Senaste nytt

Hertz Sverige vill ha 1500kr för repa på en fälg

Daniel Bozi

Ny medlem
Ett avtal borde du ju fått i någon form (elektroniskt/papper)?

Nu när du skrivit om det letade jag runt igen, och visst hittade jag avtalet! Det står "inga skador" på bilen. Så jag signerade den troligtvis helt ren alltså. Det skumma är att det även står att skador som är att klassa som "normalt slitage" ej tas upp i skadelistan. Jag är så förbryllad att en skada på en fälg som enligt dom själva är normalt slitage, skall jag nu alltså betala för.

Vi får se om dom skickar några före bilder på bilen. Enligt dom själva så fotar dom bilen även innan uthyrning börjar, och om jag ser att bilen då saknar dessa "normala slitage" då vet jag ju i alla fall att de tillkom under tiden jag hade bilen. Just nu känns det bara surt faktiskt... tack för era kommentarer dock!
 

Swedestar

Medlem
Bestrid kravet och be dem bevisa att du orsakat skadan. Förklara att du har hanterat bilen varsamt och att den ej kan ha uppkommit under din hyra och att du därför ej kan hållas ansvarig för den.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mikeswe

Medlem
Nu när du skrivit om det letade jag runt igen, och visst hittade jag avtalet! Det står "inga skador" på bilen. Så jag signerade den troligtvis helt ren alltså. Det skumma är att det även står att skador som är att klassa som "normalt slitage" ej tas upp i skadelistan. Jag är så förbryllad att en skada på en fälg som enligt dom själva är normalt slitage, skall jag nu alltså betala för.

Vi får se om dom skickar några före bilder på bilen. Enligt dom själva så fotar dom bilen även innan uthyrning börjar, och om jag ser att bilen då saknar dessa "normala slitage" då vet jag ju i alla fall att de tillkom under tiden jag hade bilen. Just nu känns det bara surt faktiskt... tack för era kommentarer dock!

Håller med övriga kommentarer här.

Bara invänta fotot på en oskadad fälg om de säger sig ha det, och eftersom du säger (även att inte jag har bra koll på det) att det krävs en viss storlek för att det skall räknas som annat än “normalt slitage”, så tycker jag du skall stå på dig.

Jag ser inte riktigt på bilden hur “stor” skadan är, men vill påminna mig att jag vid flertalet tillfällen kommenterat på fälgar som är i riktigt dåligt skick, och de sagt att de INTE räknar detta som skada.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

anjak

Medlem
Tjena! Den 9:e juni hyrde jag en bil i några timmars tid från T-centralen i Sthlm, och allt gick frid och fröjd med det. Trodde jag. Den 13:e juni får jag ett mail från "Damage Control" att de identifierat en repa på en fälg som är mellan 1-5cm lång och att jag skall betala 1500kr för detta. Se bilden för repan (var redo att zooma in på bilden!)

Sjukt va?

Det sjuka i sammanhanget är att enligt Hertz är repor på fälg kortare än 5cm att klassa som "normalt slitage" och är ej ersättningskrävande. De har skickat bilder på "skadan" (ja, det är en synlig repa) men de har inga före-bilder som visar att det var jag som orsakade repan. Ingen vet var/hur repan har kommit till alltså, men den identifierades först efter min en-dags uthyrning.

De är helt icke-tillmötesgående och vägrar att gå med på något annat än att jag skall betala för deras skada. Känner att detta är helt orättvist och är en principiell sak jag inte kan släppa.

Vad tycker ni jag skall göra? Vilka dokument eller andra bevis kan jag kräva?

Jag inspekterade bilen både när jag hämtade samt lämnade tillbaka den men tog inga bilder. Hertz har inte motiverat varför just denna skada är värre än "normalt slitage" och har som sagt heller inte visat några före-bilder som ju egentligen skulle bevisa att felet tillkom då jag hade bilen. I kontraktet står det heller inget om att man måste inspektera bilen själv innan man kör ut den.

Konsumentverket tycker att jag skall vända mig till ARN, men måste man verkligen gå så långt för en repa på en fälg? Uppskattar gärna synpunkter eller egna erfarenheter kring detta, då det är första gången det händer för mig.

Tack! :)
/Daniel
Den där bilden hade ju passat utmärkt in i deras egna material om hur normalt slitage ser ut! Är väl bara skicka en kopia på deras egna folder till dom.

https://images.hertz.com/content/SE/PDF/Riktlinjer_slitage_och_skador.pdf
 

jonten

Medlem
Hertz centralen videofilmar alla bilar vid utfart, de har högupplösta kameror med rejäla lampor så begär att få ut filmen när du åkte ut.
Annars så gäller det att inspektera bilen ordentligt och fota, just fälgar är de överjävliga på (enkla pengar).
 

Hachans

Medlem
Hertz centralen videofilmar alla bilar vid utfart, de har högupplösta kameror med rejäla lampor så begär att få ut filmen när du åkte ut.
Annars så gäller det att inspektera bilen ordentligt och fota, just fälgar är de överjävliga på (enkla pengar).

Eller bara teckna självriskelimineringen. Vad kostar det på en dygnshyra? Typ 100kr så slipper man allt krångel.
 

Mikeswe

Medlem
Eller bara teckna självriskelimineringen. Vad kostar det på en dygnshyra? Typ 100kr så slipper man allt krångel.

Tänkte precis skriva detta.. då är det ju aldrig några problem (och det dom vill).

Njae, nu vet jag ju inte priserna i Sverige och med Hertz och Supercover men hyrde i Spanien för ett par veckor sedan med Avis vilket kostade 16 EUR/dag. Tror det ligger runt där.

Har man en långtidshyra typ 30 dagar (som man gör av och till kan det ju skilja ganska många tusenlappar (typ 3-4000) på försäkring hos uthyrningsbolaget / tredjepartsförsäkring). Men helt klart.. vill man slippa problem om det väl händer ngt, kanske man ska räkna med den kostnad
 
  • Gilla
Reactions: D.A

jonten

Medlem
Eller bara teckna självriskelimineringen. Vad kostar det på en dygnshyra? Typ 100kr så slipper man allt krångel.
Nja, poängen är väl om man inte orsakat någon skada så skall man väl inte heller debiteras för den. För mig som hyr bil hyggligt mycket så är det billigare att betala de skador jag orsakar än köpa försäkring. Det är dock i tjänsten, privat tar jag försäkring..
 
Toppen