Egentligen skulle denna information kunna läggas in i "Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter" men med anledning av att det jag vill framföra är enligt mig av så pass viktig betydelse så skapade jag en ny diskussion.
Den 15 mars har den svenska Högsta domstolen yttrat sig gällande hur lång tid en passagerare får på sig innan de informerar trafikbolaget (som regleras av EU:s flygpassagerarförordning) om att de begär ersättning till följd av försening.
I målet så tog Högsta domstolen ställning ifall ett anspråk om ersättning för en försening med en Turkish airlines-flight är inom skälig tid ifall den lämnas in två år och tre månader efter ankomst. Högsta domstolen ger Turkish airlines rätt till att avslå begäran om ersättning till passageraren och finner att en reklamation inom två månader från ankomsten alltid anses lämnad i rätt tid.
Källa: Högsta domstolens mål T 2659-17
Den 15 mars har den svenska Högsta domstolen yttrat sig gällande hur lång tid en passagerare får på sig innan de informerar trafikbolaget (som regleras av EU:s flygpassagerarförordning) om att de begär ersättning till följd av försening.
I målet så tog Högsta domstolen ställning ifall ett anspråk om ersättning för en försening med en Turkish airlines-flight är inom skälig tid ifall den lämnas in två år och tre månader efter ankomst. Högsta domstolen ger Turkish airlines rätt till att avslå begäran om ersättning till passageraren och finner att en reklamation inom två månader från ankomsten alltid anses lämnad i rätt tid.
Källa: Högsta domstolens mål T 2659-17