Senaste nytt

Har Lufthansa infört Starnet blocking mot SAS?

Tråden skapades med fråga om det var Lufthansa och Lufthansagruppen som var "boven i dramat" men empiriska bevis från tråden lutar väl mer att problemen ligger hos SAS? Ni som har letat Thai, ANA, United eller andra bolag vad upplever ni? Matchar inventory där?

Inte direkt heltäckande men jag kunde boka ANA F utan problem när LH F fanns tillgängligt i fler platser på samma dag; ANA såg de utan problem medan LH visade 0... Kan ju dock fortfarande vara systemrelaterat
 
Någon som lyckats boka lufthansa på senaste tiden?
Kollar flera datum kommande vecka där lufthansa f kabinen är i princip helt tom men Tallinn inkl. Sas hittar 0 platser???

Awardfares visar delvis tillgång men jag tycker ändå att de är rätt skralt? :O
 

graphite

Medlem
Hade du kollat som United, ANA Mileage Club eller t o m LifeMiles-medlem hade du hittat rätt många. Så problemet är inte att LH inte släpper platser, men att de inte längre görs tillgängliga för EB-medlemmar. Det är väl åtminstone tre parter som i princip kan ha ett inflytande här-- LH, SAS o AMEX.
 

graphite

Medlem
Min tes verkar stämma - baserat på det underlag jag har kikat på.

På den övre bilden finns det ej tillgänglighet i LH F hos Eurobonus.
På den nedre bilden finns det tillgänglighet i LH F hos Eurobonus.

Även de som har färre platser i Business hos Eurobonus är ej bokningsbara i F.

Detta stämmer överrens med många andra flighter jag har jämfört med.

Hmm. SAS kundtjänst ser 4 F-platser FRA-MEX i morgon fastän AF-bilden inte matchar business. (Fast SAS ser faktiskt massa business, så tesen stämmer på det sättet ändå.) (Finns även via Narita för den som tycker om att flyga!) Sedan finns andra som FRA-GRU i morgon som verkar vara en god kandidat, där SAS ser noll i First, men rikligt i business.


Skjermbilde 2019-12-15 kl. 14.37.56.png
Skjermbilde 2019-12-15 kl. 14.40.44.png
Skjermbilde 2019-12-15 kl. 14.49.25.png
 

Canadien

Medlem
Verkar som att Awardfares hade någon form av hickup där, den ska ju visa samma som SAS onlinesida. Det här är ju nackdelen med proxymotorer som Awardfares, att man inte alltid kan lita på det som står, eftersom man inte har direkt kontakt med den "riktiga" sökmotorn (SAS i detta fall). Lite som att köpa codeshare via onlineresebyrå :)

Stora fördelen med Awardfares är att det går snabbt att söka av sträckor/rutter, men man får ta resultaten med en nypa salt. Finns det på United så brukar det fortfarande oftast gå att boka med SAS, så en sökning på United/SAS är alltid bra att göra, även om Awardfares skulle visa noll, om inte annat så får man upp andra alternativ än man kanske letat på - som exemplet på Mexico via Tokyo:)
 

larced

Medlem
Pratade precis med Tallinn. På dom Lufthansa flighter jag frågade såg hon ingenting i First, även fast både United och Awardfares sidor säger att det finns (testade med några resmål där Awardfares sagt 2 eller 4 lediga). Enligt henne får dom inte in några alls just nu.

Så det fick bli ANA First till Tokyo istället. Men väldigt synd om den här trenden håller i sig :-(
 

graphite

Medlem
Enligt henne får dom inte in några alls just nu.

(

Då ser dom avsevärt mindre än SAS kundtjänst. Gick igår igenom närmare 10 flygningar som hade avgång inom 36 timmar, och det fanns en och annan, kanske 20% av mängden United såg. Senast i natt släpptes en stol til GRU-- till ikväll. Så då får man ha kappsäcken klar och glömma att få F båda vägar...
 

Tonton

Medlem
Hmm. SAS kundtjänst ser 4 F-platser FRA-MEX i morgon fastän AF-bilden inte matchar business. (Fast SAS ser faktiskt massa business, så tesen stämmer på det sättet ändå.) (Finns även via Narita för den som tycker om att flyga!) Sedan finns andra som FRA-GRU i morgon som verkar vara en god kandidat, där SAS ser noll i First, men rikligt i business.


Visa bifogad bild 101604 Visa bifogad bild 101605 Visa bifogad bild 101606

Verkar som att Awardfares hade någon form av hickup där, den ska ju visa samma som SAS onlinesida. Det här är ju nackdelen med proxymotorer som Awardfares, att man inte alltid kan lita på det som står, eftersom man inte har direkt kontakt med den "riktiga" sökmotorn (SAS i detta fall). Lite som att köpa codeshare via onlineresebyrå :)

Stora fördelen med Awardfares är att det går snabbt att söka av sträckor/rutter, men man får ta resultaten med en nypa salt. Finns det på United så brukar det fortfarande oftast gå att boka med SAS, så en sökning på United/SAS är alltid bra att göra, även om Awardfares skulle visa noll, om inte annat så får man upp andra alternativ än man kanske letat på - som exemplet på Mexico via Tokyo:)

Så, denna hickup ska vara löst nu! :)
 
Om det nu är skillnad mellan vad SAS vanliga kundtjänst och Tallinn ser, kan man inte boka hos SAS vanliga kundtjänst (förutsatt att man har tillräckligt med Eurobonuspoäng) och sedan ringa upp Tallinn och applicera vouchern i efterhand? Jag tror jag har läst här på forumet att någon har lyckats med det någon gång.
 

palmen

Moderator
Om det nu är skillnad mellan vad SAS vanliga kundtjänst och Tallinn ser, kan man inte boka hos SAS vanliga kundtjänst (förutsatt att man har tillräckligt med Eurobonuspoäng) och sedan ringa upp Tallinn och applicera vouchern i efterhand? Jag tror jag har läst här på forumet att någon har lyckats med det någon gång.
Möjligt, de lär dock göra en kontroll på om bokningen följer dagens regler hos Tallinn, bryter den mot dessa regler så kommer de inte applicera voucher.
Vilka dagens regler är vet vi inte...
 
Toppen