Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Bamsefar

Medlem
Har du en tidsperiod?

Rent generellt så är nog Maui och Kaui, och evnt Big Island lugnare. Honolulu är inte lugnt.

Min favorit är Wailea på Maui - finner flera bra hotel där, men, och det är ett stort men, det är svindyrt.
 

AABack2ARN

Medlem
Håller med ovanstående. På Maui är Wailea betydligt trevligare och lugnare än Kaanapali/Lahaina. Tror dock bägge områdena är mellan dyra och svindyra. Tyvärr

Poipu på södra delen av Kauai är också väldigt trevligt. Tror det är lite billigare (i alla fall var det så innan pandemin)
 

Bamsefar

Medlem
Verkar som om Hawaii, och Wailea på Maui speciellt, blivit extremt dyrt nu på sista tiden - råkade slå en liten sökning, och hamnade på en bra bit över 500.000 för ett två veckors uppehåll på min (före detta?) favorithotel - det är typ dubbelt så dyrt på vad 3 år? Det är det inte värt. Dags att byta ut USA mot något annat - till och med Bora Bora är ju billigt i jämförelse!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Verkar som om Hawaii, och Wailea på Maui speciellt, blivit extremt dyrt nu på sista tiden - råkade slå en liten sökning, och hamnade på en bra bit över 500.000 för ett två veckors uppehåll på min (före detta?) favorithotel - det är typ dubbelt så dyrt på vad 3 år? Det är det inte värt. Dags att byta ut USA mot något annat - till och med Bora Bora är ju billigt i jämförelse!

Mycket uppdämd amerikansk efterfråga är min gissning. Samma i Florida där hotellen är sjukt dyrare för tillfället. USD/SEK hjälper inte.

Jag minns mycket väl det året @sembl och jag åkte till CUR första gången och på hemresan stannade vi i ATL, hyrde en bil och körde till någon Outlet där det var ”Back to School” och ”Tax Free Holiday” men bäst av allt 6kr/$1 Hugo Boss kostym 1.200kr Hilton Bentley kostade $199 per natt och Hilton Atlanta Airport $89.

Det var tider det..
 

Bamsefar

Medlem
Minns de tiderna också. Första gången jag och Dunder (min fru alltså, men då var vi "bara" sambos) var på Four Seasons Wailea, Club Floor, så var priset per natt lite drygt 5600 sek per natt - visst det var inte billigt då heller - men det är en himla skillnad mot de +26.000 man nu begär för samma rum....

Och som sagt, dollaren var väl 5.75 då om jag minns rätt... Jäklar det var tider det!
 

AABack2ARN

Medlem
En bidragande orsak är som Senator nämner att många amerikanare inte vill resa utomlands och då får Hawaii sig ett uppsving. Utöver det har Hawaiianska myndigheterna slagit ner på uthyrande via exempelvis AirBnB genom att kräva in skatt av uthyrarna (med hjälp av data från plattformarna). Det tog enligt uppgift bort en hel del boenden och pressade upp priserna på de som fortsatte. Vilket så klart gör att utbudet minskas och priserna därmed kan höjas...
 

sembl

Medlem
Jag hade tagit det billigaste. Hilton Garden Inn har jag bott på två gånger och det är ok och gångavstånd till allt. Spara pengar till mat och utflykter istället. Hyr bil och kör runt ön.

Matsumoto shaved ice är en klassiker och sedan lunch på Rays Broild Chicken som ligger på en grus parkeing under ett tält.
 
Toppen