Senaste nytt

Har någon mer fått mail om att byta lösenord på SJ's hemsida?

intuition

Medlem
Jag fick ett sådan mail nu.

Sedan undrar jag om detta inte är andra gången? Minns det som att något liknande hände för ett par år sedan.
 

gdaily

Medlem
Sägs vad man vill om SJ men de är väldigt lösnings- och kundorienterade. Jämför med liknande händelser nyligen på diverse flygbolag och hotellkedjor.
Well, en bättre lösning skulle väl vara om SJ och SAS och alla andra slutade med lösenord och använde, i alla fall som option, mobilt bank-id i stället.
 

Fidde

Medlem
”Problemet” med bankid är att det kostar pengar att implementera och även en liten summa (några ören) för varje inloggning/signering, något som säkert hamnar på biljettpriset om det implementeras.

Det andra problemet är att det bara fungerar för svenskar och SJ ändå skulle behöva andra inloggningsalternativ om dem vill låta utlänningar logga in och vara medlemmar i SJ prio.
 

mha321

Medlem
”Problemet” med bankid är att det kostar pengar att implementera och även en liten summa (några ören) för varje inloggning/signering, något som säkert hamnar på biljettpriset om det implementeras.

Det andra problemet är att det bara fungerar för svenskar och SJ ändå skulle behöva andra inloggningsalternativ om dem vill låta utlänningar logga in och vara medlemmar i SJ prio.

Jag tror knappast kostnaden är det stora problemet. Nu vet jag inte exakt vad det kostar i den skalan (ett problem med bankid är att de inte är up front med hur avtal och kostnader ser ut utan hänvisar till att förhandla med banken - men är man så stor som sj så sitter man nog i en ganska bra förhandlingsposition), men man ska inte tro att lösenordshantering är gratis eller ens billigt. Det genererar garanterat mer kundtjänst tid tex...

Att det bara finns i Sverige (och förbi under i rätt banker, även om det är de flesta idag) är ett större problem. Det gör att man inte kan gå på bara det spåret utan måste ha kvar det gamla.

Det gamla systemet borde kompletteras med tex totp på frivillig basis. Detta riskerar dock helt klart att leda till *ökad* support kostnad.

Den stora fördelen med mobilt bankid i Sverige idag är inte att det är bättre än andra 2fa, utan att "alla" har det och redan kan det, och därmed får det nycket mindre support kostnad än både 1fa och framförallt andra 2fa alternativ.

För sj lär ju den absoluta majoriteten av alla kunder vara svenskar. Med andra ord borde det definitivt betala sig för dem, men sedan ska det gå att implementera i systemen också...
 
Toppen