Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Charlie D

Medlem
Hyr absolut bil för hela vistelsen. Det är nästan ett måste för att kunna uppleva ön. Det är tveksamt om valarna kommit till öarna redan i november och i troligen inte till Kauai. (Har för mig att de simmar till Maui först.) En båtresa längs Napali-kusten är dock fantastisk oavsett om ni får se val eller inte. Här kan det vara lämpligt att göra lite förundersökningar innan ni kommer dit och eventuellt förboka. Är ni där under Thanksgiving är det absolut läge att förboka. Men planera inte in för mycket utan passa på och njut av tempot. :)

En båtresa längs Na' Palikusten är fantastisk under sommarhalvåret. Under vinterhalvåret är risken mkt stor att det är alldeles för hög sjö för att kunna njuta i fulla drag.
 

AABack2ARN

Medlem
Tror jag åkte ena gången tidigt i november och andra gången i april. Har starkt för mig att april-turen var värre än november-turen avseende sjögång.(Men jag trivs aldrig på båtar så bägge gångerna var lite jobbiga). Val såg vi dock vare sig på ena eller andra turen dock lite tumlare och flygfiskar. :(

En annan given höjdpunkt på Kauai är att flyga helikopter runt ön. Det går oavsett tid på året och måste bokas - men det räcker med att boka när man kommer dit.
 

Bamsefar

Medlem
Precis varit (ytterligare) en gång på Maui - November i Wailea är rätt underbar period. Det är inte såååå mycket folk (som vid årsskiften och liknande helgtider), det är rätt lugnt vatten (i alla fall på förmiddagen) och siktdjupet är riktigt bra (säkert 30-50 meter, man har verkligen noll koll när man står på en SUP).

Nu råkar jag vara tokig i Four Seasons, så självklart bodde vi på Four Seasons Maui i Wailea. Club Floor kan rekommenderas för övrigt, det har precis blivit renoverat. Och väljer du Club Floor - välj rum 814 - större balkong, och de nya balkongmöblerna är grymt sköna att sitta i och bara slappa!

Vi provade också denna gång att flyga med SAS från Arlanda direkt Los Angeles - dvs ARN till LAX - och det är riktigt bekvämt, vi verkligen gillar deras "nya" (nåja, den har ju funnits ett tag nu) businessclass stol/produkt. Vi drog en måndag morgon (09.20 tror jag det var), kom fram måndag lunch till LAX (12.20?) - och sedan en 5 timmars väntan innan kärran direkt till Maui med United. Det är dock inte så farligt som det låter, det tog två timmar att fixa imigration och tull, och gå till Uniteds Terminal 7 från den internationella terminalen.

Vi hade ursprungligen tänkt ta ett par dygn i LA - det rekommenderar jag verkligen, stannat två-tre dygn och ställ om tiden, garanterat billigare per natt än Maui...

Nu vart det inte så denna gång. Vi drog alltså direkt, och United kärran, businessclass sätena kan vi inte direkt säga är lika bra som SAS, startade på tid. MEN halvägs över Stilla Havet, så tvingas vi vända pga en dålig passassagerar (kräktes tydligen villt) längst bak i kabinen. Det gjorde att vi fick en kvällmiddag i San Francisco lite hipp som happ. Med en ny besättning, och ett sanerat plan.... så kom vi iväg. Totalt kom vi fram ca 5 timmar försenat, dvs 01.30 - då såg vi rätt bleka ut enligt killen som körde oss då mitt i natten till hotellet... Eftersom vi vart sena så hade Club Loungen stängt och vi fick checka in i normala receptionen. Ingen fara - men vi ville ha lite att äta. Men som alla vet så har amerikanska hotel alltid lite fika och muffins serverade (för det har väl alla?) vid receptionen, och det var rätt mycket folk sådär mitt i natten = de som skulle upp på berget och se soluppgången var såklart i farten. Vi var dock mest trötta efter omvägen via SFO, men middagen på SFO flygplatsen var riktigt goer.

I vilket fall, 10 nätter senare, mycket bad kan jag säga, så vart det tillbaka färd till LAX på red eye flighten.

Checkar in på Beverly Wilshire (Pretty Women hotellet, som tillhör Four Seasons) - hamnar i ett halvhyggligt rum med rökare runt oss. Rökfritt hotell?

Efter ytterligare 3 nätter så hemfärd med SAS igen - verkligen nice flight hem också. Det är smidigt med denna direktlinje alltså!

Min poäng med detta inlägg är alltså att skall man till Hawaii, så rekommenderar jag SAS direkt LAX - och sedan hoppa vidare, helst med en liten stayover på några dygn. Men SAS direkt LAX är en riktig fin lösning.

