Senaste nytt

Hitta businessplatser!?

Hej alla ! Jag är relativt ny inom området. Har lyckats spara på mig en del eurobonuspoäng och drömmen är att familjen (2 vuxna,2 barn,12 o 8år)skulle åka till Florida mars 2020 och gärna då i business:)Kan tänka oss åka runt jul också och till annat resmål om det skulle dyka upp något bra. Har en 2 41-voucher som går ut 31/12 2018.. och en ny som går ut 31/12 2019, dessutom flypremium +100000.
Har läst en del här på forumet och försökt förstå hur allt fungerar men undrar: Resorna i mars 2020 är ju inte släppta än men kan jag boka (om jag hittar nåt) tex en resa i november där jag använder båda mina vouchers och sedan boka om dom till mars utan att vouchern som går ut nu i dec försvinner?
Har tittat på uniteds sida och det är ju väldigt svårt att hitta 4 bonusplaser,finns det någon möjlighet tror ni?
Alt om det inte går att använda båda vouchern är att flyga SasPlus och använda 241-vouchern för 2 vuxna och flypremium för barnen. Har titta på dec 2019 men finns ju inte en enda bonusplats?el är det sas sida som krånglar?tycker ofta den fungerar dåligt..
Har sett nu också att du kan leta Star Alliance-resor på sas sida,nån som har erfarenhet av det?

Tacksam till alla som kan tänka sig ge tips och råd till oss!mvh Terese
 

Canadien

Medlem
4 till Florida under Feb-Mars har jag lyckats boka med både Lufthansa och Swiss ca 6 månader före avresa. Swiss släpper ofta 4 platser i Business, men inte alltid så långt före som 11 månader. Din voucher som går ut nu i dec kan du bara boka med nu innan årsskiftet, ändrar du i bokningen senare så försvinner vouchern och du måste lägga dit en ny eller betala fullt poängpris
 

ski

Medlem
Något som många glömmer bort är möjligheten att boka med poäng+pengar. Det kan verka dyrt, men glöm inte att man får poäng för klassen man flyger. Om du har tillräckligt med poäng så kan du boka en helt flexibel biljett och sedan hålla koll om något dyker upp. Ska du använda vouchern som går ut i år måste du boka snarast och helst inte boka om, för då tappar du värdet av vouchern och får betala dubbla poäng istället. Jag bokade poäng+pengar men någon dag sedan så hittade jag med poäng med Austrian Arlanda-Wien-Miami. Så att söka via Star Alliance Award | SAS funkade utmärkt för oss. Två platser i business blev det.
 
Välkommen.

Som du redan fått svar om så kan du bara boka resor med din första voucher fram till årsskiftet, sedan går det inte att boka om eller nyboka med den.

Fördelen med att resa SAS jämfört med Star Alliance är att du får halva poängpriset för det yngre barnet, du får ingen barnrabatt hos Star Alliance.
 

palmen

Moderator
Hej alla ! Jag är relativt ny inom området. Har lyckats spara på mig en del eurobonuspoäng och drömmen är att familjen (2 vuxna,2 barn,12 o 8år)skulle åka till Florida mars 2020 och gärna då i business:)Kan tänka oss åka runt jul också och till annat resmål om det skulle dyka upp något bra. Har en 2 41-voucher som går ut 31/12 2018.. och en ny som går ut 31/12 2019, dessutom flypremium +100000.
Har läst en del här på forumet och försökt förstå hur allt fungerar men undrar: Resorna i mars 2020 är ju inte släppta än men kan jag boka (om jag hittar nåt) tex en resa i november där jag använder båda mina vouchers och sedan boka om dom till mars utan att vouchern som går ut nu i dec försvinner?
Har tittat på uniteds sida och det är ju väldigt svårt att hitta 4 bonusplaser,finns det någon möjlighet tror ni?
Alt om det inte går att använda båda vouchern är att flyga SasPlus och använda 241-vouchern för 2 vuxna och flypremium för barnen. Har titta på dec 2019 men finns ju inte en enda bonusplats?el är det sas sida som krånglar?tycker ofta den fungerar dåligt..
Har sett nu också att du kan leta Star Alliance-resor på sas sida,nån som har erfarenhet av det?

Tacksam till alla som kan tänka sig ge tips och råd till oss!mvh Terese
Anledningen till att du inte hittar biljetter för jul 2019 är för att sas tidigast släpper biljetter 330 dagar fram i tiden. Över jul/nyår brukar dessutom inget släppas vid 330 dagar utan mer troligt ca 90-120 dagar innan.

Detta gör det lite problematiskt för dig och din voucher som går ut nu i år då du inte kan göra ändringar i den bokningen efter nyår, om du ändrar något försvinner vouchern.

Mars 2020 borde vara möjligt för 4 personer om det inte är sportlovet, då lär det bli huggsexa om platserna. Det ni skulle kunna göra är att dela upp er två och två och åka olika flighter, det ökar era chanser markant att komma iväg på önskade datum.
 
Tack alla för svar! vi får nog glömma att åka business..Vi behöver 2 vouchers för att poängen ska räcka,synd bara att en voucher går till spillo:(
Vi kanske får satsa på att hitta SasPlus platser. Ni som åkt sasPlus till Miami,vad tycker ni om det?
 

palmen

Moderator
Tack alla för svar! vi får nog glömma att åka business..Vi behöver 2 vouchers för att poängen ska räcka,synd bara att en voucher går till spillo:(
Vi kanske får satsa på att hitta SasPlus platser. Ni som åkt sasPlus till Miami,vad tycker ni om det?
SAS plus är helt ok, en bra premium economy produkt helt klart. Men jag skulle inte lägga vouchers på det, ni kan ju eventuellt köpa de biljetterna och sen bara åka iväg ni vuxna på en lyxresa för er två?

Tycker dock inte ni ska glömma att åka Business, det där bör gå att lösa även om det kan vara lite knepigt att få till. Eventuellt får ni boka det som två resor, om något dyker upp så bokar ni med första vouchern och sen när ni fått en voucher 2019 så kan ni försöka boka med den också. Störst chans har ni nog på biljetter i mars 2020.
 

Myllys35

Medlem
Tack alla för svar! vi får nog glömma att åka business..Vi behöver 2 vouchers för att poängen ska räcka,synd bara att en voucher går till spillo:(
Vi kanske får satsa på att hitta SasPlus platser. Ni som åkt sasPlus till Miami,vad tycker ni om det?

Glöm inte Billhop om ni behöver en till voucher. Ett enkelt och billigt sätt att få poäng+spend för räkningar. Då kan ni snabbt få ihop till en voucher till :)
 

Jonas C

Medlem
Mars 2020 är inte helt omöjligt till Miami med Lufthansa/SWISS/Austrian. Ni kommer väl sannolikt att få en till voucher under 2019, så den kan ni använda för resan när ni väl har fått den. Som @Canadien påpekade så brukar SWISS släppa platser runt ett halvår i förväg och Lufthansa brukar släppa runt 2-3 månader innan resan. De släpper ofta fler än 9 platser i Business på de flygningar som väl öppnas upp i Business för poäng.
 
Toppen