Senaste nytt

Har säkerhetskontrollen någon reell funktion?

Delayed

Medlem
Varför skulle man inte vilja avslöja det? Då skulle ju alla få en mycket större förståelse och acceptans för varför det tar så mycket tid och energi att gå genom säkerhetskontrollen.
Säg inte det. Om "avslöjandet" skulle visa på att säkerhetskontrollen egentligen inte medför någon större nytta skulle väl "förståelsen och acceptansen" minska rätt ordentligt.
 

fcx

Medlem
Jag har inte hittat någon kemist som kunna förklara ett realistiskt scenario där vätskor kunde användas för att få ned ett plan, så jag tror hela spektaklet runt förseglade påsar, beslagtagna vattenflaskor och zip lock bags är ett arbetsmarknadsprogram.

Jodå, det finns ett antal vätskekombinationer som kan ha den effekten. Tyvärr så skulle det räcka med de mängderna man får ha med i påsen, så inte heller där gör kontrollen någon nytta.

Säg inte det. Om "avslöjandet" skulle visa på att säkerhetskontrollen egentligen inte medför någon större nytta skulle väl "förståelsen och acceptansen" minska rätt ordentligt.

Jag glömde en "ironi"-smiley i mitt förra inlägg :)
 

nilsson

Medlem
Jodå, det finns ett antal vätskekombinationer som kan ha den effekten. Tyvärr så skulle det räcka med de mängderna man får ha med i påsen, så inte heller där gör kontrollen någon nytta.

Jag har fått flera förslag på relevanta kemiska reaktioner, men att omsätta dem i praktiken kräver för lång tid, triggar brandlarmet eller andra orsaker som diskvalificerar dem från att vara realistiska.
 

miknil

Medlem
Jag tror inte man avvärjer någon välplanerad flygkapning med hjälp utav säkerhetskontrollen, dom som verkligen anstränger sig kan säkert hitta sätt att lura med sig farliga föremål.
Däremot tror jag man förhindrar alvarliga konsekvenserna då t.ex en person får psykbryt i luften och försöker slå sig ut genom nödutgången. Hade personen då en jaktkniv i handbagage skulle det nog ofta sluta mycket värre än det gör idag.
 

Morgan

Medlem
Lyckligtvis sällan någon med jaktkniv får psykbryt på bussen eller tåget...

Angående att det inte skulle offentliggöras om de förhindrat något: Är helt övertygad om att svensk media hade rapporterat om rättegångar mot misstänkta terrorister eller folk misstänkta för flygplatssabotage...
 

miknil

Medlem
Lyckligtvis sällan någon med jaktkniv får psykbryt på bussen eller tåget...
Sällan absolut, men visst händer det, iaf här stockholm i t.ex tunnelbanan. Det är svårt att komma ifrån att man är i en väldigt utsatt situation 10.000 meter uppe i luften och närmaste polis kan vara timmar bort.
 

agehall

Medlem
Säkerhetskontrollen förhindrar de uppenbara sakerna, som att någon tar med sig skjutvapen ombord eller varför inte en bomb. Nu krävs det iaf lite tanke för att få med sig något sådant ombord.

Förhindrar de en motiverad person/organisation? Knappast. Förhindrar de att ett nut-case gör dumheter? Förhoppningsvis. Ställer de till en massa onödiga problem för 99.999% av alla resenärer? Jajjemen.

Det här är lite som 0-visionen i trafiken. Det är jättefint att säga att ingen ska dö på våra vägar, men oavsett hur man gör, så kommer vi nog att fortsätta se singelolyckor långt in i framtiden. Sätter man dödligheten inom trafiken (eller luftfart för den delen) i lite perspektiv, så inser man snabbt att det vore bättre att lägga resurser på att bota sjukdomar och förebygga hjärtproblem om man vill minska dödlighet.
 

gdaily

Medlem
Så länge det finns utmärkta slag/stickvapen att köpa i taxfreeshoppen (tänker på en vanlig glasflaska) så tycker jag att man hycklar liiiiite...
 
Toppen