Senaste nytt

Hilton har öppnat sitt första Curiohotell i Europa

Tostarp

Medlem
Har fortfarande inte hämtat mig efter min vistelse på detta hotell i December. Åkte dit med hustru och svärföräldrar och tror inte jag upplevt något värre på länge.

Började med parkering där dom fullständigt struntade i att hjälpa mig och därefter gick det bara nedåt. Incheckningen var rena rama kaosen, personen som checkade in mig visste inte vad 'Hilton' är för något och när jag påpekade att jag hade visa förmåner så bara blängdes det och fnystes. När vi skulle äta frukost så vägrade matsalen släppa in oss om jag inte betalade kontant. Efter halva frukosten kommer någon sorts hotellmanager och ber mig skriva på något papper för att vi ska få tillbaka pengarna då dom 'upptäckt' att jag ska ha gratis frukost. Pengarna sätts in på mitt kort med någon sorts 'hanteringsavdrag' !!

Frukosten är kaosartad med oändliga köer och med någon sorts 'ny design'. Frågade bland annat efter en kopp/mugg till att dricka te ur men fick bara en plastmugg! Nytt är också att alla kan gå in till köket och titta på hur man lagar mat. Efter att ha kikat in där och sett en massa förkylningshostande folk stå och luta sig över grytorna fick jag nog.

Hustrun (som är mycket van Hilton resenär) övertalade mig att vi skulle testa middag på hotellet. Det fanns bara en enda maträtt på menyn!

Rummen håller hög kvalitet och är mycket trevliga, men mycket lyhörda. Svärföräldrarna bodde långt ifrån oss, men upplevde precis samma problem.

Jag betalade €208 per rum och per natt, dvs totalt €832. När jag påpekade vid utcheckningen att prisläget var lite högt så fick jag bara till svar att 'Hamburg är en dyr stad'.

Aldrig mer...
 

Pho

Medlem
Intressant att upplevelsen kan bli så totalt olika, eller så har de skärpt sig!
Bodde där relativt nyligen och incheckningen gick mycket smidigt, fick en uppgradering till större rum, frukost ingick som HHG.
Märkte inte utav någon lyhördhet, men osäker på om rummen intill mitt var bebodda.
Vid frukosten fungerade det mycket smidigt och det var inte plastmuggar! Verkade vara en hel del ekologiska och närproducerade varor.

Bra valuta för pengarna var min uppfattning!
 

Tostarp

Medlem
Jag försöker som sagt fortfarande hämta mig, men:
- Vi var där veckan innan Jul och alla som är Sydsvenskar vet att bussresorna till Tyska julmarknader är tämligen hysteriska och hotellet var proppfullt av Svenskar.
- Ofta fick vi köa lääänge framför hissarna, så det var riktigt knökfullt på hotellet.
- När vi skulle checka in var det så fullt i foajen att jag fick fråga mig fram till incheckningsdisken (då den ligger lite dold).

Antagligen så har vi kommit 'värsta helgen'...?
 

Tostarp

Medlem
Skam den som ger sig.

Till helgen kommer vi tillbaka igen för tre nätter.

Usch vad svårt det är att inte ha sina gamla förutfattade meningar med sig in i lobbyn. Jag anstränger mig verkligen mentalt för att ge hotellet en andra chans...
 

Tostarp

Medlem
Ok, testat för andra gången. 26 grader varmt och strålande solsken hela vistelsen.

Bra (Dvs bättre än förra gången):
- Mycket mer proffesionellt bemötande i check-in denna gången. Check-in personalen hade full koll på att dom tillhörde Hilton och att jag skulle ha frukost gratis fastän det inte ingick i priset.
- Bra rum denna gången också. Mycket fräscht och trevligt.
- Mycket bra servicenivå i lobby-baren med högkvalitativa, prisvärda drinkar och tilltugg.
- Trevlig och effektiv frukostmatsal.

Dåligt:
- Ingen uppgradering.
- Fortfarande plastmuggar i frukostmatsalen till Kaffe och Te. En man blev så upprörd att han bad, skällde och därefter gick därifrån för att dom inte har porslin.
- Man kan inte äta och dricka i lobby eller restaurang och därefter debitera detta på rummet utan att ha 'föranmält' detta till receptionen vid check-in.
- Dyrt (Inte prisvärt).
- Extremt långsamma och ineffektiva hissar.
- Ingen parkering.

Sammantaget är jag inte imponerad. Det känns som man är på ett 'Halv-hilton'. Servicenivån totalt på hotellet är ganska medioker och definitvt för låg i förhållande till prisnivån. Läget är dock mycket bra om man ska vistas i centrala Hamburg (tex som turist). Dock måste man passera hela A-laget på väg till och från centrum.
 

rsimon

Medlem
Fick ett personligt meddelande från Directrice Commerciale på Hotel Astor - Saint Honoré i Paris som meddelade att de på grund av totalrenovering inför Curio-brandingen bokat om mig till Hilton Paris Opera.

