Senaste nytt

Hemresa Puerto Escondido till Stockholm via MIA

Johanna

Medlem
Långt inlägg!!

Hade eg tänkt göra ett litet resereportage/semilive på vägen hem eftersom få åker till USA nu. Men jag drabbades av magsjuka några dagar innan hemresa och var glad att jag kunde ta mig hem alls. Resan innehöll mycket sovande.

Jag bokade den här resan i januari. Sedan har mycket vatten runnit under broar och genom brunnar. Ursprunget var in och ut Mexiko. Men vid den sista avbokningen så satt jag helt plötsligt med en biljett hem från Quebec. Det ändes sådär. Då förstod jag också att jag skulle komma in i USA efter mer än 2 veckor i Mexiko. Lyckades hitta en resa hem från EWR. Kostnaden att ta sig dit jämfört med Q var stor. Nu kunde jag också ta mig till MIA på vägen hem. Så det blev en del flygande för att landa i vårt ljuva land.

Puerto Esconido - Mexico City (Volaris)
Flygplatsen är liten så den är så hanterbar. Hade köpt till bagage, sittplats vilket innebar premium boarding.
Så fort jag satte mig kom jag ihåg vad jag läst av andra som skrivit att de inte tycker det är värt att åka med dom. Sätena är inte bekväma. Detta är ett LCC-bolag vilket innebär att fickan framför är borttagen så man har inte ens någonstans att ha vattenflaskan. När mittsätesryttaren slutat att fibbla med allt och resenären bakom slutat fälla upp och ner brickan så blev det lugnt och jag somnade. Jag har typ sovit i 4 dygn.
Landade i MEX och väskan kom halvsnabbt. Var iaf inte orolig. Måste vara svårt att tappa bort en väska där.
Sen var det dags att hitta stället där jag kan ta Covidtest. Det gick halvbra. Ingen pratar engelska och min obefintliga spanska blev än sämre med min svaghet. Det skulle ta 10-15 min att få testet. Det tog 30 min + att få det på papper. Fick det även i mail och då kanske ca 20 min.
Sen transport till hotellet och där däckade jag.

MEX - MIA (Volaris)
Upp kl 2 för transport till flygplatsen. Smidigt hotel som låg nära, Fiesta Inn. Det hade pool, totalt bortkastat på mig. Dessutom var det ganska kallt. Det tyckte framförallt mexikanarna som nästan alla hade en tunnare dunjacka.
Här blev det svårare. Incheckningen gick bra. Chauffören körde mig dit incheckningen var. Även nu åkte jag med Volaris. Kom inte ihåg varför jag bokade med dom förutom priset. Men sen skulle jag hitta security och blev hänvisad än hit och än dit. Mina krafter började tryta. Väl på plats så kunde jag bara fylla i hälsodeklarationen online och den engelska versionen har en del att önska så jag hade inte klarat det. Fick hjälp att lösa det via app. De andra flygningarna har de inte brytt sig om den utom en gång ut från MEX men då funkade pappersvariant. Funderar på värdet av dom där. Man ser ju till att fylla i rätt snarare än sant. Skulle aldrig ha fyllt i att jag känt mig svag senaste dagarna fast jag varit helt utslagen.
Väl igenom satte jag mig på en stol, satte på larmet på telefonen och somnade. Satt vi rätt gate trodde jag men det visade sig vara ett annat plan så fick snabbt gå till nästa gate och kom fram precis till boarding startade. Här hade jag tydligen även köpt stol med extra benutrymme och den var även lite skönare. Tror jag valde Volaris för att deras flygtider funkade bättre kom jag på. Sov typ hela resan till MIA. Först av förutom 2 stycken som kastade sig fram från några rader bakom och kom till en tom sal för migration. Får alltid frågan om jag reser själv och varför, om jag känner någon där jag varit och nu även om jag pratar spanska. De är alltid lika förvånade eller verkar tycka jag är ett veirdo.
MIA är verkligen en sliten flygplats. Tror aldrig jag varit med om att alla rullband funkat mot tåget. Inte så nu heller.
För första gången på en vecka kände jag mig nästa utvilad och tillbaka någorlunda. Jag har inte ätit något på 6 dagar.
Jag har typ 24 h i MIA där jag ska hinna med lite shopping och bl a ett inköp av en ny lur.

MIA - EWR (United)
Dagen efter skulle jag köpa mig en ny Iphone 12 men jag orkade inte. Hittade inte var United hade incheckning så fick gå fram och tillbaka och leta.
Incheckningen gick smidit som *A Gold. Dessutom bra biljettpris. Bokade och la till bunddle med economy extra och bagage, totalt ca 1800 kr men vid betalning ändrades priset till 860 kr. Allt ingick som Gold. Däremot var security ett skämt. Hur kan det bli så rörigt? Ingenstans har jag stött på lika otrevlig personal som vid de amerikanska securities. Jag förstår dom för det blir galet hela tiden Men någon borde fundera på varför det blir så.
Det var inte mycket öppet vid den här delen av flygplatsen. Jag satte mig och sov lite vid gaten.
Jag hade här placerat mig vid nödutgång. Fick mittsätet fritt. Tror det var ett av de få lediga sätena. Vi fick vatten, pringles och en kaka att äta. Somnade men det var så kallt. När min granne tog ner sin jacka sa jag till personalen. Det var inte kallt, det var iskallt. Tror alla tagit på sig allt de hade. Hon tittade ut över kabinen och jag tror hon såg 300 passagerare med blåa läppar och istappar i håret.
Väl på EWR kom jag fram till att deras inrikes är än sämre än MIA men bagaget kom och jag var nöjd. En passagerare hade så brådis med sitt bagage så han crashade säkerhetsavpärrningarna och började ta sitt sällskps väskor. Blev sedan sur eller kanske förvånad när han blev tillsagd. Han tyckte det var en bra lösning.

