Senaste nytt

HJÄLP! Missat flyget. Vem tar räkningen? AMEX vs Eurocard. Måste bokaom resa NU!

jumbooze

Medlem
Nu har jag fått svar :( om att EU inte gäller:
- "Då förseningen berodde på tekniska orsaker så ses de som extraordinära vilket gör att det inte utgår någon ersättning enligt EU regulativet."
Och vill gärna få lite ammunition inför nästa drabbning. ( de skulle dock som en gest skicka 150€ presentkort)
 

Dr. Miles

Expert
Jumbooze, du kan alltid begära flygbolaget förklaring om VAD som är extraordinärt och hur de inte kunde undvika att hända detta.
Bevisbördan är på flygbolagets sida, så om de inte ger dig någon vettig förklaring, har du rätt att kräva kompensation enligt EU reglerna.
 

Gnopps

Medlem
Tekniska orsaker är väl inte extraordinära?
Helt rätt. De kan vara extraordinära men är inte automatiskt så. Det är upp till flygbolagen hur mycket de vill satsa på underhåll & reservdelar vilket också leder till hur lätt de kan fixa/undvika tekniska problem. Flygbolaget måste alltså bevisa att detta var extraordinärt och helt oförutsätt, inte kunde ha undvikits.
 

jumbooze

Medlem
En gång fick jag anledningen bränsleläckage på vingen av Cimber och det tyckte Danska luftfartsverket var "extraordinärt".
Jag hade känslan av att det var något annat då det var mycket som hände innan planet lyfte men det är svårt att hävda sig här.

Nu får vi se vad SAS svarar, jag har iaf sagt att mitt yrkande på ersättning kvarstår och att de behöver förtydliga vad det är som gör de tekniska orsakerna extraordinära...
 

jumbooze

Medlem
Hur länge skulle ni vänta på svar från SAS kundtjänst?
Jag svarade dem för 2 veckor sedan, (till adressen som handläggaren skickade ifrån),
i svaret, svarade jag att jag ville ha förklaring vad som gjorde det extraordinärt eftersom alla tekniska orsaker != extraordinära.
Samt att jag fortfarande yrkade på 600€.

Skulle ni skicka om det efter 2 veckor eller vänta längre eller skicka till feedback adressen/formuläret på nätet?
 

jumbooze

Medlem
Det hade ju inte skadat med ett trackingsystem för att följa issues, så man fick ett "ID" att hänvisa till.
Då skickar jag iväg igen.
 
Toppen