Hjälp! Air Europa till Madrid försenat

Diskussion i 'Skyteam' startad av Samosaguas, 5 Juli 2019.

  1. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Sitter på Arlanda för att ta UX1642 till Madrid med Air Europa med avgångstid 16:10. Flyget är dock försenat och beräknad avgång är nu 19:30. Flyget från Madrid har dock inte lyft ännu (UX1641).

    Enligt Air Europa är det tekniska problem som gör att planet fortfarande står på backen. Detta borde vara ett klockrent fall för €400 i ersättning gissar jag. Vilka rättigheter har vi till mat och dryck och liknande på Arlanda?

    Någon som haft något ärende mot Air Europa och vet om de är lätta eller svåra att ha och göra med?

    Antar att det inte finns några möjligheter för att bli ombokad?

    Alla tips och saker att tänka på tas emot tacksamt.
     
  2. Tonton

    Tonton Medlem

    Jag har ingen personlig erfarenhet av det - men - Mitt tips är att du inte lägger ner så mycket tänkande på det just nu. du har inte ens kommit iväg ännu. Och flighten som du skulle ta har inte ens avgått enligt vanligt tidtabell ännu. (EDIT: Nu när jag tryckte på skicka så har tiden redan runnit förbi avgångstid :D)

    Såklart det finns. Kolla vad det finns för alternativ (med andra ord var proaktiv) och kontakta sedan Air Europe med dina förslag.

    Vi kan ju konstatera att du kommer att bli +4h sen, om de inte bokar om dig till något snabbt alternativ snart. (vilket inte existerar).

    här har du lite hänvisning till EU261/2004:

    Article 6
    Delay
    1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
    (a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less; or
    (b) for three hours or more in the case of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and of all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or
    (c) for four hours or more in the case of all flights not falling under (a) or (b),

    passengers shall be offered by the operating air carrier:
    (i) the assistance specified in Article 9(1)(a) and 9(2); and
    (ii) when the reasonably expected time of departure is at least the day after the time of departure previously announced, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and
    (iii) when the delay is at least five hours, the assistance specified in Article 8(1).

    Article 8
    Right to reimbursement or re-routing
    1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:
    (a) - reimbursement within seven days, by the means provided for in Article 7(3), of the full cost of the ticket at the price at which it was bought, for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to the passenger's original travel plan, together with, when relevant,
    - a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

    (b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

    (c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.

    Här har du lite olika flightmöjligheter (har sökt för 1 person):

    Screenshot 2019-07-05 at 16.19.53.png

    Problemet är att oavsett om du bokas om till Norweigan- eller SAS/Brussels-flighten så kommer du bara fram cirka 1h innan vad som beräknas just nu. Men det kan det ju iofs ändå vara värt :)

    Frågan är om Air Europe är så sugna på det - men ligg på dem - du har rätt att bokas om till det.
     
    Brandforce, Nemo och Samosaguas gillar detta.
  3. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Stort tack! Ska höra med Air Europa om de kan tänka sig att boka om oss.
     
  4. Mr.cake

    Mr.cake Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom Air Europa är med i skyteam kan jag tänka mig att det är enklast att göra över alliancen. Så KLM borde kunna gå bäst, självklart så kan du trycka på de att välja andra bolag också.
     
    Samosaguas och Tonton gillar detta.
  5. Tonton

    Tonton Medlem

    Personligen skulle jag försöka få till alternativet via Brussels! De säljer bara "dyr" Go, så blir minst 1000 Eurobonuspoäng (innan potentiell EBG/EBD-bonus) för första flighten. Med Brussels vet man aldrig... :)

    Det börjar dock bli tight för både KLM- och SAS-alternativet.

    Jag hoppas ni inte har incheckat bagage :)
     
    Samosaguas gillar detta.
  6. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo visst har vi incheckat bagage ;) Tror det blir svårt att hinna. Ska försöka med Norwegian.
     
  7. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Du har rätt till mat/dryck kuponger om det beräknas bli mer än 2h sent om jag kommer ihåg rätt.
    Hade kunnat bjuda in till Pontus annars, men måste lämna själv snart
     
    Brandforce och Samosaguas gillar detta.
  8. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för erbjudandet men har både fru Samosaguas och mini Samosaguas med mig ;)
     
  9. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Lämna fru och mini, tar dock inget ansvar för stämning på resten av semestern :D
     
    Robert flysas, Brandforce, Link och 1 annan gillar detta.
  10. Samosaguas

    Samosaguas Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Skulle kunna bli en intressant start på semestern :D:cool::):mad:
     
    Robert flysas gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×