Senaste nytt

Har SAS gjort rätt och erbjudit tillräcklig kompensation?

johangu

Ny medlem
Tack för välkomnandet AHO, och tack för svaret.

Har det varit till annan flight samma dag eller till annan dag du bokat om?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för välkomnandet AHO, och tack för svaret.

Har det varit till annan flight samma dag eller till annan dag du bokat om?

Jag pratar i och för sig om en bonusresa men, jag kunde boka om helt annan flight, routing, datum.
Förr brukade jag boka en bonusresa för Jul&Nyår redan i februari/mars. Då hände det ofta att det blev schedule change under tidien.
Jag passade då på att ändra till bättre datum/flight/routing utan ändringsavgift. (även om man behövde betala mellanskilnaden av skatter&bränsletillägg)
 
Det låter i ditt fall som att AA har tidigarelagt flighten 15 minuter och givit den nytt flightnummer, som händer lite då och då i USA enligt min erfarenhet.
 

xmit

Medlem
Vet att båda bolagen kan betraktas som lika "ryska" däremot är inte Estonian ett okänt bolag, Dot Lt är dock helt okänt för mig.
Får väl bli att testa sardinburk på riktigt i sommar :)

Om du tittar i den här tråden så fick Tommy åka en av sina Estonian-flygningar med en ATR 42 från Danish Air Transport Lithuania ( Dot Lt ) och han verkade inte ha några större invändningar så förhoppningsvis blir det bra för dig också !

http://www.businessclass.se/reserapporter/5648-naer-allt-gar-planerat.html
 

palmen

Moderator
Om du tittar i den här tråden så fick Tommy åka en av sina Estonian-flygningar med en ATR 42 från Danish Air Transport Lithuania ( Dot Lt ) och han verkade inte ha några större invändningar så förhoppningsvis blir det bra för dig också !

http://www.businessclass.se/reserapporter/5648-naer-allt-gar-planerat.html

Det blev ytterligare ett byte av flygplanstyp, slutade med att jag flög SAAB340 i båda riktningarna.
Ny upplevelse att åka sardinburk :)
 

olsson

Medlem
"SAS anser att denna försening är extraordinär och därmed inte berättigar till ekonomisk kompensation enligt EU 261/2004" fick jag precis idag.

Skulle flyga CPH - BGO, jag somnade ganska snabbt på flighten men uppskattar att vi flög i 20-30 min innan vi vände då vi landade kring tiden jag faktiskt skulle landat i BGO. Nästa flight får jag inte åka med då den blev full innan mig, så det slutade med en 4h försening. Det enda jag har fått reda på är att det var ett tekniskt fel på planet och att de inte vill ersätta mig. Förstår inte riktigt hur ett tekniskt fel kan vara så extraordinärt, kan mer förstå att SAS vill spara pengar.

Har skrivit ett ganska snällt formulerat mail där jag i frågaställer hur de kan klassa den som extraordinär och vad för tekniskt fel det var. Att hålla sin flotta i bra skick så att fel inte händer ser jag som en förutsättning när man ska flyga med något bolag, i alla fall SAS.
 

taxvalp

Medlem
I det här läget skulle jag inte lägga energi på att diskutera mer med SAS. Det är solklart vad de tycker. Skriv i stället till ARN, som med stor sannolikhet kommer hålla med dig. SAS följer alltid deras beslut, till skillnad från många andra.
 

Alx

Medlem
Du har gjort helt rätt som vänder tillbaka och begär en mer utförlig förklaring. De flesta flygbolagen gör allt de kan för att slippa ta sitt ansvar. SAS är på inget sätt något undantag.

Skulle de inte återkomma med en rimlig redogörelse för hur de anser sig ha gjort allt som stod i deras makt för att förebygga att situationen uppstod samt för att minimera förseningen skulle jag gå på lite hårdare nästa gång. Lagen är mycket tydlig men flygbolagen utnyttjar som sagt den stora massans okunskap.

Lycka till!
 
Toppen