Senaste nytt

Hjälp att hitta biljetter Stockholm till New York sommar 2022

Snoffsan

Medlem
Hej! Jag börjar bli desperat. Vi satt på minuten när de skulle släppa resor men det kom aldrig något. Har kollat på sas flera gånger varje dag men hittar inga bonusresor alls. Vi har massa poäng och vouchers men det är väl fler än vi som har det antar jag :)

Vi ringde till Star Alliance och de sa att United inte hade släppt sina Bonusbiljetter än. Så enligt dem var de vårat bästa hopp. Men de visste heller inte när de skulle släppa. Jag vill inte sitta och ringa varje dag så jag hoppas att någon här kanske vet. Eller har något knep för att hitta resor som vi kan använda våra vouchers på?

Vi måste flyga hem senast den 15 augusti. Och helst inte tidigare än den 12:e. Vi är flexibla med ditresan men vill helst ha mellan 3-4 veckor där.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm men kan titta på andra flygplatser i Sverige med eventuellt
  2. Var är din destination? New York
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur och retur
  4. När vill/behöver du resa ut? Helst mellan 16-20 juli men är lite flexibla.
  5. När vill/behöver du komma hem? lämna New York tidigast på 12 augusti senast 15 augusti

  6. Hur många personer som skall resa? 4 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Vi vill helst ha Business men vid det här laget tar vi nästan vad som helst.
    • First
    • Business
    • Premium Economy
    • Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star alliance. Helst Sas men är öppna för alla eftersom de verkar ha fullbokat.
  9. Vad är din budget? (per person) Vill boka med bonus award poäng. har 2 st 2-4-1 vouchers
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Business klass går före datum.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vill helst ha så få mellanlandningar som möjligt. MAX 2 st.

Hoppas någon kan hjälpa oss.
 

Senator

Moderator
Hej.. svårt läget mitt i högsäsongen och ni är så många som vill resa. Jag antar när du skriver "Vi ringde till Star Alliance" du menar ni har ringt SAS på 08 797 4040? :)

I alla fall, här är vad jag kan hitta. När ni är så många under högsäsong så får ni ha lite tålamod och vara lite flexibla:
Lördag den 16:e juli kan ni åka
ARN-VIE med OS314 16:55 - 19:10
VIE-BRU med SN2908 21:25 - 23:10
sova över på egen kostnad, avresa söndag 17:e juli
BRU-JFK med SN501 10:35 - 13:00
Allt i business class

Hemresan blir måndagen den 15:e augusti
LGA-ORD med United UA2119 18:00 - 19:49. Notera att denna är i ekonomiklass
ORD-LIS med TP242 21:50 - 11:40 +1 dag
LIS-ARN med TP782 12:50 - 18:05 den 16:e augusti
TAP är i business class

Ring och be agenten leta detta segment för segment.
 

AtleFlyg

Medlem
Sommarperioden är nog Blackoutperiod för SAS gällande bonusresor... Brukar sällan finnas speciellt mycket om något. Precis som under jullovet.
Däremot kan det släppas några få platser ibland väldigt nära inpå avgång.
 

Snoffsan

Medlem
Tack för hjälpen, @Senator ! Ska kolla det där. Uppskattar verkligen försöket att hjälpa oss!

Och ja vi ringde sas numret för hjälp av bokning av Star Alliance resor som stod på vouchern vi fick från amex.

Vet att det är svårt under sommaren såklart men vi hade exakt de dagarna bokade förra sommaren med business och plus och hade inga problem att hitta resor då så läget är absolut annorlunda i år. Säkert på grund av att alla vill ut och resa eftersom ingen fått rest på länge. Men det var som sagt ingen blackout period förra året så vi blev besvikna när inga resor släpptes i år fast vi satt exakt kl 12 när de skulle släppas. Försökte flera nätter i rad men inget kom.

Nu väntar vi och hoppas på United. Hon i telefon sa att United inte släpps sina star alliance bonusbiljetter än och att vi skulle testa ringa senare, men det är inte direkt kul att ringa varje dag för att kolla :) Jag gillar att boka själv online så det är jobbigt att det inte går med star alliance biljetter just nu.
 