Hotel Astor - Saint Honoré stänger i början av november och planerar att åter öppna som Curio den 31 juli 2017.
 

Valley

Medlem
Ok, testat för andra gången. 26 grader varmt och strålande solsken hela vistelsen.

Bra (Dvs bättre än förra gången):
- Mycket mer proffesionellt bemötande i check-in denna gången. Check-in personalen hade full koll på att dom tillhörde Hilton och att jag skulle ha frukost gratis fastän det inte ingick i priset.
- Bra rum denna gången också. Mycket fräscht och trevligt.
- Mycket bra servicenivå i lobby-baren med högkvalitativa, prisvärda drinkar och tilltugg.
- Trevlig och effektiv frukostmatsal.

Dåligt:
- Ingen uppgradering.
- Fortfarande plastmuggar i frukostmatsalen till Kaffe och Te. En man blev så upprörd att han bad, skällde och därefter gick därifrån för att dom inte har porslin.
- Man kan inte äta och dricka i lobby eller restaurang och därefter debitera detta på rummet utan att ha 'föranmält' detta till receptionen vid check-in.
- Dyrt (Inte prisvärt).
- Extremt långsamma och ineffektiva hissar.
- Ingen parkering.

Sammantaget är jag inte imponerad. Det känns som man är på ett 'Halv-hilton'. Servicenivån totalt på hotellet är ganska medioker och definitvt för låg i förhållande till prisnivån. Läget är dock mycket bra om man ska vistas i centrala Hamburg (tex som turist). Dock måste man passera hela A-laget på väg till och från centrum.

Intressant hur man blir bemött och behandlad. Eller så har man fått sig en åthutning och tagit lärdom.
Här har vi två världar som möts.

Personligen har jag lagt detta hotell överst på min lista över Hilton och Hiltonanslutna hotellkedjor.
Började med att jag gjorde bort mig rejält vid bokningen, eftersom jag uppenbart inte är läskunnig hade jag inte koll på vilka rum man kunde vara 3 personer i.
Detta upptäcktes när vi var 10 timmar från ankomst. Talade om vad jag gjort och utan det minsta tjafs ordnade man till det hela utan att ta en enda krona extra för att fixa ett nytt rum. Man bad mig bara komma ihåg detta för framtiden, vad man gjort.
Parkeringen i mitt tycke låg väldigt bra till. OK att det inte låg direkt i anslutning till entrén, men den lilla promenaden runt kvarteret (150m?) för en kostnad om EUR 15/dygn funkar för mig.
Har man tur kan man lyckas få en plats på parkeringen vid kyrkan en 50m från dörren.
Inga problem att sätta upp mat och dryck på rummet. Vi blev till och med informerade om att vi helst borde göra det för att få lite mera poäng :)

Och så det bästa. Baren :) efter en liten stund med lite dryck och konversation med bartendern kom vi in på Gin, varpå det slutade med en Gin-provning, on the house. Hur dessa (vissa) snobbsorter normalt sett går att sälja är en gåta för gudar att utreda. Vår Skogstjärna slår ut det mesta av dessa Elephant och allt vad de hette i sina stylade flaskor. Finkel är gott !
Vad gäller frukosten är jag inte heller imponerad av plastglasen. Enda bra jag har att säga om dem är att man inte brände fingrarna av sig. Annars var den också kanon. Allt vi (och andra) ville ha ordnades. Även för dem som hade allergier och liknande. Frukostkocken kom själv ut och försäkrade sig om vad man önskade.

A-laget fann vi enbart på järnvägsstationsparkeringen. Runt hotellet var det lugnt och städat.

Och så skall vi inte för egen del förglömma. Casa Alfredo och Leon. Två Italienska restauranger som ligger ett stenkast från hotellet. Nog de mest prisvärda och gemytliga ställen jag känner till i Hamburg. Nu blev det en nästan 3-timmars sittning på Leon :D

Kommer inte dröja innan jag bokar in mig där igen. Får vi se om det var en lyckträff eller inte. Nästa gång har jag nog också lyckats ta mig till Guldstatus (bara en natt kvar).
 

FFlash

Medlem
Folk tycks ge mestadels positiv feedback på Curio Hamburg men jag tyckte inte den var nåt speciell när jag bodde där nyss.
Inget fel heller men tycker den var dyr, fanns ingen lounge etc. Bra läge dock mittemot järnvägsstation
 

ulagun

Medlem
Kan någon förklara varför Hilton har alla dessa varumärken. Dessutom hålla rätt på förmånerna för de olika kedjorna.
Helt förståeligt med olika standard och prisklasser. Men kunde det inte räcka med t.ex. Waldorf, Hilton och Hilton Garden, samt resorts?
Att boka hotell i t.ex New York med allt från Hamton till Waldorf och hålla reda på förmånerna är ganska krävande
 
Toppen