Som elbilsägare så måste jag säga att jag är förvånad över denna sjuka fokus på räckvidd och laddning. Första frågan man alltid får från folk när dom ser bilen är "vad har den för räckvidd?". Och för mig som elbilsägare är den frågan så orelevant så svaret är "jag vet inte riktigt".
Den stora skillnaden mellan en bensinbil och en elbil är att bensinbilen normalt tankas när bränslet är slut. Elbil laddas normalt sett varje natt, vilket innebär att du varje morgon kör iväg med en "fulltankad" bil, i mitt fall ca 30-45 mils räckvidd. Enda gången 30-45 mil inte räcker till är om man ska ut på långtur och då finns det lösningar för detta. Ingen gör av med 30-45 mil på dag bara på att köra runt i Stockholm eller Göteborg. En vanlig dag behöver jag inte ens titta på min räckviddsmätare eftersom jag vet att jag kommer klara mig hela dagen. Sedan jag fick min Tesla i april har jag kört 600 mil och varit under 10 mils räckvidd 2 gånger, båda gånger vid långturer. Vid långturer kan man snabbladda bilen på 30-40 min och passa på käka eller jobba under tiden.
Vad gäller laddningsinfrastruktur så finns det väldigt, väldigt mycket. Förutom Teslas superchargers finns laddare vid de flesta köpcentrum, många publika garage och instutitioner som flygplatser, sjukhus, kommunhus etc, många snabbmatsrestauranger vid motorvägar och vissa större bensinmackar erbjuder laddning. Dessutom finns privata laddstolpar via t.ex. Fortum eller Vattenfall och 100-tals andra mindre företag landet över.
Jag har som sagt kört 600 mil sedan jag köpte bilen. Jag har gjort av med el för ca 800-900 kr hemma samt ca 120 kr på publika laddstationer. Blir ganska låg milkostnad.
Bifogar skärmdump från uppladdning.nu som listar de flesta publika laddstationer som finns.