Hjälp! Air Europa till Madrid försenat

Diskussion i 'Skyteam' startad av Samosaguas, 5 Juli 2019.

  1. danielhog

    danielhog Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Är du på riktigt?

    Det står att flygbolaget slipper betala om man kan visa att det är extraordinära omständigheter. Dvs om flygbolaget kan bevisa och inte bara påstå extraordinära omständigheter. Dvs att flygbolaget har bevisbördan.
     
    Nemo gillar detta.
  2. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för all hjälp! Jag har nu skickat följande e-post till Air Europa. Har dock inte stora förhoppningar om något vettigt svar.

    Dear Air Europa,

    I think you did not read my previous email properly. As I said in my previous email it is the obligation of the airline company to prove that there have been extraordinary circumstances causing the delay of Air Europa flight UX1642 between Stockholm Arlanda airport (ARN) and Madrid Adolfo Suárez Airport (MAD) on the 5th of July 2019. Article 5 point 3 of regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament clearly states:

    An operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.”

    Regarding this claim the only statement made by Air Europa (as per email the 8th July 2019) is that:

    According to our high security instructions and in order to provide our passengers with the highest possible safety standards at all times, due to extraordinary circumstances the programmed aircraft had to be replaced by another on a previous stopover.”

    However, this is not a reason to claim that it is extraordinary circumstances. Air Europa has not explained the causes of this delay in more detail even though they were requested to do so in my email of the 29th of July 2019.

    I therefore request a proper explanation to why Air Europa think this is extraordinary circumstances.

    If I not hear from Air Europa before the 27th of August 2019 I will proceed with all the necessary legal procedures both in Sweden and in Spain. I again refer you to the following court cases which clearly supports my right to compensation in this case:

    Case C‑402/07 and C‑432/07 Sturgeon
    Case C-549/07 Wallentin-Hermann
    Case C-257/14 van der Lans

    Best regards,
    Samosaguas
     
    Mediana, JAONHA, Tongen2 och 7 andra gillar detta.
  3. danielhog

    danielhog Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Snyggt, bra formulerat!

    Ett tips bara till nästa gång, signera med ett riktigt namn, kan låta lite oseriöst om du kallar dig Samosaguas mot ett flygbolag ;)
     
    Elias, Nemo, oneM och 2 andra gillar detta.
  4. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Efter en påstötning via telefon fick jag idag detta svar från Air Europa:

    Palma de Mallorca, on September 9th, 2019

    Dear Mr. Samosaguas,

    We acknowledge receipt of your message as per August 14th,, 2019 concerning our flight UX-1642 Arlanda - Madrid on July 5th 2019.
    We thank you for your renewed contact regarding the above mentioned flight. Please rest assured that we have thoroughly reviewed your request, but regret to tell you again that we unfortunately will not be able to meet your demand for a compensation as per the reasons mentioned in our previous messages to you. We regret for not being able to give you a different feedback however assuring you our best intentions at all times, we remain with kind regards.

    Yours sincerely,

    Customer Relations Department
    Air Europa

    Fax: +34 971 178 439
    E-mail: relacionesconclientes@air-europa.com


    Helt otroligt! Ytterligare ett nonsenssvar utan någon substans överhuvudtaget. Gissar att jag får skicka detta vidare till ARN och se om det kan hjälpa. Eller vad hade ni gjort?
     
  5. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är djupt imponerad av ditt tålamod! Hade det varit mitt case så hade jag skickat det här till ARN för länge sedan. Det får vara slut på krånglet! Show me the money!!!
     
    Samosaguas gillar detta.
  6. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ärendet är nu skickat till ARN så får vi se vad som händer. Bara att konstatera att det varit helt meningslöst att försöka ha en dialog med Air Europa. Återkopplar när det händer något i ärendet.
     
    Tonton gillar detta.
  7. M.K

    M.K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ge inte upp, men för tidsbesparing och för att slippa frustration mot mindre seriösa bolag än SAS använder jag ibland de tjänster som finns.

    EA8E572D-F66B-42C3-9720-5A868A8B6C8D.jpeg

    Detta kom till exempel idag efter nästan två års tystnad. SEK har fallit vidare så man kan säga att jag fick lite ränta också tack vare detta.
     
    Mr Basic och Samosaguas gillar detta.
  8. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Då så! Äntligen lite goda nyheter i detta ärende. Skickade mitt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) den 26 september. Den 15 oktober skickade ARN ut ett "Request for response" till Air Europa med en uppmaning att svara senast den 29:e oktober.

    Döm av min förvåning när jag redan den 23:e oktober fick mejl från Air Europa med följande budskap:

    Dear Sirs,

    In response to the complaint received with the above reference, we offer an Air Europa voucher or the monetary compensation. We attached document acceptance, looking forward to receiving duly filled in and signed, one form by each passenger at the party.

    If the bank account is not from the passenger / s, the document of acceptance must be accompanied by the corresponding power of attorney and a copy of the passport/ID of the passenger, otherwise the document will not be accepted.

    Yours faithfully,

    Customer Relations Department
    Air Europa


    Apartado de Correos (P.O.Box) 132
    07620 - LLucmajor (Baleares)
    España
    Fax: 971 178 439
    E-mail: reclamaciones.oficiales@air-europa.com

    Fick välja på 600 euro att använda på Air Europa (giltighet endast 1 år) eller 400 euro i pengar. Blev pengar då jag inte är så sugen på att testa Air Europa igen inom kort ;) Nu ska vi bara vänta på att utbetalningen kommer också.

    Slutet gott allting gott! :)
     
    Stockholmer, Resenären, BAM054 och 11 andra gillar detta.
  9. Tonton

    Tonton Medlem

    Bra jobbat! Sjukt att de är så motsträviga men sedan ger upp så fort ARN kopplas in.
     
    Samosaguas gillar detta.
  10. famhanssons

    famhanssons Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl ändå för väl att de ändå lyssnar och följer ARNs "dom". Ett flertal bolag struntar blankt i ARN.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×