Hjälp! Air Europa till Madrid försenat

Diskussion i 'Skyteam' startad av Samosaguas, 5 Juli 2019.

1. Samosaguas

Samosaguas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ok fattar, så finns det någon som kan upplysa mig om vilken artikel i förordningen som gör gällande att flygbolaget måste bevisa att det var extraordinary circumstances?

2. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har för mig att det är artikel 5.3; då en lång försening klassas som inställd är det denna artikel som används.

Samosaguas gillar detta.
  3. Samosaguas

Samosaguas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ok tack! Då ska jag börja med 5.3 och se vad som står.

4. JAONHA

JAONHA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Rekomenderar även
    Judgment of the Court (Ninth Chamber) of 17 September 2015.
    C. van der Lans v Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV.
    Request for a preliminary ruling from the Rechtbank Amsterdam.
    Reference for a preliminary ruling — Air transport — Passengers’ rights in the event of delay or cancellation of a flight — Regulation (EC) No 261/2004 — Article 5(3) — Denied boarding and cancellation — Long flight delay — Compensation and assistance to passengers — Extraordinary circumstances.
    Case C-257/14.

EUR-Lex - 62014CJ0257 - EN - EUR-Lex

Samosaguas gillar detta.
  5. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Citerar mig själv (då det inte går att editera längre). EUR-Lex - 62007CJ0402 - EN - EUR-Lex (Sturgeon-målet, C‑402/07 och C‑432/07) Punkt 67 samt punkt 69 behandlar detta om att jämställa lång försening med inställd flygning.

Berglund gillar detta.
  6. Hachans

Hachans Medlem

Vill bara upplysa om att det inte är någon som hänvisat till var det står att flygbolaget måste bevisa extraordinära omständigheter. Rättsfallen som länkats berör det inte alls vad jag kan se. De pratar endast om ifall ett försenat flyg räknas som inställt och det är väl inte det som OP berörs av.

det är bra om rätt paragraf eller mål kommer fram.

Samosaguas gillar detta.
  7. danielhog

danielhog Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Artikel 5 punkt 3.

Tas även upp under punkt 69 i domen som @Nemo länkade.

Last edited: 14 Augusti 2019
    Tonton och Samosaguas gillar detta.
  8. JAONHA

JAONHA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Samosaguas gillar detta.
  9. Mikael Jones

Mikael Jones Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska bli intressant och se var detta landar. Hade något liknande med ett annat bolag (tror nog det var SAS?) där de skickade ett standardsvar att de inte kompenserar. Ett svar med hänvisning till lite artiklar så fick jag som svar att ”Aha, du menar så - ok, vi ersätter dig”.

10. Hachans

Hachans Medlem

Nej, det står fortfarande inte att ett flygbolag är skyldigt att bevisa för en passagerare att det är extraordinära omständigheter.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!