Det sagt, flygvärdinorna pratade om direkt Honolulu.... Någon på SAS som räknar på det... Undrar om det är för att Norweigan räknar med att köra direkt från Oslo? Och undrar om detta kommer, om det nu kommer, när man får pre-clearence på Arlanda så man flyger "inrikes" till USA?
 

agehall

Medlem
Det sagt, flygvärdinorna pratade om direkt Honolulu.... Någon på SAS som räknar på det...
Det stämmer säkert att någon på SAS räknar på det. Men den kommer nästan garanterat fram till att det inte kommer vara lönsamt.

Mitt tips: tro inte på vad besättningen ombord säger om sådant här. De är knappast de som sitter inne med korrekt information i ett tidigt läge.
 

helgonet

Medlem
Jag planerar en överraskningsresa till Hawaii då min sambo fyller 30. När det infaller kommer vi att befinna oss i Los Angeles, där hon tror att vi kommer att stanna. Vi kommer att ha ungefär en vecka i Hawaii och därunder kommer även hennes födelsedag att infalla. Vi har inte varit på Hawaii förr så jag har ingen koll på var en vecka bäst bör spenderas. Vi båda tycker mycket om tropiska miljöer och bergiga landskap, så jag tror Hawaii kommer erbjuda oss något minnesvärt.

Min sambo tycker verkligen om att fira sin födelsedag och att fylla jämnt är stort i hennes värld. Jag vill därför göra vistelsen på en av öarna och såklart även själva födelsedagen så minnesvärd som möjligt. Min plan är att finna ett lagom fint hotell som är nära eller vid en fin strand och att ön är stor nog att tillåta viss utforskning, även om vi nog kommer tycka om lata dagar vid stranden. Jag tror inte vi hinner hoppa runt så mycket bland öarna, men jag är öppen för förslag.

Jag söker nu tips från er om vilken ö ni rekommenderar oss att åka till, om ni även har hotelltips på denna ö samt en romantiskt plats att äta födelsedagsmiddag på. Också intresserad av att få tips på roliga aktiviteter förutom dykning.

Hotellbudget: max 2500kr per natt
 

Alf

Medlem
Jag planerar en överraskningsresa till Hawaii då min sambo fyller 30. När det infaller kommer vi att befinna oss i Los Angeles, där hon tror att vi kommer att stanna. Vi kommer att ha ungefär en vecka i Hawaii och därunder kommer även hennes födelsedag att infalla. Vi har inte varit på Hawaii förr så jag har ingen koll på var en vecka bäst bör spenderas. Vi båda tycker mycket om tropiska miljöer och bergiga landskap, så jag tror Hawaii kommer erbjuda oss något minnesvärt.

Min sambo tycker verkligen om att fira sin födelsedag och att fylla jämnt är stort i hennes värld. Jag vill därför göra vistelsen på en av öarna och såklart även själva födelsedagen så minnesvärd som möjligt. Min plan är att finna ett lagom fint hotell som är nära eller vid en fin strand och att ön är stor nog att tillåta viss utforskning, även om vi nog kommer tycka om lata dagar vid stranden. Jag tror inte vi hinner hoppa runt så mycket bland öarna, men jag är öppen för förslag.

Jag söker nu tips från er om vilken ö ni rekommenderar oss att åka till, om ni även har hotelltips på denna ö samt en romantiskt plats att äta födelsedagsmiddag på. Också intresserad av att få tips på roliga aktiviteter förutom dykning.

Hotellbudget: max 2500kr per natt

Jag föreslår att du börjar med att läsa från första inlägget i denna tråd. Där har vi som är Hawaii fans skrivit en del om våra guldkorn. Du åker definitivt till rätt plats med de bästa förutsättningarna att fira din hustrus födelsedag på. Sedan är det frågan om du vill vara i storstaden eller på landsbygden, eller varför inte en kombination. Waikiki beach kryllar av turister medan det finns gott om jättefina beacher där ni i stort sett kan vara ensamma.
 

Robin_L

Medlem
Har besökt Hawaii fem gånger och av de tre öar som jag varit på skulle jag ranka dem enligt följande:

Plats 1. Kauai - 1 besök (besök nr 2 blir i september 2018)
1.jpg

2.jpg

IMG_6280.JPG

IMG_6298.JPG

Plats 2. Oahu
- 4 besök
IMG_1144.JPG

IMG_1312.JPG

hono.jpg

IMG_1942.jpg

3. Maui - 1 besök (rekommenderar ej)
IMG_3897.JPG

IMG_4038.JPG

img_3.jpg

IMG_39.jpeg
 

AABack2ARN

Medlem
Underbara bilder. Nu blev jag Hawaii-sjuk igen... Kan verkligen rekommendera The Big Island också (även om det just nu är lite rörigt runt Kilauea).
 
Toppen