Senaste nytt

Hjälp ang stöld från bagage?

OnAir

Medlem
Hej kära forum.

Vi har precis kommit hem från en resa och upptäckt att min sambos bagage blivit genonrotat och ett par smycken saknas.

Flög med SAS och är Guld. Någon som har några erfarenheter här? Vart bör man vända sig primärt? Är det polisanmälan och försäkringsbolag som hället eller kan man göra mer?

Tack.
 

OnAir

Medlem
Tack! De har bara telefontid 9 - 12 verkar det som. Fick dock tips från guld-supporten om att göra en "reklamation" via hemsidan sålänge samt såklart en polisanmälan.
 

johan_fbg

Medlem
När det hände mig (nya kläder, avresa från Washington) var både flygbolaget (AF) och mitt eget försäkringsbolag (Solid) mycket tillmötesgående.
 

Dr. Miles

Expert
Vi har precis kommit hem från en resa och upptäckt att min sambos bagage blivit genonrotat och ett par smycken saknas.
Var resan till/från USA eller inte?

Om inte, det är inte tillåtet att ha smycken i incheckat bagage enligt SAS "General Conditions of Carriage - February 2013"
SAS skrev:
Article 8: Baggage

8.3 Items unacceptable as baggage
8.3.1 You must not include in your Baggage:

8.3.4 This Article 8.3.4. only applies to Carriage that does not involve a point in the United States of America as a point of origin, point of destination or agreed stopping place.
In addition to the restrictions mentioned in Article 8.3.1. through 8.3.3, on flights that do not involve a point in the United States of America as a point of origin, point of destination or agreed stopping point, you must not include in your Checked Baggage fragile or perishable items or items having a special value, such as but not limited to: money, keys, prescribed medicines, glasses/sunglasses, bottles, cameras, jewellery, precious metals, computers, personal electronic devices, cellular telephones, musical instruments, negotiable papers, securities or other valuables, business documents, passports and other identification documents, or samples. If despite being prohibited any items referred to in this Article are included in your Checked Baggage we shall not be responsible for any loss, delay or damage to such items.

Källa: https://www.flysas.com/upload/CoC/CoC_Eng_February_2013.pdf
 

demgard

Medlem
Även om det kanske säger sig självt så kom ihåg eventuell försäkring via kort du köpt resan med (och inte bara hemförsäkring).

Får man fråga var du reste för övrigt?

Själv har jag rest mycket till södra och västra Afrika och därmed blivit ganska luttrad. På JNB har det ju varit ett erkänt problem i många år, även om jag tror det är bättre nu. Av någon anledning blev, utöver det som är uppenbart värdefullt, alltid löparskor stulna.. Så rådet jag fått från vänner i Sydafrika är att resa utan lås på väskan (så man slipper få ut den på bandet i 2 delar) och givetvis helt utan värdesaker i incheckat.. :confused:
 

OnAir

Medlem
Resan var från Rom till Stockholm direkt. Det som var borta har inget som helst kommersiellt värde, så försäkringskrav känns uteslutet. Det är snarare själva "grejen" med genomrotat bagage som är problemet.

Ett annat, kanske ännu större problem är att jag inte hört ett skit från SAS ännu och det är nu en vecka sedan det inträffade. Fruktansvärt besviken på hur ointresserade de verkar vara av att personal hos anlitad entrepenör antingen på Arlanda eller i Rom stjäl från deras kunders incheckade bagage.
 

nota bene

Medlem
Dåligt att de inte svarat.

FCO är lite av ett svart hål vad gäller bagage... Både vad det gäller borttappade väskor och stölder.

Har ännu själv aldrig råkat ut för stöld, men det är mycket tråkigt när det sker.
 
Toppen