Senaste nytt

Hjälp att hitta flygbiljett Stockholm-Brisbane tur och retur (revenue)

Big Birger

Medlem
Har en god vän som är Australiensisk medborgare. Hennes pappa har blivit svårt sjuk och hon söker en resa till Brisbane med ljus och lykta. Hon har fått ett pris på 40 000 kr för resa i economy! Ouch.

Har någon på forumet en magisk förmåga att hitta något bättre alternativ?

Hon vill så klart helst boka via ett flygbolag eftersom strulfaktorn är maximal i dessa tider. Hon har koll på inrese-tillstånd, vaccin, tester och karantän osv.
  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Brisbane, Australien
  • När vill/behöver du resa ut? Tidigast 24/6 (pga Astra-vaccin #2 23/6)
  • När vill/behöver du komma hem? Början av augusti
  • Hur länge vill du vara borta? Ca 5 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 1
  • I vilken kabinklass? Economy
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Vilka som helst
  • Vad är din budget? (per person)? <40 000 kr
  • Vad är det viktigaste för dig? Att komma fram, med rimlig chans att också komma hem
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

marbe166

Medlem
Hittade den här på ITA matrix, övernattning i Tokyo och Melbourne på vägen ut, och i Söul på vägen hem. Sen gäller det att kunna boka den också.
 

Attachments

  • ARN-BNE June 2021.JPG
    ARN-BNE June 2021.JPG
    83,9 KB · Visningar: 226

mha321

Medlem
Utan att på något sätt veta eller ha det underbyggt känns det som det säkraste vore Quantas på sista benen in/ut ur Australien. Känns som de som borde vara mest stabila där.

Vet inte hur ser ser ut för australiensare men kanske värt att titta på flyg till NZ och separat biljett därifrån? De har ju travel bubble när man väl är där... Om det skulle vara enklare att ta sig dit.
 

Piffsan

Medlem
Hej,
Usch va trist för din vän! Hon skulle kunna boka en tvåstegsraket - försök hitta ett billigare flyg till en destination dit fler flyg går till (Sydney, Melbourne men kanske även Adelaide eller Carins). Steg nr 2 är att boka inrikesflyget separat, på plats - OZ är ett sådant stort land och att flyga mellan städerna där är som att ta tunnelbanan i Stockholm;) Vi bokade bra/billiga inrikesbiljetter via flightcentre.com.au på plats i OZ. Tänker att först måste hon till OZ, sedan till staden.

Tyvärr ingen koll om det fortfarande är ett krav på 2v karantän på ankomstflygplats, men om det är så förstår jag ju att ovan kanske inte fungerar pga hennes fars hälsa. Däremot hittade jag flygbiljetter (eco) till Sydney med utresa 25 juni och hem igen i början på augusti för under 20,000kr. Vidare fick jag upp flera förslag på flyg när jag sökte mellan SYD och BNE på flightcentre.

Ett annat tips är att kontakta Qatar Airlines - de har upprätthållit sina flyg förhållandevis bra under hela pandemin.
 

lunne

Medlem
Väldigt tråkigt att höra om din väns situation! Som svensk boendes i Australien har jag följ inrese/utrese regleringarna från nära håll det senaste året.

Istället för att tipsa om en specific biljett så kan jag tipsa om de följande trådarna på den Australiska varianten av BC vilka ger lite mer info om vilka bolag och flygplatser din vän bör satsa på:
Jag flyger i motsatt riktning nästa helg (AUS - EU). Jag har haft tidigare business biljetter med Japan Airlines cancellerade medan mina Singapore biljetter har stått sig (liksom vänners biljetter med Qatar).

Håller tummarna för att det löser sig för din vän!
 

Brandten

Medlem
Hej,
Usch va trist för din vän! Hon skulle kunna boka en tvåstegsraket - försök hitta ett billigare flyg till en destination dit fler flyg går till (Sydney, Melbourne men kanske även Adelaide eller Carins). Steg nr 2 är att boka inrikesflyget separat, på plats - OZ är ett sådant stort land och att flyga mellan städerna där är som att ta tunnelbanan i Stockholm;) Vi bokade bra/billiga inrikesbiljetter via flightcentre.com.au på plats i OZ. Tänker att först måste hon till OZ, sedan till staden.

Skulle aldrig våga en separat bokning i dessa tider. För osäkert med inställda flyg och hjälpen att boka om något leg i dessa fall lär vara = 0 om man inte har genomgående biljett.
 

Morgan

Medlem
Skulle aldrig våga en separat bokning i dessa tider. För osäkert med inställda flyg och hjälpen att boka om något leg i dessa fall lär vara = 0 om man inte har genomgående biljett.

Fast Sydney-Brisbane är "bara" 90 mil så går att åka bil. Som jag förstår det gäller 2 veckors karantän även för vaccinerade så om den genomförs i Sidney, Brisbane eller någon annanstans kvittar väl.

Sen kan man förstås hamna i en lokal lockdown eller fastna i annan regel. Australien har visserligen drabbats mycket mindre av covid-19 än resten av västvärlden, men reglerna har periodvis varit på Kinanivå (vägrat ta emot medborgare på väg hem, separerat prematura spädbarn från föräldrar efter förlossning pga karantänregler).
 
En sak med vaccinationen. Det kan vara så att man inte bara behöver vaccinationen, utan också ett intyg på denna. I Uppsala får man en liten lapp på svenska med namn, datum och batchnummer. Det saknas information om om vem som utfört vaccinationen, och var den gjorts. Det finns inga underskrifter eller stämplar på det. Svårt att tro att det räcker.

Man kan beställa ett intyg på 1177. Men det skickas hem, och kan först beställas efter andra dosen.

Du skrev att din vän hade koll på alla sådana här faktorer, så det här inlägget är förhoppningsvis helt onödigt.
 
Toppen