Senaste nytt

Hawkers, hemliga barer, Michelin-krog och så klart Singapore Airlines i First

danielhog

Medlem
Så klart måste man testa olika hawker-ställen när man är i Singapore. Utfärdar redan nu en varning att detta inlägg innehåller väldigt mycket bilder.

Först testade vi Michelin-belönade hawker Chan som numera har en riktig restaurang i Chinatown. Vi stod kanske 30 minuter i kö för att testa deras Soya Sauce Chicken Noodle. Visa bifogad bild 91743 Visa bifogad bild 91744 Visa bifogad bild 91745 Visa bifogad bild 91746
Mycket gott men måste säga att jag har svårt att se att detta skulle vara värt en stjärna.

Nästa besök på ett hawker-ställe var på People's Park Food Centre.
Visa bifogad bild 91747 Visa bifogad bild 91748
Kändes genuint och inte alls turistanpassat. Vi åt yong tau foo på ett ställe vi hade fått rekommenderat.
Visa bifogad bild 91749 Visa bifogad bild 91750
Ser kanske inte mycket ut för världen men oj va gott det var! Vi testade också lite dumplings och kyckling med (mycket!) chili och drack sockerrörsjuice till.
Visa bifogad bild 91751 Visa bifogad bild 91752 Visa bifogad bild 91753
Nästa food center som testades var den mycket mindre Lucky Food Centre på Orchard road. Där testade nasi lemak men också en mycket god laksa. Vilket värde för drygt 30 kronor!
Visa bifogad bild 91754 Visa bifogad bild 91755 Visa bifogad bild 91756 Visa bifogad bild 91757
En annan dag begav vi oss till den mer turistiska Telok Ayer Market för att äta grillade satay-spett.
Visa bifogad bild 91758 Visa bifogad bild 91759 Visa bifogad bild 91760
Mycket folk och gott med grillat! Glöm inte ta med egna våtservetter att torka fingrarna med.

Ett av de bästa ställena som vi testade var 88 Hong Kong Roast Meat och deras Char Siew Rice (testa också det mycket trevliga caféet Chye Seng Huat Hardware om ni är här). Visa bifogad bild 91761
Slutligen gjorde vi också ett besök på Maxwell Hawker Center där vi åt Hainanese Chicken Rice på det kända hawker-stället Tian Tian som också är omnämnt i Guide Michelin. Jag tyckte riset var godare än kycklingen ;)
Visa bifogad bild 91763 Visa bifogad bild 91764
Avslutar med några bilder från Old Airport Road Food Centre.
Visa bifogad bild 91767 Visa bifogad bild 91765 Visa bifogad bild 91766
Vi testade bland annat rojak som tyvärr var bland det sämsta vi åt under hela Singapore-resan. Passade inte våra smaklökar alls så åt inte ens upp. Kokosvattnet var dock gott!

Efter denna overload av hawkers känns det som det är på sin plats att testa lite olika cocktail-ställen! Mot baren...
Fantastiskt inlägg, tack!
 

Samosaguas

Medlem
Måndag morgon så det känns mer än rimligt att det är läge för en drink!

Eftersomm Mini-Samosaguas inte var med på resan till Singapore öppnade det upp sig för lite möjligheter att gå ut och dricka lite drinkar. Tyvärr har jag inte fotat på alla ställen men här kommer en liten rapport om ställena vi testade.

Först ut var ett besök på Native som placerade sig på plats 13 på World's 50 Best Bars lista förra året. Konceptet går ut på att använda lokala ingredienser. Mycket trevlig personal som också bjöd på en aptitretar-drink innan vi fick våra drinkar. Mycket små drinkar så inget ställe för att släcka törsten.

