Senaste nytt

HJÄLP! Missat flyget. Vem tar räkningen? AMEX vs Eurocard. Måste bokaom resa NU!

Direktorn

Medlem
Jag har utnyttjat Amex Elite vid två tillfällen och fått 2000kr/person vid missad anslutning på separat bokning.

Ja det är sant. Det får man för att kunna köpa mat och eventuellt rum. Köpa ny biljett utan ersättning får du ändå göra på egen bekostnad med alla Amex kort. Med BA visa får du upp till 10k för en ny biljett förutom matpengar. Med Swedbank visa Infinite får du upp till 30k för ny biljett.. Uppenbarligen en skillnad där Amex faktiskt är sämst. Kollade villkoren även för Centurion. Även där får du bara pengar för mat och uppehälle. Något mer än för plat och Elite men ingen ny biljett där heller..
 

RickardG

Medlem
Ja det är sant. Det får man för att kunna köpa mat och eventuellt rum. Köpa ny biljett utan ersättning får du ändå göra på egen bekostnad med alla Amex kort. Med BA visa får du upp till 10k för en ny biljett förutom matpengar. Med Swedbank visa Infinite får du upp till 30k för ny biljett.. Uppenbarligen en skillnad där Amex faktiskt är sämst. Kollade villkoren även för Centurion. Även där får du bara pengar för mat och uppehälle. Något mer än för plat och Elite men ingen ny biljett där heller..
Jag inser att jag var otydlig. Jag fick 2000kr/pers för att köpa nya biljetter, inte mat, övernattning eller annat, utan bokning på nästa flyg vidare. Det står i villkoren att man får ersättning även för resor.
 

Direktorn

Medlem
Jag inser att jag var otydlig. Jag fick 2000kr/pers för att köpa nya biljetter, inte mat, övernattning eller annat, utan bokning på nästa flyg vidare. Det står i villkoren att man får ersättning även för resor.

Antar att det går att använda 2k till ny biljett istället för förfriskningar och logi om man vill. Skulle dock hellre sitta med ett annat kort än Amex om vidareflyg missas. Hade själv en "nära döden" upplevelse när jag bokat anslutning med stinkin Norwegian på St Martin-dealen i december. Hade bokat med 10 timmars marginal och stinking Norwegian använde 6 timmar av denna marginal att ta sig försenade mellan Arlande och Barcelona. Det skulle inte räcka långt med 2k för att boka en businessbiljett mellan Barcelona och St Martin... Bifogar länk till Amex Villkor. Där står förfriskningar och logi under punkt 1 avseende förseningar.
https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf
 

RickardG

Medlem
Antar att det går att använda 2k till ny biljett istället för förfriskningar och logi om man vill. Skulle dock hellre sitta med ett annat kort än Amex om vidareflyg missas. Hade själv en "nära döden" upplevelse när jag bokat anslutning med stinkin Norwegian på St Martin-dealen i december. Hade bokat med 10 timmars marginal och stinking Norwegian använde 6 timmar av denna marginal att ta sig försenade mellan Arlande och Barcelona. Det skulle inte räcka långt med 2k för att boka en businessbiljett mellan Barcelona och St Martin... Bifogar länk till Amex Villkor. Där står förfriskningar och logi under punkt 1 avseende förseningar.
https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf
Instämmer att 2k inte alltid räcker och att det borde vara betydligt högre. Ersättningar för missad avgång finns under Förseningsskydd, punkt 2c, missad anslutning. Där nämns att även kostnader för "resor" ersätts, men jag tycker själv det är väldigt luddigt skrivet och förväntade mig ingen ersättning första gången jag anmälde händelsen.
 

jumbooze

Medlem
Senaste jag var orolig för ett antal "lösa" connections så tecknade jag en tilläggsförsäkring med Solid som komplement till Amex Elite och hemfk
 

Dr. Miles

Expert
Senaste jag var orolig för ett antal "lösa" connections så tecknade jag en tilläggsförsäkring med Solid som komplement till Amex Elite och hemfk
Ja, deras Reseförsäkring Plus eller Årsreseförsäkring täcker upp till 15.000 SEK vid missad anslutning.

Solid Försäkringar skrev:
ANSLUTNINGSSKYDD

Försenas en anslutning så att du missar nästa ersätts du för ombokningskostnader och eventuell övernattning. Om det inte är någon ide’ att fortsätta till resmålet ersätts du för kostnader för hemresa alternativt de totala rese-kostnaderna. Du kan få ersättning för kostnader med upp till 15 000 kronor, dock högst 30 000 kr per familj.
Resefrskring Plus - utka ditt reseskydd | Solid Frskringar



Solid Föraäkringar skrev:
Resestartskydd för ut- och hemresa

Kommer du för sent till utresans eller hemresans utgångspunkt på grund av en oförutsedd händelse, kan du, mot kvitto, få ersättning för dina nödvändiga och skäliga kostnader för att hinna fram i tid eller ansluta dig till resan. Går det inte att ansluta till utresan får du istället din resekostnad återbetalad. Du får upp till 15 000 kr person eller maximalt 75 000 kr per försäkring.

Förseningsersättning
Försenas flygets avgång vid din utresa från en flygplats i Norden med mer än 6 timmar på grund av tekniskt fel eller dåligt väder, får du ersättning med 500 kr. Överstiger förseningen 18 timmar får du i stället 1 000 kr per hel tolvtimmarsperiod.
Försenas flyget på din hemresa så mycket att du missar en anslut-ning som inte kan bokas om, kan du, mot uppvisande av kvitto, få ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader med upp till 1 000 kr för en alternativ anslutning. Kan du inte ansluta dig till resan samma dag får du ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader för kost och logi.
Resefrskring - fr dig som reser mycket | Solid Frskringar
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag blev lite nyfiken på Solids årsreseförsäkring. Jag kunde dock inte riktigt reda ut hur de skulle se på en hypotetisk resa ARN-NYC-LAX där NYC-LAX var bokad på en separat biljett och flighten LAX-NYC blev försenad så att flighten NYC-ARN missades. Därför ringde jag och diskuterade med kundtjänst (ja, jag vet, man ska inte tro på allt de säger, men just på försäkringsbolag brukar de ha en tendens att vara rätt noga med vad de lovar...)

Det visar sig efter lite om och men att försäkringen inte skulle gälla alls för NYC-LAX. Punkt 4 Omfattning talar om resor med utgångspunkt i norden och hela försäkringen som sådan har ingen täckning för anslutningar. Möjligen kan man få ett par tusenlappar för hemresegarantin, men det lär inte täcka kostnaden för en ny biljett. Killen jag pratade med sa att om man vill ha skydd för anslutningar så är det Resförsäkring Plus man måste ha och den har ju en helt annan prisnivå.

Summa summarum vet jag inte om jag tycker Solids erbjudande är bra för oss som hänger här. Det är nog jättebra för normala resenärer, men för oss som vill flyga konstiga rutter på flera biljetter så får man nog leta vidare efter något som ersätter missade connections eller fortsätta boka med rejäla marginaler.
 
Normalt sett är ju konsumentförsälringar som rör mindre belopp bara dyrt i slutändan och något man ska undvika. Men det kanske kan vara bra för de som inte har råd med en plötslig utgift på ett antal tusenlappar.
 
Toppen