Senaste nytt

Hertz - Bilskojare!

Nemo

Medlem
Det står i det finstilta, i Sverige har jag för mig att det är en avgift snarare än ändring av dygn.
Hur många timmar hade du bilen?
Hur tolkar du avtalet? Jag kan inte se att Hertz har rätt att ta ut schablonavgift vid tidigt återlämnande. Ev en noga specificerad och för tillfället faktisk parkeringsavgift motsv.

https://images.hertz.com/pdfs/seSE/hertz_allmanna_hyresvillkor_2-16.pdf
"11. Återlämnande
Vid hyrestidens utgång skall HT återlämna fordonet på den plats där det avhämtats eller på plats som särskilt har avtalats.
Vid återlämnandet skall fordonet lämnas i samma skick som vid avhämtandet bortsett från normalt slitage. UH och HT skall om möjligt gemensamt besiktiga fordonet för bedömning av dess skick.
Om fordonet vid återlämnandet befinns vanvårdat eller nedsmutsat utöver vad som följer av normal användning, är UH berättigad att ta ut skälig kostnad för återställande av fordonet.
Återlämnandet skall ske under UH:s normala öppettider, om inte annat avtalats. Om HT inte återlämnar fordonet enligt avtalet är HT alltid skyldig att ersätta UH de kostnader som varit nödvändiga för att återställa fordonet till sådan plats där det kan tas i bruk av UH.
HT är därtill skyldig att betala ytterligare hyra enligt avtalet vid försenad återlämning som inte kan hänföras till UH:s ansvar punkt 6.
UH äger inte göra gällande några befogenheter i anledning av dröjsmål med återlämnandet om underlåtenheten att återlämna fordonet eller att begära att hyrestiden förlängs beror på dödsfall, allvarlig sjukdom eller annan liknande omständighet
.
Det är förbjudet vid straffansvar att bruka fordonet utanför hyrestiden. "
 

DeWi

Medlem
Japp, lämnade den några timmar tidigt. Är det tidig lämning som slår så hårt på priset?
Jag hade samma sak i Hannover där jag återlämnade bilen 2 h innan 3 dygn och då steg hyran från 150,62 EUR till 208,12 EUR, mailade Hertz Sverige som svarade att detta beror på för tidig återlämning av bil. Dock så krediterade Hertz Sverige den överstigande delen efter svar på deras mail.
 

Holloman

Medlem
Jag hade samma sak i Hannover där jag återlämnade bilen 2 h innan 3 dygn och då steg hyran från 150,62 EUR till 208,12 EUR, mailade Hertz Sverige som svarade att detta beror på för tidig återlämning av bil. Dock så krediterade Hertz Sverige den överstigande delen efter svar på deras mail.
Det är ju groteskt att de gör så! Man ska med andra ord stanna bilen utanför returstället och sitta för att vänta in exakt rätt returtid (vet att det finns någon form av grace period på nån timme, men ändå). Har inget problem med att de debiterar fulla tre dygn och inte drar av ett par timmar, men att det helt plötsligt blir dyrare är barockt.
 

mattssok

Medlem
Jag hade samma sak i Hannover där jag återlämnade bilen 2 h innan 3 dygn och då steg hyran från 150,62 EUR till 208,12 EUR, mailade Hertz Sverige som svarade att detta beror på för tidig återlämning av bil. Dock så krediterade Hertz Sverige den överstigande delen efter svar på deras mail.

Aha okej så det är något de gör alltså (hade hyrt i 49h och lämnade tillbaka efter 44h). Verkar ju som @Nemo påpekar vara lite tveksamt om de får göra det så jag får ta och följa upp med kundtjänst och se om även jag kan få en kredit. Återkommer i tråden!
 

mattssok

Medlem
Aha okej så det är något de gör alltså (hade hyrt i 49h och lämnade tillbaka efter 44h). Verkar ju som @Nemo påpekar vara lite tveksamt om de får göra det så jag får ta och följa upp med kundtjänst och se om även jag kan få en kredit. Återkommer i tråden!

Okej nu har jag pratat med kontoret i fråga. Det var korrekt att systemet ändrade priset då bilen lämnades tidigt. Dock så är praxis, av vad jag hörde, att kontoret lägger in bilen som returnerad på originaltiden i bokningen för att få rätt pris. I mitt fall här hade en person på kontoret missat att göra det vilket ledde till den ökade kostnaden. Min bokning kommer således att ändras så att den i systemet ser ut att vara angiven på exakt tid och jag ska få en kredit.

Personligen tycker jag detta känns som en ganska dålig process då jag misstänker att det finns rätt många där ute som åker på liknande avgifter men kanske inte orkar/bryr sig om att ringa och fråga om det.
 

FF#1

Medlem
Testade igen...

Här om veckan höll jag på få trubbel ännu en gång.
Plockade ut en bil, smidigt att som President circle, var det bara att hämta upp ett kuvert med allt. Fick en bra uppgradering, Focus till XC60, fullmatad.
Bilen skulle vara skadefri, men när jag kollade den så var det flera saftiga repor, bucklor mm.
Påtalade detta till personalen ute vid parkeringen, "jaja... ta en bild på det så är det lugnt..."
Inga ansatser att skriva upp det eller ens bry sig om att titta på bilen..
hade bråttom, tog bilder. Sen så mailade jag dem till Damagecontrol på Hertz.. bara för säkerhets skull.
Givetvis vart det tjafs vid återlämnandet men efter de hade tittat på datorn så var skadorna inlagda och de bad om ursäkt....

Jag skulle inte göra det. Ruskigt oseriöst.
 

Nemo

Medlem
Det verkar vara ett lotteri om vilket pris eller hyrbil man egentligen får på Hertz. Men plötsligt föll polletten ned.
Mark Frissora - Wikipedia
Mark Paul Frissora (born 1955) is an American business executive and philanthropist currently known as the CEO of Caesars Entertainment, a major casino and gambling conglomerate based in Las Vegas.
Frissora subsequently served as CEO of The Hertz Corporation from 2006 until September 2014, also serving as the company's chairman from January 1, 2007 until he stepped down in September 2014.
 
Började boka med Hertz på grund av deras 3000 eurobonus extrapoängskampanj. Det tog 6 bilhyror innan de försökte sätta dit mig för en skada som redan fanns. Och bara en av kampanjpoängen har trillat in... Fiasko!
 
Toppen