Senaste nytt

Har Swiss slutat med "Business saver" på interkontinentalflygningar?

Rustscheff

Medlem
Men det finns inte längre på alla linjer-vi åkte alltid detta CPH-ZRH-MXP men även 6 mån i förväg är detta borta...och poängen är nästan ingenting längre. 750/resa CPH-ZRH
 

Senator

Moderator
Jag tror vi måste titta lite på detaljerna vad som har hänt här:

1. Den 1:e juli förra året introducerades bokningsklass "P" hos alla bolag inom den nordamerikanska JV (Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels och United). Air Canada valde att använda denna till något annat, och motsvarande hos Air Canada är "Z" som gör att allt detta blir lite förvirrande.

2. I första steg, såg det ut som att "P" på långsträckor skulle användas till kampanjpriser, men det har tyvärr nu blivit standard som lägsta bokningsklass som t.ex. New York till det utmärkta pris av 21 000kr t/r med som Rustscheff skriver med den fantastiska intjäning av 750 M&M miles inom Europa och 100% av distansen. Innan 2012-07-01 var det 2 000 + 200% man fick för samma pris.

3. Där förvirringen nu är störst är att bokningsklass "P" finns som "vanliga" affärsklass hos OS, LH och LX till en rad destinationer inom Europa som tidigare hade varit logiska Business Saver hos Swiss. Jag definierar Swiss Business Saver som den produkt som var en uppgradering av en underliggande ekonomiklass och inte som en fare basis som är affärsklass. Tittar jag från ARN, hittar jag en rad "P" destinationer med OS, LX, och LH där grundtariffen ligger på mellan 1 900 - 3 000kr och därmed ca 3 500 - 4 500kr med skatter och avgifter:
NCE
PMI
AGP
FCO
VCE (lite dyrare)

Men andra destinationer som särskilt Swiss har haft bra tider och priser till tidigare, har inte "P" affärsklasspriser med ovan bolag, och här bör det finnas den gamla, klassiska Swiss Business Upgrade i mån av plats:
BCN
MAD
MXP/LIN
ATH
IST
LON
 

Senator

Moderator

Om du läser mitt inlägg #12 så kan det finnas "riktiga" priser, och mellan CPH och NCE stämmer detta. Priser är utan skatter och avgifter:
PSWISSDK LX P Round-Trip 3018(SEK) B
ZSWISSDK LX Z Round-Trip 5144(SEK) B
DSWISSDK LX D Round-Trip 6590(SEK) B

Ganska enkelt, kanske inte finns tillgänglighet dina datum...
 
Toppen