EWR - ZRH (Swiss)
Tog mig till B-piren och var lite för tidig innan incheckningen öppnade. Åt en sallad vilket jag fick ner. Planet skulle gå kl 21.55 och det är för sent att äta. Incheckningen gick smidigt.
Nu kommer vi till nästa grej (gäller även MIA). Det finns typ fast track men den gäller bara en bit sedan ska båda köerna gå ihop och det blir kaos. Vet inte varför det alltid är så ineffektivt. Jag var nu svag och trött igen så fick bita ihop för att orka.
Sen LH Senator lounge eller Business eftersom den är den end som var öppen. Den är torrlagd förutom chips, oreo och vatten. Allt annat verkar vara smittbärande.
Boarding gick ok efter att halva planet bestod av barnfamiljer och äldre/svaga.
Vi kom iväg typ 20 min sena. Någon gång ska jag orka filosofera över varför det nästan alltid blir sena avgångar men inte nu.
Jag hoppade all mat och bäddade ner mig. Somnade och sov djupt när jag bryskt vaknade upp över att jag fick något vått över mig. Tittade yrvaket upp och såg en flygvärdinna. Tydligen hade hon lyckats skvätta ända till mitt huvud. Förstod inte hur men var så trött så jag la mig ner igen och försökte somna om. Inte lika lätt. Jag behövde så väl den där sömnen. Efter ett tag vände jag på mig och känner då att filten/täcket är typ helt dygnsur. Försöker hitta en bit som är torr och sover vidare. Helt plötsligt sparkar någon på min stol. Tittar upp och ingen där. Visar sig att det var inget spöke utan stolen som fått tuppjuck och börjar åka upp och ner av sig självt. Jag fick tillkalla personal. Får sedan byta till ett ledigt säte. Försöker få ett täcke som inte går att vrida ur men stewarden verkar inte så intresserad. Förstår om jag själv hade orsakat det men nu var det faktiskt inte så. Fick så småningom en filt från F.
Vaknade lagom till frulle och gick tillbaka till mitt säte för jag hade alla mina grejer där. Då upptäcker jag att allt är kladdigt. Jag var övertygad om att hon spillt vatten på mig men det måste varit läsk. När jag ska försöka städa upp tappar jag ner telefonen i stolen. Med resultat att de fick skruva isär hela stolen. Frågade nu också flygvärdinnan vad hon stänkt på mig men hon hade en förklaring om att jag sov så djupt. Förstod ingenting, var det mitt fel att hon klumpat sig för att jag sov? Frågade vad det var och hon sa vatten. Jag förstår att man kan klumpa sig (jag gör det dagligen) men stå för det och ljug inte och skyll inte på kunden. Varför torkade hon inte upp efter sig? Jag är nu orolig för att min telefon ska sluta fungera. Tycker den är segare att trycka på.
Frukosten var riktigt trist. Lämnar det åt det. Kan ändå inte äta så mycket.
För att komma in och även för transfer här var man tvungen att fylla i ett formulär som kunde göras online. Det hade jag gjort och fått en QR-kod men den kollades ingenstans.

ZRH-ARN (Swiss)
Tog mig till loungen och såg fram emot paprikasoppan. Den skulle min mage gilla. Men först skulle jag sova lite. När jag skulle sätta alarmet fick jag inte ihop det. Jag skulle ha några timmars transfer men vad var klockan? Varför ställdes inte telefonernas klockor rätt. Vilket de hade gjort. Jag var totalt tidsvill. Det var boarding om 5 min. Fick ta mig till gate istället. Blev lite rädd. Jag hade lätt kunnat missat den där flighten. Det var bara ren tur att jag upptäckte det då.
Swiss har ett sätt att uppmärksamma sina passagerare utan att få det att kännas tillgjort utan trevligt och bekvämt. Jag känner mig ofta obekväm när SAS gör sina försök till recognition. Men här säger dom diskret ens namn och frågar vad man vill ha. Hörde att dom frågade passagerarna bakom hur flighten från NY varit. Gissar att de flugit F för de fick lite mer uppmärksamhet.
Åt lite mat här. Valde den vegetariska lasagnen som jag tänkte kunde vara lite lugn för magen och det gick bra. Fick i mig halva. Sen sov jag.

Äntligen på svensk mark. Jag tog ett covidtest. Var den enda och första som gick dit men sedan följde några efter. Väskan kom rimligt tidigt på bandet. Fick tag på den efter att ha typ hoppat hage/twist över de andra för att komma fram till bandet. Iväg till parkeringen. Uppskattar verkligen att man kan parkera nära för långtidsparkeringstaxan.
Nu är jag iaf hemma, fortfarande svag och sliten och dygnsrytmen helt åt skogen. Men här.
 
Toppen