Senaste nytt

Har SAS gjort rätt och erbjudit tillräcklig kompensation?

Mr Carter

Medlem
Väcker liv i tråden igen. Jag och min sambo var inbokade på SDL-ARN-ORD i mitten av Mars. Tyvärr var det denna morgon som SAS hade glömt att utföra kontrollen av noshjulen på B737 vilket gjorde att flygningen mellan Sundsvall och Arlanda ställdes in (Busstransport till Arlanda). Givetvis missade vi anslutningen till Chicago och SAS bokade därför om oss till dagen efter (Boende, mat etc. ordnades såsom sig bör). Nu kommer vi till frågeställningen, har SAS erbjudit rätt kompensation? Vi har av SAS blivit erbjuden EUR 250.- i kontanter alternativt EUR 500.- i resecheckar vilket motsvarar flygningen SDL-ARN som ställdes in. Jag hävdar att SAS skall ersätta oss för hela sträckan SDL-ARN-ORD eftersom vi hade en genomgående biljett och således är berättigade till EUR 600.- alternativt EUR 1200.- i resecheckar. SAS svarar: ”Tyvärr så ersätter vi endast för den drabbade sträckan och ej för eventuella anslutningsflyg”. Är detta verkligen korrekt gjort av SAS?
 

Gnopps

Medlem
Du ska ha ersättning till Chicago; artikel 7 (1):

In determining the distance, the basis shall be the last destination at which the denial of boarding or cancellation will delay the passenger's arrival after the scheduled time.​
 

Mr Carter

Medlem
Efter ännu ett email och denna gång hänvisade jag också till artikel 7 samt bifogade den svenska texten, beviljade SAS yrkad ersättning på 1200 EUR var i resecheckar.
 

palmen

Moderator
Har en bokning till Tallinn nu i sommar som skulle flygas med Estonian och Embraer 170.
Både flighten dit och hem är nu ändrade till Dot Lt som flygbolag och flygplanstypen är ATR42 vilket ger 15 minuter längre resa i båda riktningar.
I mailet från SAS står det följande "Om de nya tiderna inte passar, vänligen ta kontakt med oss så att vi kan se på alternativa lösningar". Ringde och frågade och man kunde inte få någon kostnadsfri ombokning i och med att tiden enbart ändrats 15 minuter. Har aldrig hört talas om flygbolaget innan och aldrig flygit med ATR42. Ska man se det som ett roligt äventyr och chans att testa något nytt eller har man rätt till att bli ombokad till annat flyg? Är lite skeptisk till "ryska" flygbolag som man aldrig hört talas om innan.
 

xmit

Medlem
Det är ju faktiskt ett Litauiskt bolag, och det är väl ungefär lika ryskt som Estonian ( Estländskt ).
På sin hemsida säger de dessutom " DOT LT main shareholder is Danish Airline Danish Air Transport A/S "

Flög själv ATR42 med ett annat Litauiskt bolag ( Air Lithuania, finns ej kvar längre ) för många år sedan och det var helt OK.
Det gör ju inte DOL LT bättre i och för sig, men ... :)
 

palmen

Moderator
Vet att båda bolagen kan betraktas som lika "ryska" däremot är inte Estonian ett okänt bolag, Dot Lt är dock helt okänt för mig.
Får väl bli att testa sardinburk på riktigt i sommar :)
 

johangu

Ny medlem
Jag har aldrig ens tänkt på att begära kompensation de gånger jag råkat ut för försening eller liknande. Tackar för tråden, så ska jag komma ihåg det i framtiden.

Passar även på att ställa en egen fråga på temat:
Jag flyger till SFO den 23:e juni med hemresa från LAX den 7:e juli, och SAS har - utan att meddela mig - bokat om min flight från LAX.
Min ursprungsbokning var med AA1730 kl. 8:15 från LAX, vilket jag har ett bekräftelsemail på. Men den flight itinerary jag senare fick via mail visar att jag ska flyga med AA1184 kl. 8:00 från LAX.

Bör de inte ha meddelat mig först och gett mig alternativ? Har jag möjlighet att begära att bli inbokad på en annan flight? Annan dag?
 

Totopez

Medlem
Att du blir inbokad på en flygning 15 minuter tidigare än planerat känns inte som skäl till ombokning. Du lär inte ha något anslutningsplan till LAX, och du riskerar inte att missa någon vidare förbindelse.

Om jag har kollat rätt så är AA1730 en flight SJC-ORD-DCA, så det är ju inte ens samma flygplats. Eller var du bokad från San José men har fått flytta till LAX? Det skulle möjligtvis kunna vara anledning till ombokning.
 

johangu

Ny medlem
Jag bokade en flight LAX-ORD-ARN, via sas.se 8:15, och i mitt bekräftelsemail står det:
08:15 - 14:15 Los Angeles, Los Angeles International (Terminal 4) - Chicago, O'Hare International (Terminal 3)
AA1730 Operated by: American Airlines | Aircraft: Boeing 737-800


Tycker mest att det är märkligt att de bokat om mig på en annan flight utan att meddela mig, oavsett vilken tid det rör sig om. Nu ska jag befinna mig i Los Angeles under en veckas tid, så jag riskerar inte att missa någon anslutning.

Jag är mest nyfiken på i vilka lägen regelverket gäller och hur stora avvikelser som krävs.
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, johangu!

För min del har jag aldrig haft problem att boka om en bonusresa utan kostnad när det blev schedule change, även om det rörde sig om 5-15 minuter.
 
Toppen