Senaste nytt

Har SAS börjat att ta betalt för mousserande vin i SAS Plus? (dementerat av SAS)

Randy Marsh

Medlem
Ja, som tur är verkar det som det. Det hade ju varit en obegriplig förändring med tanke på hur lite pengar SAS skulle kunnat spara (upplever sällan att någon beställer mousserande) och hur mycket energi de lagt på att marknadsföra Plus som konceptet där "allt ingår".
 

Antonov85

Ny medlem
Som en ganska ny SASare (BA still rules) ... så tycker jag detta är ett steg rakt ner i LCC gyttjan. Varför? Vill inte SAS vara lite bättre än så här? Går inte att skylla på att crew inte "vet" bättre. Hellre fria än fälla borde passa bra här ...
 

vicce

Medlem
Det kan inte vara så att crewet just flugit en inrikeslinje och inte tänkte på att det inte gäller på utrikeslinjer?
 

agehall

Medlem
Som en ganska ny SASare (BA still rules) ... så tycker jag detta är ett steg rakt ner i LCC gyttjan. Varför? Vill inte SAS vara lite bättre än så här? Går inte att skylla på att crew inte "vet" bättre. Hellre fria än fälla borde passa bra här ...

Vad tycker du är ett steg ner? Om du syftar på betalning för mousserande vin så rekommenderar jag att du läser GOTATH's post ovanför. Där har vi ju ett svar från SAS som säger att det inte alls är så.

Jag har inget emot att kritisera SAS och andra bolag när det är befogat, men här är det ett rykte (baserat på EN incident) som dessutom dementerats av SAS. Det tyder mer på att det var en crew utan koll snarare än något annat.
 

Antonov85

Ny medlem
Vad tycker du är ett steg ner? Om du syftar på betalning för mousserande vin så rekommenderar jag att du läser GOTATH's post ovanför. Där har vi ju ett svar från SAS som säger att det inte alls är så.

Jag har inget emot att kritisera SAS och andra bolag när det är befogat, men här är det ett rykte (baserat på EN incident) som dessutom dementerats av SAS. Det tyder mer på att det var en crew utan koll snarare än något annat.

Det är få flygbolag som tar flera steg uppåt. Många har cost cuts etc att kämpa mot så jag har fullförståelse för vissa försämringar. Det som jag inte gillar är att människor inte vet vad som gäller när arbetsuppgifter ska utföras. Det är inte speciellt svårt att komma ihåg att passagerare i SAS Plus INTE ska betala för bubbelvin. Personalen måste ha fått information om vad som gäller för konceptet GO/Plus. Hur kan denne person ha missat detta. Låter som ett hjärnsläpp. Det är just sådana här incidenter som totalt kan sänka en helhetsupplevelse. Detaljerna gör skillnaden.

SAS är varken sämst eller bäst. Det är fakta.
 

agehall

Medlem
Med din argumentation är alla flygbolag kassa. Titta tex på problemen BA har med sin loungepersonal på LHR det finns hur många rapporter som helst om att de inte släpper in folk som ska ha access.

Här har vi EN enskild rapport om ett fel som begåtts av crew. Det är visserligen inte bra, men inte heller något att uppröras över. Skicka ett mail till kundtjänst istället och hoppas på att få lite EB-poäng som kompensation.

Jag håller med om att de som jobbar som crew borde vara service minded och försöka göra bra ifrån sig varje dag, men alla kan ha en dålig dag och alla kan göra fel.
 

ulagun

Medlem
Skulle inte bli ett dugg förvånad.
P.g.a av sen bokning flög jag Estonian (där ju SAS har intressen) för en tid sedan CPH-TLL i s,k, business. Kostade en hel del jämfört med economy.
Beställde mousserande samt en cognac. De tog då fram economy prislistan och skulle ha betalt. Öl och vin ingick inget därutöver.
Så varför skulle inte SAS låta sig influeras av detta servicekoncept???
 
lite på samma spår, flög SAS Plus till/från NYC i veckan. På ditvägen bad jag om någon snacks till filmen och blev erbjuden såväl choklad som chips. På hemvägen bad jag om att få lite chips och choklad och blev då upplyst om att det kostade pengar. Fick en påse cashew iaf..
Men vad är det som gäller? På sas.se står det att "snacks" går att beställa mellan måltiderna. Å jag fick ju cashew, så jag fick ju snacks, men får man choklad på ena hållet så borde man ju få det på andra hållet oxå...
 
Toppen