Senaste nytt

Hertz - Bilskojare!

Voyageur

Medlem
Det jag har märkt i de flesta fall jag behövt hyrbil utomlands med Hertz eller Avis är att det ibland förekommer helt hutlösa priser för "vanlig" bilhyra på normala veckodagar på 9/10 av stadens uthyrningsställen för Avis/Hertz medan det efter enträget letande oftast finns ett uthyrningsställe inom nämnda grupp med en enorm prisskillnad gentemot resten. Ex, Chicago jun 2016, bil 3 veckor, priserna ligger fast på ca 15000kr medan ett uthyrningsställe för ovan nämnda firma har för 4-5000kr samma bil,samma tid, samma kriterier. Samma sak har jag upplevt för dec 2015 i Florida. Hur kan en uthyrare av säg 20 kunna ha ca 60% billigare inom samma grupp?
 

chazzie

Medlem
Jag är ingen storhyrare, men jag har använt Hertz 2 gånger och båda gångerna blev det fel. Första hade jag bokat en specifik muskelbil i Vegas, "reserve this exact model" men när jag kom dit sa de bara att de inte hade någon inne... Extra förare och GPS fick de inte betalt för då =}

Andra gången i DC fick jag en Cheva Captiva som var så sliten att den överhettade i Philadelphia när det var +8C och regn... Sen var automatlådan slut och lacken såg ut som den genomgått återinträde i jordens atmosfär. Klagade per mail här och fick faktiskt en $100 voucher, men, problemen kvarstår, de är ofta dyrast och ändå får man sämst kvalitét rätt igenom.

Jag reserverar mig för att två tillfällen inte är mycket som underlag, men jag har hyrt av AVIS, Budget m.fl. och det fungerade alltid, så något gör de fel..
 

Crater2

Medlem
Jag har funderat också på det voyageur är inne på.
Det kan ha med läge av uthyraren att göra?
En del ligger lite off dit inga turister hittar, eller någon AVIS jag var på dit man var tvungen att ta bilen.
Inte så många som har tillgång till bil eftersom man måste hyra en liksom.

Jag har också dåliga erfarenheter av Hertz, där man inte hade bilen jag bokat, men ingen katastrof iof.
 

Voyageur

Medlem
Jag har funderat också på det voyageur är inne på.
Det kan ha med läge av uthyraren att göra?
En del ligger lite off dit inga turister hittar, eller någon AVIS jag var på dit man var tvungen att ta bilen.
Inte så många som har tillgång till bil eftersom man måste hyra en liksom.

Jag har också dåliga erfarenheter av Hertz, där man inte hade bilen jag bokat, men ingen katastrof iof.

I exemplet ovan hittade jag en avis uthyrare i centrala miami som enda uthyrare med en prisskillnad på ca 10000kr. I chicago hittade jag en ca 15min taxi resa utanför centrum också för ett pris ca 10000kr billigare än snittet. Noterbart är att alla andra "närförorter" hade lika höga rates som downtown förutom denna enda.

Kom att tänka på att exakt samma sak hände mig i Sydney i somras. Höga rates men en uthyrare i de centrala delarna har plötsligt ensamt 60-70% diff på pris....knäppt men det lönar sig att leta
 

olo

Medlem
Nej. Riktig dynga.
Word! Jag undviker Hertz så långt det går - eller nog lite längre faktiskt.
Det svåra är inte att tycka illa om Hertz. Det svåra är att hitta ett hyrbilsbolag som är betydligt bättre.
Bortsett från Perpetuum i Göteborg, så är nog Sixt stället där jag hitintills blivit nöjd. I övrigt är det samma skit, bortsett från Hertz - som är lite sämre.
 

Elberto

Medlem
Jag är Hertz "President Circle member". Hag tycker de är hutlös dyrt, även med alla rabatter. Dessutom är jag i Sverige så himla trött på Volvo bilar (sorry, jag är från Tyskland). Senast på IAD försökte de lura mig med sin "refuel-option".
Om jag kan undvika Hertz gör jag det.
Sixt har roliga bilar och på GOT dessutom kanon service. Nu är jag Platinum hos de och som @agehall skriver är en bra relation alltid mycket viktig.
Jag brukar alltid boka billigaste kategori (Audi A1). Mina senaste bilar blev t.ex. Mercedes C220, Audi Q5, BMW 320...
Ett tipps bara: Deras affärsmodell är också att tjäna pengar med skador. (Jag har jobbat för Sixt i Tyskland.)
En möjlighet kan vara att kräva en handover (Sixt medarbetare med sin PDA) vid hämtning och kanske även vid återlämning.
Hittar han eller hon någonting har du möjlighet på plats att bråka, hittar han eller hon ingenting så kommer senare ingen post hem.
Eller du eliminera helt enkelt självrisken genom att betala extra vid bokning.
 