Senator

Moderator
Tack för hjälpen, @Senator ! Ska kolla det där. Uppskattar verkligen försöket att hjälpa oss!

Och ja vi ringde sas numret för hjälp av bokning av Star Alliance resor som stod på vouchern vi fick från amex.

Vet att det är svårt under sommaren såklart men vi hade exakt de dagarna bokade förra sommaren med business och plus och hade inga problem att hitta resor då så läget är absolut annorlunda i år. Säkert på grund av att alla vill ut och resa eftersom ingen fått rest på länge. Men det var som sagt ingen blackout period förra året så vi blev besvikna när inga resor släpptes i år fast vi satt exakt kl 12 när de skulle släppas. Försökte flera nätter i rad men inget kom.

Nu väntar vi och hoppas på United. Hon i telefon sa att United inte släpps sina star alliance bonusbiljetter än och att vi skulle testa ringa senare, men det är inte direkt kul att ringa varje dag för att kolla :) Jag gillar att boka själv online så det är jobbigt att det inte går med star alliance biljetter just nu.

Jag skulle inte gå runt och "vänta på United". Det finns ingenting som indikerar att United skall släppa något, och den senaste agenten har tyvärr get dig felaktiga förväntningar. Det som kan hända är att United uppdaterar tidtabellen med flera avgångar men jag ser redan flera Unitedflighter som är bokningsbar i juli/augusti nästa år. United annonserade också förra veckan deras nya rutter för nästa år som indikerar igen att du får felaktig information. Tyvärr håller vi inte SAS Kundtjänst som någon säker källa av korrekt information härinne. Erfarenheten säger tyvärr att det blir sällan rätt information. United släpper platser 337 dagar innan avresa.

"Boka först, fråga sen". Jag hade bokat det som finns sen betalat 150kr för att boka om närmare avgång om vouchern är giltiga.
 

Canadien

Medlem
Hon i telefon sa att United inte släpps sina star alliance bonusbiljetter än
Vad kundtjänst säger skulle jag ta med ett par skopor salt.
Den här listan har tidigare varit rätt så uppdaterad. Men på sistone verkar SAS ha problem att boka en del business/first med andra Star-bolag, kanske för att SAS själva strypt på något vis för att spara pengar, men det är bara spekulation...

Ultimate Guide to Award Release Dates | AwardFares Blog
 

Snoffsan

Medlem
Jaha ja var väl för bra för att vara sant.

Hon sa att pga läget nu har united släppt 90 dagar innan bara. Men att hon hade hört att de snart skulle öka på det och släppa för hela sommaren. Så hon sa att inom en vecka skulle det komma massa bonusresor till star alliance. de hade bara inte bestämt hur många platser som star alliance skulle få i sommar.

Men som sagt, det var väl för bra för att vara sant.
 

Snoffsan

Medlem
En dum fråga. Jag är så ny på detta med bonusresor. Om vi skulle boka denna föreslagna resa (eller en liknande), skulle det då kosta som enligt tabellen? Alltså 130 000 poäng för en business resa? Och om vi då är 4 st med 2 vouchers kan vi boka hela resan för 260 000 poäng? Eller har jag fattat det helt fel?
 

palmen

Moderator
Jaha ja var väl för bra för att vara sant.

Hon sa att pga läget nu har united släppt 90 dagar innan bara. Men att hon hade hört att de snart skulle öka på det och släppa för hela sommaren. Så hon sa att inom en vecka skulle det komma massa bonusresor till star alliance. de hade bara inte bestämt hur många platser som star alliance skulle få i sommar.

Men som sagt, det var väl för bra för att vara sant.
Tyvärr har denna agent inte haft koll, och ni är ju på inga sätt låsta till att åka med United heller. United öppnade dessutom upp flera nya rutter förra veckan till just New York, problemet är nog att ni behöver 4 biljetter, det är det som verkligen gör detta svårt.

Då du skriver att ni är 4 vuxna som reser, kan ni inte dela upp er och resa 2 och 2? Blir olika flighter men ni borde kunna komma fram någorlunda samtidigt. Är man bara 2 som reser så ökar möjligheterna ofantligt mycket att hitta platser jämfört med om man är 4.
 
Toppen