Senaste nytt

Har SAS rätt att häva biljett köpt på SAS.SE?

Nu lyfter vi2

Ny medlem
Hej
Köpte i Mars biljetter med Singapore airlines för familjen över nyår. Arlanda-Singapore direkt.
I fredags får jag mail från SAS att de helt sonika har "slängt" av min sambo från bokningen pga "överbokning"
Obs hon var inte ombokad utan endast avbokad. Efter mycket tjafs med SAS har de ni bokat om henne (ensam) via CPH. Övriga i familjen är kvar på direkt-flighten.

SAS skyller på Singapore airlines och hävdar att de har rätt att boka av henne.
Deras förslag är att vi övriga skall åka på resan och sedan skall vi försöka få kompensation när vi kommer hem.
Vad gäller? Hur kan SAS säga sig ha rätt att när som helst "häva" ett köp med annat Star Alliance bolag?
Hon har en plus biljett för närmare 19.000kr inköpt i Mars.
Gäller andra regler på Sas.se än via en resebyrå?

Tacksam för råd vad vi skall göra
 

fcx

Medlem
Hej
Köpte i Mars biljetter med Singapore airlines för familjen över nyår. Arlanda-Singapore direkt.
I fredags får jag mail från SAS att de helt sonika har "slängt" av min sambo från bokningen pga "överbokning"
Obs hon var inte ombokad utan endast avbokad. Efter mycket tjafs med SAS har de ni bokat om henne (ensam) via CPH. Övriga i familjen är kvar på direkt-flighten.

SAS skyller på Singapore airlines och hävdar att de har rätt att boka av henne.
Deras förslag är att vi övriga skall åka på resan och sedan skall vi försöka få kompensation när vi kommer hem.
Vad gäller? Hur kan SAS säga sig ha rätt att när som helst "häva" ett köp med annat Star Alliance bolag?
Hon har en plus biljett för närmare 19.000kr inköpt i Mars.
Gäller andra regler på Sas.se än via en resebyrå?

Tacksam för råd vad vi skall göra
EU261/04 gäller. Denied boarding, 300/600€ cash samt ombokning till annat flyg. Alla krav ska ställas direkt till Singapore, SAS är inte inblandade.
 
Se det positiva att det var ju ändå bra att detta hände redan nu och att ni inte fick veta det så sent som vid gaten innan boarding.

Ändå märkligt att dom bara bokade av en person av flera i samma bokning, eller var det en separat bokning? Hade ju varit smartare av dom att ta kontakt med en ensamresenär och erbjuda ombokning.
 

fcx

Medlem
Om du vill lösa problemet så ska du prata direkt med Singapore. SAS kan inte göra någonting i detta fall.
 

Nu lyfter vi2

Ny medlem
Vi ligger på olika bokningsnummer. Men jäkligt konstigt att man väljer att lyfta av en plus resenär som köpt biljetten 9 mån i förväg.
Varför budar man inte bara av en economy resenär. Alt lyfter upp min sambo till business om de nu finns lediga platser där.
 
Toppen