Senaste nytt

Hilton i Norden?

Homer

Medlem
Jag är väldigt dålig på Best Western, men är inte affärsmodellen helt annorlunda med att alla hotellen är helt fristående, eller det finns någon "franchise light" modell?

BW är väl någon form av kooperativ om jag förstått rätt.
Men vad har det för betydelse, de uppträder som en kedja mot kunden.

Marriott, Hilton, Starwood, Intercontinental osv äger väl inte ens 10% av hotellen som det står deras namn på?
 

Senator

Moderator
BW är väl någon form av kooperativ om jag förstått rätt.
Men vad har det för betydelse, de uppträder som en kedja mot kunden.

Marriott, Hilton, Starwood, Intercontinental osv äger väl inte ens 10% av hotellen som det står deras namn på?

Jag tror skillnaden är kraven för att använda varumärken som skall (i teorin) skapa en mer homogen/universal kundupplevelse. T.ex. uppfattade jag att rätt många Holiday Inn hotell lämnade då ICH Gruppen valde att putsa varumärket och upplevelsen för några år sedan. En del lokala operatörer helt enkelt sa nej till att investera på den nivån som ICH krävde. Jag uppfattar att upplevelsen på ett BW hotell till ett annat sprider sig mer än t.ex. ett Sheraton till nästa, men jag har kanske fel.

Sen har jag också uppfattat som du att man inte "äger" hotellen längre men det finns 3 spelare:
Fastighetsägaren
Lokala management bolagen
Varumärkesägaren (t.ex. Starwood)

Väldigt ofta är det management bolaget som svider i konjunkturen då hyran skall betalas samt royalty till varumärkesägaren oavsett.
 

Homer

Medlem
BW gjorde en liknande rebranding för några år sedan och har numera
Best Western®
Best Western Plus®
Best Western Premier®
http://www.bestwestern.com/reservations/hotel-types/

Alla kedjor har enormt många och detaljerade krav på hur saker och ting ska vara,
samt straffavgifter enligt poängsystem om det inte är det

om vi tar BW och kudde som exempel

BEST WESTERN PREMIER
Pillows:
A minimum of 3 pillows are required on a full size or smaller bed; and a minimum of 4 pillows (standard size) are required on a Queen or King Size Bed, with all pillows to be enveloped in a pillow protector, and a pillowcase which is manufactured with minimum T-250 (250 threads per square inch) percale with a minimum of 50 percent cotton content. All pillows must meet Best Western specifications.
Additional decorative pillows may be used as a supplement to, but not in lieu of, the required quantity of pillows.
The pillows shall be of the following minimum standard: Fiber type 6 denier per filament, polyester fiber clusters comprised of a blend of hollow low void, high void and antimicrobial fibers with a cluster cohesion of less than 6.0 Newtons, 100% cotton T-180 ticking with the following size and weight of fill specifications: Required Size Medium Support
Standard 20”x 26” 22 oz Queen 20”x 30” 27 oz King 20”x 36” 33 oz



Dessutom är det dyrt att vara medlem

ENTRANCE FEE
(One-time fee to accompany application)
A. Affiliation Fee: Minimum $42,000 (50 rooms or less), plus
$200 for each additional room, plus
B. Evaluation Fee: $3,000.

+Annual Membership Fee
+Reservation Fees


http://www.bestwesterndevelopers.com/membership/pdfs/BW Rules Regs 2012 FINAL.pdf

Vad de kostar att dra igång och driva ett Waldorf Astoria törs jag inte ens tänka på :p
 
Jag hörde idag att från och med sommar 2013 kommer det finnas bara 2 Hilton kvar i Norden, CPH flygplats och Slussen i Stockholm. Alla andra skall bli Scandic inklusive det nya flygplatshotellet i HEL.
 

GE90

Medlem
Låter som jag får skanna in EBG kortet då och skaffa mej Club Carlson medlemskap! Hilton @ HEL airport har ju varit mitt andra hem!
Byebye HH Diamond.
 

ulagun

Medlem
Jag hörde idag att från och med sommar 2013 kommer det finnas bara 2 Hilton kvar i Norden, CPH flygplats och Slussen i Stockholm. Alla andra skall bli Scandic inklusive det nya flygplatshotellet i HEL.

Synd, HH Diamond är ju verkligen förmånligt.
Så vad återstår utöver BW, inte alls samma klass som Hilton, samt Radisson om man som jag uteslutande reser inom Norden och vill ha ett förmånligt hotelbonuskort som gäller worldwide?
Har drygt 70 övernattningar/år i tjänsten
Scandic och Nordic Choice är ju inte till någon större nytta utanför Norden.
 

Homer

Medlem
Synd, HH Diamond är ju verkligen förmånligt.
Så vad återstår utöver BW, inte alls samma klass som Hilton, samt Radisson om man som jag uteslutande reser inom Norden och vill ha ett förmånligt hotelbonuskort som gäller worldwide?
Har drygt 70 övernattningar/år i tjänsten
Scandic och Nordic Choice är ju inte till någon större nytta utanför Norden.

IHG har väl 10? hotell i Finland och ett i Danmark samt 4.500 i resten av världen.

Accor kan ju inte direkt beskrivas som förmånligt varken för att få gratisnätter eller annat, men de har väl några hotell i Sverige och 3.000 eller nåt i resten av världen.
 

Matsson

Medlem
Hoppas innerligt att Slussen kvarstår. Enda anledningen att jag klarar att hålla Gold,eventuellt Diamond.
Bor 10-15nätter per år d.v.s alltid nä jag är i Sthlm.
 
Toppen