Senaste nytt

Har SAS (och Widerøe) slutat med vouchers som kompensation?

Efter en vecka i vårt kära grannland i väst avslutades veckan igår lunchtid i Bergen med förseningar till följd av förmiddagens "snökaos" på Gardermoen, vet inte om den otäcka helikopterkraschen påverkade den också men vi kom iväg sent och missade anslutande flyg i Oslo.

Jag fick en plats på nästa avgång till Göteborg (med Widerøe) och vid gate meddelar de att den är översåld/bokad och de behöver frivilliga passagerare som kunde tänka sig att ta nästa flyg mot ekonomisk kompensation. Det framkom då att man inte längre kan få voucher hos SAS utan det är bara pengar på kontot som gäller numera efter beslut från företaget. Någon mer som kan bekräfta detta? Förr var väl kutym att man fick dubbla pengen i voucher gentemot kontant ersättning?
 

Thornado

Medlem
Ja, jag har för mig att det har nämnts här tidigare.

Känns ju som ett lite dumt beslut. Även om det handlar om dubbla beloppet så måste det ju vara bättre att garantera att detta kommer tillbaka till SAS i form av nya biljetter istället för att riskera att pengarna hamnar hos Norwegian istället. Dessutom så är det ju lite halvknöligt att använda dessa vouchers och ett års giltighetstid, så en viss andel av dessa lär aldrig ha blivit använda.
 
A

Aurora

Guest
Nu vet jag inte vad SAS gjør i dagsläget, men du snakker om SAS og Widerøe i samme setning her, OP.

Og det er nå en gang sånn at Widerøe og SAS er to helt separate bedrifter per dags dato, så at Widerøe gjør en ting, eller SAS gjør en annen ting, har ikke noe med hverandre å gjøre. Widerøe er heleid av Norske private investorer, så hva "företaget i Frösunda" bestemmer har ingen ting med hvordan Widerøe velger å kompensere sine kunder.
 

011430121

Medlem
Nu vet jag inte vad SAS gjør i dagsläget, men du snakker om SAS og Widerøe i samme setning her, OP.

Og det er nå en gang sånn at Widerøe og SAS er to helt separate bedrifter per dags dato, så at Widerøe gjør en ting, eller SAS gjør en annen ting, har ikke noe med hverandre å gjøre. Widerøe er heleid av Norske private investorer, så hva "företaget i Frösunda" bestemmer har ingen ting med hvordan Widerøe velger å kompensere sine kunder.
Här är jag inte helt enig, vill minnas att SAS äger 20% av Wideröe om inget har hänt de senaste månaderna. Källa SAS årsredovisning sidan 53
http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2016/02/SAS-Årsredovisning-2014-2015.pdf
 
Nu vet jag inte vad SAS gjør i dagsläget, men du snakker om SAS og Widerøe i samme setning her, OP.

Og det er nå en gang sånn at Widerøe og SAS er to helt separate bedrifter per dags dato, så at Widerøe gjør en ting, eller SAS gjør en annen ting, har ikke noe med hverandre å gjøre. Widerøe er heleid av Norske private investorer, så hva "företaget i Frösunda" bestemmer har ingen ting med hvordan Widerøe velger å kompensere sine kunder.

Av egen erfarenhet så kan jag hålla med att visst är det två olika bolag men de har haft samma regler och tillämpningar på många saker såsom vouchers då jag tidigare fått dem på samma premisser av både Widerøe och SAS (både med rena biljetter köpta av endera bolaget och vid codeshare flygningar). Dock har jag ALDRIG fått en voucher som är giltigt på (och utställd av) bara Widerøe utan de har varit giltiga på SAS (där Widerøe varit ok flygningar att boka, dock bokas via SAS med just vouchern)

Instämmer med ovanstående att det borde i praktiken varit billigare att ge en voucher än kontanter då pengarna stannar inom bolaget, men eftersom de ändrat har väl någon räknat på det och det blir billigare med kontant ersättning enbart. Själv hade jag ju kunnat tänka mig att de kunde haft ännu mer kreativa kompenseringar för frivilliga ombokningar såsom exempelvis Guldkort ett år, 10 000 EB poäng eller något (givetvis relaterat till avstånd och tider m.m.) Men här lät det som man väljer att renodla och förenkla flödet så mycket det går.
 
Det var nog lite mer än ett år sen dom slutade med det.
Oj då vad tiden går fort, kan dock inte minnas (eller hitta) någon tråd om detta sedan tidigare. Å andra sidan är det nog två år sedan jag drabbades av försening eller överbokning som resulterade i kompensation...
 
Toppen