsta jag kunde hitta som hade flyg med business class var till Seychellerna. Dock inte BC hela vägen då sista flyget på 3.5 timme var economy..

Men jag tänkte jag checkar av med er erfarna och vana resenärer om lite tips innan jag bokar något.

Jag har 2 st giltiga 2-4-1 vouchers att tillgå.

  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN eller GOT helst, men kan leva med CPH/Oslo också om det är en rikigt bra deal
  2. Var är din destination? Solig destination med fina stränder
  3. När vill/behöver du resa ut? Vi är hyfsat flexibla men mellan 25 September och 31 November. Om möjligt helst i October
  4. När vill/behöver du komma hem? Vara hemma senast 10 december
  5. Hur länge vill du vara borta? 10 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Rätt flexibel här.. klart att jag inte skulle spott i koppen för något av dom bättre bolagen när det gäller business class ie Singapore Airlines
  9. Vad är din budget? (per person) Som sagt söker en award resa och har 105 000 poäng i tanken. (två 2-4-1 vouchers finns att tillgå)
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Så mycket BC som möjligt i kombination med destinationen.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vi är flexibla är med... vi kan tänka oss en övernattning eller två på något soligt/varmt trevligt stopp om det gynnar oss för att ta oss fram till slut destinationen.
Stort tack på förhand!

/Micke
 

Ystad

Medlem
Dina poäng tar er t ex både till väst- eller öst-Afrika.
I mars var jag på Zanzibar, flög med ET i business - helt OK. Fina stränder, bra hotell, hyfsade priser och engelsktalande. Mombasa finns ju också - men där har jag inte varit.
Vill du ha lite mer "hardship" så kanske väst-Afrika passar. Man tar sig dit via Brussels Airlines - med bra business class tycker jag. Dakar är en häftig stad med hyfsade badstränder om du tar dig lite utanför själva staden. Men det är klart - att ta sig an Dakar kan vara tufft om man är ovan vid 3'e världens mega-städer (om du vill kan jag rekommendera några hotell). De absolut bästa stränderna finns i södra Senegal, vid Cap Skirring. Man flyger inrikes till Ziguinchor - hyfsat billigt (det går att ta minibuss dit från Dakar, men det är inget jag rekommenderar...). Senegal är franskspråkigt, men man klarar sig hyfsat med engelska.
Alternativet till Senegal skulle kunna vara Sierra Leone, det är engelskspråkigt. Jag har själv aldrig varit där - lite "tuffare" än Senegal.
Ett annat engelskspråkigt alternativ är Ghana. Fina stränder längs hela kusten.
Sen finns ju förstås Kap Verde, man kan flyga dit med TAP - men Kap Verde tyckte jag rent ut sagt var lite småtråkigt.

Men visst - allt jag föreslagit här är lite "tuffare" än Seychellerna.
Lycka till med planeringen.
 

squeezen

Medlem
Hejsan!

Jag är i princip helt ny när det gäller awards resor, så hoppas ni har lite överseende :)

Ny har vi skrapat ihop 105 000 poäng och jag och min fru känner att det skulle vara riktigt skönt att komma iväg till ett soligt paradis ställe. Jag har försökt leta lite själv med min okunskap och närmsta jag kunde hitta som hade flyg med business class var till Seychellerna. Dock inte BC hela vägen då sista flyget på 3.5 timme var economy..

Men jag tänkte jag checkar av med er erfarna och vana resenärer om lite tips innan jag bokar något.

Jag har 2 st giltiga 2-4-1 vouchers att tillgå.

  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN eller GOT helst, men kan leva med CPH/Oslo också om det är en rikigt bra deal
  2. Var är din destination? Solig destination med fina stränder
  3. När vill/behöver du resa ut? Vi är hyfsat flexibla men mellan 25 September och 31 November. Om möjligt helst i October
  4. När vill/behöver du komma hem? Vara hemma senast 10 december
  5. Hur länge vill du vara borta? 10 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Rätt flexibel här.. klart att jag inte skulle spott i koppen för något av dom bättre bolagen när det gäller business class ie Singapore Airlines
  9. Vad är din budget? (per person) Som sagt söker en award resa och har 105 000 poäng i tanken. (två 2-4-1 vouchers finns att tillgå)
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Så mycket BC som möjligt i kombination med destinationen.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vi är flexibla är med... vi kan tänka oss en övernattning eller två på något soligt/varmt trevligt stopp om det gynnar oss för att ta oss fram till slut destinationen.
Stort tack på förhand!

/Micke
Poöngen räcker ju inte till sydostasien så regionsvis är det om du hittar sas destination och sedan köper till egen biljett vidare.

Annars har föregpe de talare gett bra tips.
Även Gambia har fina stränder.

Om du vill åka med Singapore innebär det transit i Singapore och då kan (ska) du tvingas betala för den dyrare sydostasien zonen även om det bara är
Transit. Detta har dock missars ibland och vissa har fått igenom transit i dyrare zon men bara betala poäng för slutzon.
 

Alf

Medlem
Fortsätt leta platser till Seychellerna. Det är en mycket vacker natur och fina stränder, lugnt och fridsamt ställe.
Av nämnda platser på öst resp västkust är det Mombasa och Gambia som nämns.
Båda har bra stränder men jag skulle prioritera enligt följande:

1. Seychellerna

2. Mombasa. Mombasa har finare stränder och fina korallområde nära stränderna som är vackra att titta på. Tyvärr är har Mombasa hög brottslighet, i likhet med många andra platser i Afrika. Det är inte att rekommendera att gå ut på kvällar, utan att ta taxi, även dessa blir ibland rånade. Åker man till Kenya skall man definitivt avsätta en vecka till safari i landet. Det har visserligen blivit lite massturism i safari områdena men det är en upplevelse av landskap och djurvärld som ni kommer att ha behållning av resten av era liv. Det kostar en slant men det är bra logi och jättebra mat och värt varenda krona eftersom detta djurliv med all säkerhet kommer att försvinna pga all exploatering och tjuvjakt.

3. Gambia. Gambia vill jag egentligen inte alls rekommendera. Det har blivit de medelålders och äldre kvinnornas Thailand med sexköp av unga gambianer. Det är lika tragiskt att se som när gamla gubbar i min ålder går omkring med unga Thailändska tjejer. Tyvärr dominerar detta bilden på de flesta ställen i landet där turisterna befinner sej.
 

Ystad

Medlem
3. Gambia. Gambia vill jag egentligen inte alls rekommendera. Det har blivit de medelålders och äldre kvinnornas Thailand med sexköp av unga gambianer.
Nja... även om du har rätt i sak så tycker jag du överdriver omfattningen. Jag har bott i Gambia kortare tid i några omgångar de senaste 10 åren - och jag vill hävda att det omvända, d v s gamla gubbar med unga tjejer, är minst lika vanligt (men "syns" kanske inte lika tydligt). Och i båda fallen är sexturismen inte riktigt lika tydlig och omfattande som i Thailand - men visst finns den.

F ö håller jag med om att safari i Östafrika är ett trevligt men dyrt nöje. Det tål också att påpekas att det finns safari verksamhet även i Västafrika - om än inte lika omfattande och välkänd.
 
Toppen