Senaste nytt

Har SAS en succé mellan Stockholm och New York (EWR)

Hej,

jag har rest ett par gånger mellan Stockholm och Newark (SAS) den senaste tiden med min familj (2 plus infant), vi har haft tre retur resor de senate 7 veckorna, alla i Business. Under dessa resor har jag haft behovet av att boka om någon del av resan, och alla gånger har det varit svårt med tillgång. Jag har blivit väldigt förvånad att det varit så svårt och flera gånger fått byta planer för det inte funnits plats.

Är det så att SAS har en jätte succé mellan Stockholm och Newark.

Själv så flyger jag inte så mycket SAS, och med tanke på deras service-tillgång kommer jag att fortsätta att undvika dem.

Några fler som känner att det funkar bra för dem mellan ARN och EWR

erik på vift
 

palmen

Moderator
Beläggningen i Business till New York och San Francisco är väl generellt hög om jag förstått det rätt och jag har flertalet gånger sett helt fulla businesskabiner. Nu åker jag väldigt sällan ARN-EWR med SAS så kan inte uttala mig om hur det är generellt, men beläggningen är inte dålig i alla fall. Har det varit fullt även om du försökt boka om via Oslo eller Köpenhamn?

En annan sak som troligtvis har påverkat beläggningen för SAS positivt är att United slutar att flyga till Stockholm från New York med en 757 (förutom under sommaren), alla dessa kunder måste nu resa med annat bolag och det är väl troligt att SAS får de flesta av dessa kunder.
 

agehall

Medlem
SAS rutter till USA går generellt sett rätt bra. Många betalar gärna premium för att flyga direkt och därför fyller SAS sina flighter rätt ofta. Det händer givetvis att e även går nästan tomma ibland, men över lag skulle jag säga att de har bra kabinfaktor till USA.

Däremot så skulle jag nog vilja påstå att det nästan alltid finns någon plats ledig, så att säga att det är svårt att boka om med kort varsel är nog en överdrift. När har du haft problem med detta? Det är ju lite beroende på säsong hur fullt det är. Vilken bokningsklass har du haft på biljetterna?
 

Trox

Medlem
Jag åker med dem några gånger per år. Oftast upplever jag att det är fullt i Plus och Business. En hel del av dessa stolar är nog olika typer av uppgraderingar.

Oftast är det rätt god tillgång på billiga biljetter även nära avresedatum. Det är mer baserat på erfarenhet från egna bokningar, men det är min känsla.
 

d99mlu

Medlem
Tittade lite snabbt på ARN-EWR i EF en vecka framåt. Tre dagar helt nollat längst fram och en dag med bara C1 tillgängligt. Så med kort varsel kan det säkert vara knivigt att byta dag om man har otur.
 
J

JPMorgan

Guest
Blivit tvingad att flyga SAS till usa mer än jag önskat senaste tiden och nej min erfarenhet är att planen går halv tomma om det så gäller Washington, Chicago eller New York.
 

KalleSus

Medlem
Blivit tvingad att flyga SAS till usa mer än jag önskat senaste tiden och nej min erfarenhet är att planen går halv tomma om det så gäller Washington, Chicago eller New York.

Är det inte så att man ser lite, det man önskar se?
Bara inledningen på ditt inlägg antyder att du har en negativ bild av flygbolaget SAS, och då ser man kanske halvtomma plan mest hela tiden. Men långdistans är ju den del av SAS som just nu går riktigt bra, och senaste månadsrapporten angav en kabinfaktor på 77,2% för hela SAS under september.
Jag har svårt att tänka mig att bolaget flyger 6 linjer till USA med halvtomma flygplan och ändå kommer upp i så pass hög kabinfaktor.
 
A

Aurora

Guest
Är det inte så att man ser lite, det man önskar se?
Bara inledningen på ditt inlägg antyder att du har en negativ bild av flygbolaget SAS, och då ser man kanske halvtomma plan mest hela tiden. Men långdistans är ju den del av SAS som just nu går riktigt bra, och senaste månadsrapporten angav en kabinfaktor på 77,2% för hela SAS under september.
Jag har svårt att tänka mig att bolaget flyger 6 linjer till USA med halvtomma flygplan och ändå kommer upp i så pass hög kabinfaktor.

Det er nok ikke bare det innlegget, det er stort sett det meste hva gjelder SAS som uttrykkes med uhyre stor negativitet fra vedkommende :) Som du sier, så stemmer det, SAS har suksess med alle sine New York-linjer fra skandinavia. Markedet virker umettelig på the big apple. Du har også helt rett i at statistikk ikke lyver :)
 
Toppen