Senaste nytt

Har SAS slutat med leksaker till barn ombord på flygen?

Kris

Medlem
En uppsjö av fingerdockor (de klassiska med diverse djur) på CPH-TXL idag. Fick 60min med Jettime att rulla snabbt. Beklagar impact på SAS bottenlinje ;)
 

thh

Medlem
Min äldste son som "vuxit upp" med SAS, vill nu vi ska åka Norwegian istället, -de har ju wifi på alla plan....

Jag har bokat norwegian när jag måste jobba på planet, istället för SAS plus, vilket känns lite konstigt med tanke på vad SAS målgrupp borde vara.

Skulle jag flyga längre än det är ett rimligt alternativ att ta tåget hade jag kanske funderat noga på att flyga Norwegian.

Sätt han på ett norwegian longhaul plan så får vi se om det är lika kul utan wifi och han får ta veckopengen för att få något att äta och dricka ;-)

Statuslösa passagerare får 1 33cl läsk i SAS go long haul, med ett pris som oftast vida överstiger kostnaden för norwegian + mat + dryck så den där kommentaren kanske är lite av ett självmål?
 

palmen

Moderator
Statuslösa passagerare får 1 33cl läsk i SAS go long haul, med ett pris som oftast vida överstiger kostnaden för norwegian + mat + dryck så den där kommentaren kanske är lite av ett självmål?
Och på norwegian får man inget alls. Menar du att en norwegian biljett med mat, dryck är billigare än med sas? Sas har ju kampanjer månadsvis för tex 3000 kronor till NY (ibland även för 2500 kronor). Norwegians biljetter brukar kosta från 2200 ungefär på deras kampanjer som har betydligt sämre tillgänglighet till det priset.
Mat kostar 270 per väg där en dryck ingår. Då är vi uppe på ca 2750 kronor. Ska man till NY vill man säkert ha en väska också och den kostar 400 per väg. Men du kan absolut ha tur och spara 200 kronor på en Norwegian biljett och för det kan du köpa 4-5 alkoholfria drycker extra på en tur och retur.

Och ska man vara petig ingår det även en dryck i den andra serveringen även om det också gör det på Norwegians andra serverign som ingår i mat paketet.

Tittar vi random datum nästa år så är prisskillnaden 400 kronor på sas och norwegian. Väljer man att köpa enbart mat på norwegian så är man där redan över vad det kostar med sas. Trodde inte folk på detta forum köper blint att norwegian skulle vara så mycket billigare.
Screenshot_20170805-155316.jpg
 

thh

Medlem
Och på norwegian får man inget alls. Menar du att en norwegian biljett med mat, dryck är billigare än med sas? Sas har ju kampanjer månadsvis för tex 3000 kronor till NY (ibland även för 2500 kronor). Norwegians biljetter brukar kosta från 2200 ungefär på deras kampanjer som har betydligt sämre tillgänglighet till det priset.
Mat kostar 270 per väg där en dryck ingår. Då är vi uppe på ca 2750 kronor. Ska man till NY vill man säkert ha en väska också och den kostar 400 per väg. Men du kan absolut ha tur och spara 200 kronor på en Norwegian biljett och för det kan du köpa 4-5 alkoholfria drycker extra på en tur och retur.

Och ska man vara petig ingår det även en dryck i den andra serveringen även om det också gör det på Norwegians andra serverign som ingår i mat paketet.

Tittar vi random datum nästa år så är prisskillnaden 400 kronor på sas och norwegian. Väljer man att köpa enbart mat på norwegian så är man där redan över vad det kostar med sas. Trodde inte folk på detta forum köper blint att norwegian skulle vara så mycket billigare.
Visa bifogad bild 66215

Om vi tittar på SAS hemsida är vi plötsligt uppe i 4895kr för samma resa jämför med 4418kr för norwegian inklusive mat, väska och platsreservation (som blir billigare om du bokar det direkt du bokar biljetten) så det är väl rent formellt 249 - 499 x 2 kr mer som ska tillföras till SAS-priset eftersom platsbokning inte ingår där. IATA matrix föreslår faktiskt 5340kr för SAS för de datum du valde, plus 998kr för platsval så har du precis sparat 1920kr. Det räcker till mer än 4 alkoholfria drycker.

Det finns helt klart produkter SAS har lyckats med (plus shorthaul) men longhaul Go är inte en av dem. Nu har jag aldrig flugit Norwegian longhaul och har inga planer på att göra det.
 
Last edited by a moderator:

palmen

Moderator
Om vi tittar på SAS hemsida är vi plötsligt uppe i 4895kr för samma resa jämför med 4418kr för norwegian inklusive mat, väska och platsreservation (som blir billigare om du bokar det direkt du bokar biljetten) så det är väl rent formellt 249 - 499 x 2 kr mer som ska tillföras till SAS-priset eftersom platsbokning inte ingår där. IATA matrix föreslår faktiskt 5340kr för SAS för de datum du valde, plus 998kr för platsval så har du precis sparat 1920kr. Det räcker till mer än 4 alkoholfria drycker.

Det finns helt klart produkter SAS har lyckats med (plus shorthaul) men longhaul Go är inte en av dem. Nu har jag aldrig flugit Norwegian longhaul och har inga planer på att göra det.
OK, jag gick in på SAS hemsida nu precis för att se om ditt pris stämmer på 4895 kronor men det gör det inte. Priset som jag fick fram via Matrix gäller fortfarande även när man går in på SAS hemsida. Om du tittar noga på screenshoten ser du att jag sökt på 15-22mars +-2 dagar för att få fram billiga priser under en vecka. Vid tiden för sökning så var det de priserna som var aktuella men vi vet ju alla att sådant kan ändras. Men priset på SAS flighter som står i screenshoten gäller fortfarande om jag går in på SAS hemsida.
upload_2017-8-7_1-4-22.png

upload_2017-8-7_1-4-42.png

upload_2017-8-7_1-3-50.png


Att betala för sittplats är inget man behöver göra på SAS på longhaul utan status, man får dock bara välja på de 9 bakersta raderna (går bra att välja både fönster gång och mittplats). Vill man välja säten längre fram kostar det från 99 kronor.
upload_2017-8-7_1-11-5.png


För att summera detta så kostar SAS alltså 3540 kronor och då ingår följande
2 måltidsserveringar
Alkoholfri dryck till första serveringen, till andra serveringen får man en dryck på brickan
1 gratis väska
Möjlighet att gratis välja sittplats på den 9 bakersta raderna

Att man kan hitta billigare priser än så med Norwegian är jag helt övertygad om, allt beror ju på när man bokar och även SAS går att få billigare.
 
Last edited by a moderator:
Toppen