Från Native gick vi vidare till Operation Dagger som är lite halvhemlig och svårt att hitta om man inte vet vart man ska. Leta efter deras symbol på en vit dörr och sen ner för trappan. Detta var ett av våra absoluta favoritställen men en fantastiskt trevlig bartender som gav oss massor med tips i Singapore. Dessutom nyskapande och väldigt trevliga drinkar! Rekommenderas.
IMG_1899.JPEG
IMG_1900.JPEG
IMG_1903.JPEG
IMG_1904.JPEG

En annan dag tog vi oss till 28 Hong Kong Street som låg väldigt nära hotellet. Också ett ställe som inte skyltar så mycket utanför. Trevlig lokal och stämning och även här mycket goda drinkar. Lite mer klassiskt och inte lika experimentellt som på Native och Operation Dagger.
IMG_1999.JPEG

Vi besökte också The Spiffy Dapper. Samma sak här, svårt att hitta hit om man inte vet vad man letar efter. Upp för trappan för att hitta baren. Väl inne hittar men en ganska mörk bar. Mycket folk och god stämning. Vår bartender missförstod vår beställning så vi fick en extra drink ;)
IMG_2078.JPEG

Vi avslutar barrundan med ett besök på Jiu Zhuang som ligger lite utanför centrum på Dempsey Rd. Vi besökte denna bar som har mycket vacker kinesisk inredning efter ett besök på restaurangen Candelnut (mer om det i nästa inlägg) som ligger i närheten. Inte mycket folk på baren när vi var där men väldigt skön stämning och fina drinkar.
IMG_2127.JPEG
IMG_2128.JPEG
IMG_2129.JPEG
IMG_2131.JPEG
 

Mikeswe

Medlem
Tack för en intressant och välskriven rapport! Det verkar som ni hade en ganska kort connection så kanske inte hade tid att köra lounge i CPH. Skulle dock gärna vilja veta om ni blev erbjudna lounge i CPH? Isåfall är det SAS loungen?
 

Samosaguas

Medlem
Tack för en intressant och välskriven rapport! Det verkar som ni hade en ganska kort connection så kanske inte hade tid att köra lounge i CPH. Skulle dock gärna vilja veta om ni blev erbjudna lounge i CPH? Isåfall är det SAS loungen?
Tack! Ja det är SAS-loungen som gäller på CPH.
 

squeezen

Medlem
Tack för en intressant och välskriven rapport! Det verkar som ni hade en ganska kort connection så kanske inte hade tid att köra lounge i CPH. Skulle dock gärna vilja veta om ni blev erbjudna lounge i CPH? Isåfall är det SAS loungen?
Tack! Ja det är SAS-loungen som gäller på CPH.

Härlig rapport och bra tips med barerna, länge kvar till min present till frugan när hon fyller 40 då planen är HKG och SIN med michelin restaurant och drinkar på båda inom 48h :)

Kommer notera dessa ställen.

Vad gäller lounge, ett tag ryktades om att de erbjud Eventyr också då de ändå flyger utanför schengen. Men det var inget tal om det alltså?
 

Samosaguas

Medlem
Så var det dags för lite middag i Singapore!

Vi bokade in ett besök på Candelnut med en stjärna i Guide Michelin. Restaurangen ligger lite utanför centrum på Dempsey Rd. som är gamla armébaracker som numera inhyser massor av olika restauranger, barer och affärer. Maten som serveras är Peranakan vilket om jag förstått det hela rätt är mat inspirerad av kineser som invandrade till den indonesiska övärlden på 1600-talet.
IMG_2112.JPEG
IMG_2110.JPEG
IMG_2115.JPEG

Vi beställde deras avsmakningsmeny AH-MA-KASE som gick på cirka 900 kronor per person. Nedan följer lite bilder från middagen.
IMG_2116.JPEG
IMG_2117.JPEG
IMG_2118.JPEG
IMG_2119.JPEG
IMG_2120.JPEG
IMG_2121.JPEG
IMG_2123.JPEG

På det hela taget en trevlig måltid med bra service och god mat. Jag skulle inte säga att det var någon av mina bästa upplevelser på Michelin-restauranger men några av rätterna var verkligen spännande! Kan rekommendera ett besök på Dempsey Rd. och Candelnut är inget dumt val om man är där. Skulle jag besöka igen skulle jag nog hellre välja att äta a la carte.
 
Toppen