Senaste nytt

Hertz – Finns det risk att bli blåst?

jonten

Medlem
Jag har 100:ish hyror med Hertz sverige sista 2-3 åren i Sverige, aldrig haft ett problem förutom de ggr jag själv tabbat mig.
Vill du vara säker så fota bilen högupplöst, de ggr jag funnit ngn tveksam skada vid hämtning så har jag fotat för att ha bevis om det blir tjafs vid återlämning.
 

Homer

Medlem
Jag brukar fota av bilen och dokumentera alla skador jag hittar på bilen innan jag kör en meter. Sista bilden blir på tripmätaren så jag kan visa att skadebilderna togs innan jag tog bilden på tripmätaren samt att bilen inte hade rullat något när jag tog bilderna. Har räddat mig iaf en gång...


Hur bevisar du att bilden på trippmätaren är tagen vid samma tidpunkt som eventuella skador?
Datum/klockslag (EXIF data) bevisar inget, det går enkelt att ändra.
 

In_Sweden

Medlem
Jag förstår mig inte riktigt på de av er som bara tar bilder av bilen innan ni hämtar ut bilen. De gånger jag har hyrt så har det bara varit att nämna till kontoret/garagepersonalen (om den finns) om några skador, oavsett hur små de är. Så för de in dem i protokollet och listan över skador. Jag har aldrig haft några problem, har aldrig tagit mig mer än kanske 5 extra minuter.
 

El Oso

Medlem
Jag förstår mig inte riktigt på de av er som bara tar bilder av bilen innan ni hämtar ut bilen. De gånger jag har hyrt så har det bara varit att nämna till kontoret/garagepersonalen (om den finns) om några skador, oavsett hur små de är. Så för de in dem i protokollet och listan över skador. Jag har aldrig haft några problem, har aldrig tagit mig mer än kanske 5 extra minuter.

Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha:). Men självklart är det också en bra lösning man kanska ska börja använda sig av. Om det nu finns någon att tillkalla.
 

jonten

Medlem
Jag förstår mig inte riktigt på de av er som bara tar bilder av bilen innan ni hämtar ut bilen. ..... har aldrig tagit mig mer än kanske 5 extra minuter.
Problemet är när personalen inte finns där bilen är, tex Vasagatan. Bra bit upp och jag är oftast stressad.
Min tanke med fotona är att jag tar dem så att man ser att jag är i deras garage, sen det faktum att jag hyr myyycket utav dom. Så blir det tjafs så spelar jag ut vip-kunds kortet och att jag faktiskt både sagt till och betalat tidigare då det varit skador jag gjort.
Sen så skulle jag aldrig göra så utomlands, men i Sverige när jobbet pröjsar så lär det fungera. Annars får det bli byte av bolag.

Skall väl även nämna att jag ser småsaker som inte är reggade 1 gång på 15-20 hyror.
 

kaktusen

Medlem
PÅ flygplatser som Umeå, Ö-sund m.fl mindre så är hyrbilskontoret ofta stängt när man återlämnar bilen efter "kontorstid"
Man lägger bilnyckeln i ett fack i en låst låda och knallar iväg.
Vad jag ofta undrat över och även oroat mig för är vem som har bevisbördan om t.ex Hertz ( som jag inte litar på längre) i efterhand påstår att ja åsamkat en mindre skada typ stenskott.
Bevisbördan ligger på dig. Företaget kan hitta på vad de vill och du är betalningsskyldig. Jag har själv upplevt det en gång i FRA när jag lämnade tillbaka en bil efter stängning. De hävdade skador på lacken för ca 500 EUR. Jag betalde med ett amerikanskt AMEX Platinum så allting täcktes med de var riktiga svin. Det var ingen skada när jag lämnade tillbaka bilen. Det var Avis denna gång. Detta skulle ALDRIG hända i USA.

Jag tycker subjektivt att Hertz är den mest seriösa inom branschen och anser att det är minst risk att bli lurad av dom. Men försäkring, så mycket som möjligt, tycker jag är lämpligt. I Europa för att täcka dessa löjliga och påhittade skador och i USA för att täcka löjliga och påhittade krav gällande liability om man krockar och någon blir skadad. Att bli stämd på tio mio USD i USA vid en enkel fenderbender är standard.
 

Homer

Medlem
Även om de granskar den när man lämnar igen den och man får ett kvitto på att allt är ok
så står det ju typ charges subject to a final audit eller något liknande.
 

jsn

Medlem
Hur bevisar du att bilden på trippmätaren är tagen vid samma tidpunkt som eventuella skador?
Datum/klockslag (EXIF data) bevisar inget, det går enkelt att ändra.
Naturligtvis är det så, och drar man saker och ting tillräckligt långt så kan mina inte bevisa någonting, och även om man får med sig en anställd som skriver under på skador så kan de senare säga att det gäller inte alls och det var inte det som den anställde skrev under på, att det fortfarande är de bilder som Hertz har i sin databas är de som gäller ochsåvidare.
Min erfarenhet har hittills visat att det räcker att visa upp bilderna man har i telefonen.
 

kaktusen

Medlem
Om du frågar mig så är risken att bli blåst av Hertz ungefär 100 %, eller strax därutöver. Risken är i alla händelser tillräckligt hög för att det är inskrivet i vår resepolicy att aldrig någonsin använda dem. Undvik.
Det var en intressant synpunkt. Jag trodde att de allra flesta hade Hertz som nummer ett angående service och utan strul. Deras priser är ju oftast rätt höga.
 
Toppen