Senaste nytt

HD-dom: Försening måste reklameras inom två månader

JoelG

Medlem
Egentligen skulle denna information kunna läggas in i "Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter" men med anledning av att det jag vill framföra är enligt mig av så pass viktig betydelse så skapade jag en ny diskussion.

Den 15 mars har den svenska Högsta domstolen yttrat sig gällande hur lång tid en passagerare får på sig innan de informerar trafikbolaget (som regleras av EU:s flygpassagerarförordning) om att de begär ersättning till följd av försening.


I målet så tog Högsta domstolen ställning ifall ett anspråk om ersättning för en försening med en Turkish airlines-flight är inom skälig tid ifall den lämnas in två år och tre månader efter ankomst. Högsta domstolen ger Turkish airlines rätt till att avslå begäran om ersättning till passageraren och finner att en reklamation inom två månader från ankomsten alltid anses lämnad i rätt tid.

Källa: Högsta domstolens mål T 2659-17
 

agehall

Medlem
Hmm, två månader är lite tight kan jag tycka. Nog för att 10 år är på tok för lång tid, men 6 månader eller så skulle väl inte vara orimligt?
 

JoelG

Medlem
Hmm, två månader är lite tight kan jag tycka. Nog för att 10 år är på tok för lång tid, men 6 månader eller så skulle väl inte vara orimligt?
Ja tycker det känns lite väl kort tid. Är just nu hårdast inom EU. Granländerna Norge (visserligen utanför EU), Finland och Danmark har exempelvis 3 år
 

Brandten

Medlem
Har inte läst domen eller information men om jag blir försenad så vet jag ju det samma sekund jag landar. Vad är problemet att direkt registrera ett claim? Varför ens vänta 2 månader?

Kan till viss del förstå om man måste bifoga flyg, modell, flygplats info, tider, flightnummer, personal ombord, meddelande och all info i första kontakten men om det räcker att starta ett claim inom 2 månader så kan man väl lika gärna göra det direkt och fylla på med information vid behov?
 

Canadien

Medlem
De öppnar dock upp för tolkningar:

"Det utesluter inte att skälig tid för reklamation i något fall kan överstiga
två månader"

D v s man kan möjligen reklamera senare. T ex bör man ifall man inte informerats i samband med förseningen, skriftligen eller muntligen av flygbolaget om de rättigheter man har enligt EU261:2004 kunna hävda att man inte vetat om denna rättighet förrän vid ett senare tillfälle.
 
En synnerligen välskriven och utförlig dom. En tvåmånadersfrist för reklamation samstämmer väl med gällande rätt på andra konsumentköprättsliga områden, vilket sannolikt är ett uttryck för förutsebarhetsprincipen. Se HD:s resonemang i 37 - 42 p. i domen.

HD döper ju sina avgöranden sen en tid tillbaka, och detta avgörande har fått det påhittiga namnet "Flyget till Antalya".
 

Jönsson

Medlem
De öppnar dock upp för tolkningar:

"Det utesluter inte att skälig tid för reklamation i något fall kan överstiga
två månader"

D v s man kan möjligen reklamera senare. T ex bör man ifall man inte informerats i samband med förseningen, skriftligen eller muntligen av flygbolaget om de rättigheter man har enligt EU261:2004 kunna hävda att man inte vetat om denna rättighet förrän vid ett senare tillfälle.
Precis vad jag tänkte. Missar flygbolaget att informera om att ersättning kan krävas så ska man kunna begära ersättning senare än två månader efter avslutad flygning.
 

agehall

Medlem
Har inte läst domen eller information men om jag blir försenad så vet jag ju det samma sekund jag landar. Vad är problemet att direkt registrera ett claim? Varför ens vänta 2 månader?

Kan till viss del förstå om man måste bifoga flyg, modell, flygplats info, tider, flightnummer, personal ombord, meddelande och all info i första kontakten men om det räcker att starta ett claim inom 2 månader så kan man väl lika gärna göra det direkt och fylla på med information vid behov?
Problemet är att du kanske är ute på jobb och inte har möjlighet eller tid att ta tag i det just då.
 

Nemo

Medlem
Har inte läst domen eller information men om jag blir försenad så vet jag ju det samma sekund jag landar. Vad är problemet att direkt registrera ett claim? Varför ens vänta 2 månader?

Kan till viss del förstå om man måste bifoga flyg, modell, flygplats info, tider, flightnummer, personal ombord, meddelande och all info i första kontakten men om det räcker att starta ett claim inom 2 månader så kan man väl lika gärna göra det direkt och fylla på med information vid behov?

Problemet är att du kanske är ute på jobb och inte har möjlighet eller tid att ta tag i det just då.
42. [...]” Konsumenttjänstlagen, som byggde på 1905 års köplag, kräver bara en neutral reklamation (’att han vill åberopa dröjsmålet’)”.”[...]”Det bör därför, på samma sätt som enligt lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter, räcka med en neutral reklamation. Några särskilda krav på reklamationens form i övrigt får inte ställas upp.”

Alltså: i princip räcker det med att säga: ”jag vill åberopa förseningen”. För att kunna bevisa att man har gjort det är det nog bra att ändå skicka ett mail med samma budskap.

För övrigt föredömligt lågt arvode till ombudet, totalt för tre rättegångar 4.007 kr
 
Toppen