ulagun

Medlem
Har haft väldigt varierande erfarenhet av dem tidigare ofta amatörmässiga, men måttet rågades juldagen då vi skulle hämta ut en bil flygplatsen Panama city.
Hade reserverat en middle size ca 6 månader innan. Kollade innan vår resa att allt var OK.
Lång tidsödande kö men alla fick ut sina bilar. När det äntligen var vår tur mötte s vi av beskedet "No car!"
En långirriterad palaver följde , tappade nästa fattningen. Vad göra, vi skulle köra 35 mil under juldagen och ingen bil.
Uthyraren var konsekvent och upprepade gång på gång med en drucken papegojas envishet. No car!
Vi bestämde oss för att vänta ut honom. Efter en bra stund kom en kund och återlämnade en bil. Gjorde väldigt klart för Hertzkillen att den ska vi bara ha,
Fick således en trött och ostädad Toyota Yarris automat. Nåväl bättre än inget.
Fick naturligtvis punktering i en avlägsen håla en söndag eftermiddag. Allting stängt men fixar jag själv tänkte jag. Reservdäck fanns men ingen domkraft....
Bingo.
LÅng historia kort. Vid återlämnadet samma trötta typ som när vi hämtade, som upplyste at de inte har domkraft i sina hyrbilar.
Dock visade sig Hertz från sin generösa sida och lämnade 20 dollar rabatt på bilhyran. Tog det som en förolämpning
Efter detta går jag omvägar bara jag ser en Hertz skylt
 

Holloman

Medlem
Hyrde bil av Hertz i Alicante i förra veckan. Plockade upp nyckel inne i terminalen och gick för at hämta den i garaget. Tyvärr hade de utan att säga till uppgraderat från Focus Cmax till en stor bjässe till bil (Rodius) vilket inte är optimalt i Spanien i mitt tycke. Bilen hade ett gäng skador noterade (dörruppslag, stenskott, bucklig nummerplåt och alskrap under ena kofångaren. I går lämnade vi tillbaka den och jag fick fakturan på mail. Noterade då att den var avsevärt dyrare än enligt reservationen och med hjälp av google trasslade (fakturan givetvis på spanska) kom jag fram till att de lagt till 271 EUR plus IVA (moms?) för "skador på bilen". Det fanns inga skador på bilen och jag har ett påskrivet returpapper från dem som bekräftar det. Jag blir så trött på deras blåsarmentalitet. Försökte ringa dem, men efter otaliga knapptryckningar fram till rätt val så kopplas samtalet ner gång efter gång. Har mailat dem och ifrågasatt kostnaden. Vi får se vad de kommer med.
 

apknug

Medlem
Hyrde av Hertz i Spanien One way Barcelona Málaga 3veckor. Blev ca 30-40% billigare att boka på Hertz spanska hemsida jmf med svenska. Samma försäkringar och villor vad jag kunde bedöma men inte fria mil. Lång hyra så milen ink per dag räckte gott ändå.
 

Holloman

Medlem
Hyrde bil av Hertz i Alicante i förra veckan. Plockade upp nyckel inne i terminalen och gick för at hämta den i garaget. Tyvärr hade de utan att säga till uppgraderat från Focus Cmax till en stor bjässe till bil (Rodius) vilket inte är optimalt i Spanien i mitt tycke. Bilen hade ett gäng skador noterade (dörruppslag, stenskott, bucklig nummerplåt och alskrap under ena kofångaren. I går lämnade vi tillbaka den och jag fick fakturan på mail. Noterade då att den var avsevärt dyrare än enligt reservationen och med hjälp av google trasslade (fakturan givetvis på spanska) kom jag fram till att de lagt till 271 EUR plus IVA (moms?) för "skador på bilen". Det fanns inga skador på bilen och jag har ett påskrivet returpapper från dem som bekräftar det. Jag blir så trött på deras blåsarmentalitet. Försökte ringa dem, men efter otaliga knapptryckningar fram till rätt val så kopplas samtalet ner gång efter gång. Har mailat dem och ifrågasatt kostnaden. Vi får se vad de kommer med.

Fick svar av dem att det var skada på kofångaren fram och de skickade med en bild där man ser att nummerplåten är bucklig. Oturligt nog (för dem) hade jag noterat den när jag hämtade bilen och fotograferat det (och övriga skador som noterats. Var lite osäker på om det var den eller en annan repa som menades med den (svaga) markeringen på dokumentationen och jag hade ingen större lust att ta mig tillbaka till terminalen, ställa mig i kö och förklara för personalen (som jag redan noterat pratade väldigt dålig engelska) att det fanns en skada jag var osäker på om den var noterad så vi åkte (hade dessutom en tid att passa med nyckelutjämnaren till lägenheten. Jag skickade Hertz (Sverige) svar med min bild där man ser att bilen står på den parkeringsruta (man ser numret) som jag skulle hämta upp den från. Bilden är tagen den dagen och klockslaget stämmer också med upphämtningstiden. Svaret kom tillbaka snabbt att Hertz Spanien hävdar fortfarande att eftersom jag skrivit på dokumentationen (vilket jag ju gjorde inne i terminalen innan jag ens sett bilen) så får jag skylla mig själv. De är ju för tusan kriminella!
 
Toppen