Senaste nytt

Hjälp ang stöld från bagage?

El Oso

Medlem
Man kan inte bli annat än förbannad på människor med "långa fingrar" på flygplatser.
Jag har själv funderat länge på detta med "TSA-lås" och hur säkra dessa egentligen är? Har själv två Topas från Rimowa, som ska vara bland dem "säkraste" men samtidigt kan man se på nätet hur lätt det är att skapa dessa nycklar med en 3D-printer. Vilket gör låsen på mina väskors till dagbokslås.
 

mha321

Medlem
De är inte ett dugg säkra.

Det enda de skyddar mot är "opportunistisk stöld", där någon "råkar" öppna väskan. Men om någon faktiskt har bestämt sig för att gå igenom den och hitta något, så hindrar den i princip inte alls.

De skyddar naturligtvis också mot att väskan går upp av misstag om den fastnar i något. Men det behöver man inte lås till...
 

El Oso

Medlem
Du har säkert alldeles rätt @mha321. Men får hoppas materialet i någon mån avskräcker från att någon sticker kniven i väskan i alla fall;).
 

Johanna

Medlem
Jag har aldrig något värdefullt i incheckat bagage. Detta är en sanning med modifikation för kläder och annat kan ändå vara värdefulla men aldrig, smycken, elektronik eller annat stöldbegärligt. Det tar jag alltid med mig i handbagaget. Det är ju för sent nu.

Blivit av med kläder hem från USA. Där låg det en lapp med att de gått igenom väskan men allt var inte med hem.
 

463829

Medlem
Hett tips checka inte in värdeföremål och använd väskor från en loppmarknad. Bara en idiot checkar in märkesväskor.
 

Nemo

Medlem
Allmänna reklamationsnämnden tycker att Norwegian ska betala ersättning, åtminstone i detta fall:

ARN: Flygbolag ska ersätta passagerare som fått incheckad väska länsad | Dagens Juridik

Montrealkonventionen som @Nemo nämnde anses tillämplig.
Man kan ju inte annat än skratta åt hur orutinerade DY:s lagvrängare varit.

"Strider mot konvention
I konventionens artikel 26 stadgas att varje avtalsvillkor som har till syfte att befria transportören från skadeståndsansvar är ogiltigt. ARN kommer därför fram till att flygbolagets villkor om att bagaget måste visas upp inom sjudagarsfristen är ogiltigt och att mannens reklamation därför ska godtas.

ARN noterar att flygbolaget inte har invänt mot det belopp som mannen yrkar i ersättning på och att man inte heller har haft några invändningar mot att han har packat värdesaker i det incheckade bagaget.

Enligt ARN ska Norwegian därför betala ersättning till mannen på hela det yrkade beloppet.
"
 
Jag fick nyligen ett udda tips från en person som jobbar på Kriminalens underrättelsetjänst, KUT:

"Skaffa en startpistol och lägg den i det incheckade bagaget. Startpistoler får medföras i de flesta länder. Bagaget hanteras på flygplatsen enligt stränga vapenrutiner vilket minimerar risken för stöld."
 

Moco

Medlem
Jag fick nyligen ett udda tips från en person som jobbar på Kriminalens underrättelsetjänst, KUT:

"Skaffa en startpistol och lägg den i det incheckade bagaget. Startpistoler får medföras i de flesta länder. Bagaget hanteras på flygplatsen enligt stränga vapenrutiner vilket minimerar risken för stöld."

Låter ju som att be om problem i tullen och får mig att tänka på denna:

Brasilientull (1971) - Filmarkivet
 

MarSecLtd

Medlem
Jag fick nyligen ett udda tips från en person som jobbar på Kriminalens underrättelsetjänst, KUT:

"Skaffa en startpistol och lägg den i det incheckade bagaget. Startpistoler får medföras i de flesta länder. Bagaget hanteras på flygplatsen enligt stränga vapenrutiner vilket minimerar risken för stöld."

Dock får den ej medföras i Sverige utan att inneha vapenlicens.
.
 
Toppen