Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Charlie D

Medlem
Guideböckerna Ohau/Maui/Big Island/Kauai Revealed har en hel del bra tips på restauranger på alla öarna. Kauai och Hawaii (Big Island) är (i mitt tycke) mest eftersatta avseende mat medan det på Maui och i synnerhet på Ohau finns en hel del ställen med bra mat.

I Poipu finns en del ok matställen inklusive ett Roys och ett Red Salt (?) som ligger i ett av hotellen. (Kommer inte ihåg vilket)

Red Salt ligger på Koa Kea - världens bästa eggs benedict enligt mig. Jag har provat måååååånga.
 

toer00

Medlem
Skall åka till Maui plus Big Island om 2 veckor. Någon som har erfarenhet av att ha bott på Fairmont Kea Lani på Maui samt Mauna Lani Bay Hotel & Bungalows på Big Island. Har prel bokat dessa men vill gärna höra lite skandinaviska åsikter om dessa inna jag "låser" bokningarna...

Och har någon dykt med Mantor på Big Island..?
 

toer00

Medlem
Hana, och Road to Hana - den traditionella mycket slingriga (smala!) vägen - kan man lätt avstå. Plus att detta är den "regniga sidan" av Maui - så nja inte så kul enligt mig.

Men som vissa nämner: Den vägen som går till Hana "bakvägen", eller södra sidan då - den är grymt häftig. Jag hade en SUV (4x4) men det var totalt onödigt. När jag gled där en Septemberdag så var det så knalltorrt att man lätt hade stekt ägg på motorhuven. Häftiga landskap minst sagt:
Visa bifogad bild 24738
Och när man känner för ett dopp:
Visa bifogad bild 24739

Skall åka där om ca. 1 vecka. Har hyrt en Jeep Wrangler 4WD av Alamo, så det borde inte vara några problem..? Att bilen bryter ihop eller dyl??
 

toer00

Medlem
Inga nära döden upplevelser i form av 100 m stup utan räcken ?
Och hur ställer sig hyrbilsfirmor till baksidan ... ?
 

henkedio

Medlem
Känns som att vägen egentligen är farligare på väg till Hana, mycket mer trafik och locals tar inte direkt hänsyn till turistflocken. Kör extra tidigt.

Hyrbilsfirmorna tillåter inte att köra bakvägen. Skulle det mot förmodan hända något så får du stå för bärgning själv.
 

nota bene

Medlem
Jag åkte 'vanliga' vägen i höstas och tycker att det var en häftig upplevelse med vacker natur på vägen. Dessutom finns det en del Pit stops för lunch etc. Lite varning att du ska ha koll på bilen - det är trångt, och locals kommer att köra ganska aggressivt. Parkera inte där du blockar, vilket man ser en del turister som lyckas med...

Bakvägen funderade vi på, men sedan det var skymning vågade vi inte i en sedan. Inga (?) hyrbilsfirmor tillåter att man använder 'gravel roads', så eventuella skador betalas av dig själv eller privat försäkring (men där är tveksamt om många gäller då du begår kontraktsbrott på hyresavtalet).
 
Toppen