Hjälp! Air Europa till Madrid försenat

Diskussion i 'Skyteam' startad av Samosaguas, 5 Juli 2019.

  1. Brandforce

    Brandforce Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vem är det som har skorna på sätet? :eek:
     
    sammyj, Samosaguas och chaudi gillar detta.
  2. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är rebellen Mini-Samosaguas som vägrade ta någon skit. Hörde att han väste till flygvärdinnan att det var under hans värdighet att flyga economy. Hörde också nån kommentar om det var något fel på hans stol - den går inte att göra om till säng...
     
    Sir Lemon gillar detta.
  3. Brandforce

    Brandforce Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ah, en BC-medlem i vardande! :D:D
     
    Samosaguas gillar detta.
  4. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Låt kampen om 261/2004-ersättningen börja! Vilka chanser har jag att ro detta i hamn?

    Dear Mr. Samosaguas,

    We acknowledge receipt of your comments submitted through our website as per July 08th, 2019, concerning our flight UX-1642 Arlanda - Madrid on July 05th, 2019.
    We very much regret the delay that the flight mentioned above suffered on its departure. According to our high security instructions and in order to provide our passengers with the highest possible safety standards at all times, due to extraordinary circumstances the programmed aircraft had to be replaced by another on a previous stopover.

    We assure you that Air Europa constantly strives to offer the maximum punctuality and service to all passengers and that we put all our efforts i nto trying to achieve this aim; in fact, we are constantly pushing for progress in order to keep a delay as short as possible.

    We kindly inform you that in such cases the company offers assistance to the passengers in accordance with the normative in force in each case up to the departure of a given flight depending on the waiting period, the length of the air route and the country of departure of the affected flight.

    Likewise, we would like to inform you that in case you deci ded not to take the initially booked flight or an alternative one, hence, you decided not to fly; you can apply for the reimbursement of the non-used portion of your ticket if the delay of the flight exceeds five (5) hours. If this applies to you please contact the sales office that issued your ticket in order to request a refund of the non-used portion of that ticket.

    Nevertheless, we would like to inform you that in the event of delay there is no economic compensation established.
    We thank you for contacting us and at the same time regret the inconveniences as described. Despite this time we have not been able to meet your expectations, we however hope to welcome you back to Air Europa in the future as we would appreciate the opportunity to restore your faith in us again.

    Yours sincerely,


    Customer Relations Department
    Air Europa

    Fax: +34 971 178 439
    E-mail: relacionesconclientes@air-europa.com
     
  5. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Göteborg-ish
    Land:
    Sverige Sverige
    Gentlemen, start your engines!
     
    Samosaguas gillar detta.
  6. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Nämen alltså Air Europa måste visa exakt vad förseningen beror på, inte enbart skriva att den är ”extraordinär” utan närmare förklaring. Deras text är ju en standard-slask-text som skickas till alla oavsett.
    Spar boardingcard, skriv ut vilka tider som var beräknad resp verklig ankomsttid (flightradar24 ?)
    Skicka in en claim på ersättning(ar). Mall finns på exvis konsumenteuropa.
    Men viktigast: njut av er semester! Pappersvändandet kan du vänta med en stund (men inte för länge).
     
    Airman, rvarttinen, Tonton och 1 annan gillar detta.
  7. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Skrev till Air Europa och begärde att de skulle specificera exakt vad som hade inträffat för att kunna bedöma om detta var "extraordinary circumstances". Fick nu ett svar efter påtryckning via telefon eftersom de inte svarat på typ tre veckor. Fick då detta svar:

    Dear Mr. Samosaguas,

    We acknowledge receipt of your message, concerning our flight UX-1642 Arlanda - Madrid on July 05th, 2019.
    We very much regret that you were not satisfied with the comments made in our previous messages. However, based on the adduced documentation concerning your file, taking into account the allegations made in your correspondence, we herewith inform you, that we must reiterate all the comments made in our correspondence because we have not found any argument that could possibly question our initial response.

    We assure you that we have taken a fair and balanced view on the matter evaluatin g all the information available to us. Hoping for your understanding that for the peviously mentioned resons all we can do is referring to our previous responses to you.
    We regret for not being able to give you a different feedback however assuring you our best intentions at all times, we remain with kind regards.

    Yours sincerely,
    Customer Relations Department
    Air Europa

    Ingen förklaring till varför de anser att detta är extraordinary circumstances. Kontakten med Air Europa är helt hopplös. När man ringer så får man prata med någon som i sin tur kontaktar de som jobbar med claims. Så klart så har de ingen aning om någonting.

    Vad skulle ni göra i detta fall?
     
  8. Tonton

    Tonton Medlem

    Jag skulle skriva tillbaka något i still med att de har x antal dagar på sig att återkomma med ett ordentligt svar då de enligt artikel X.X måste bevisa att att det var extraordinary circumstances. Ifall de inte återkommer inom utsatt datum så tar du detta vidare via relevanta "legal procedures" i Sverige.
     
    Elias, Nemo och Samosaguas gillar detta.
  9. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ok, typ det som ja sa i det förra mailet men får väl göra ett nytt försök. När du skriver artikel X.X menar du då helt enkelt en hänvisning till EU Regulation 261/2004?
     
  10. ekf

    ekf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En "artikel" i det här sammanhanget är en paragraf/stycke/kapitel i förordningen. Så kapitel X.Y som behandlar den regel du vill hänvisa till.
     
    Berglund och Samosaguas gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×