Senaste nytt

Har Lufthansa infört Starnet blocking mot SAS?

Pratade med SAS imorse. Fick följande information rörande bokningar med Award:

"jag vet inte riktigt vad som är fel, men de kan vara så att, vårt system just nu inte riktigt hänger med!"

Själv tyckte jag de lät udda. De måste vara något annat än ett system som "inte hänger med".
Imorse fann de flertalet business säten till Asien med LH men inget i First!

Min tolkning är att det finns rätt frikostigt med award i First mellan Fra/Muc och US samt hem från Asien men inte dit!
 

bnr

Medlem
Pratade med SAS imorse. Fick följande information rörande bokningar med Award:

"jag vet inte riktigt vad som är fel, men de kan vara så att, vårt system just nu inte riktigt hänger med!"

Själv tyckte jag de lät udda. De måste vara något annat än ett system som "inte hänger med".
Imorse fann de flertalet business säten till Asien med LH men inget i First!

Min tolkning är att det finns rätt frikostigt med award i First mellan Fra/Muc och US samt hem från Asien men inte dit!
Låter tyvärr som ett standard kundtjänst-svar. Finns ingen substans öht i svaret som de gett.
 

palmen

Moderator
Ser poenget ditt, men flere fly-bloggere (OMAAT bl.a.) har advart mot å kjøpe lifemiles for å kunne fly LH F nettopp fordi det er så vanskelig å finne tilgjengelighet. Jeg håper du har rett, men jeg frykter at SAS har inngått en avtale som reduserer tilgjengeligheten hos LH.
Jag står fast vid att Lufthansa struntar fullständigt i hur mycket poäng som finns i omlopp hos Avianca eller SAS, för i så fall skulle de strypt detta totalt för United också där det är oerhörda summor poäng i omlopp.
Varför Lufthansa just nu dragit ner på First lär vi aldrig få reda på, frågan är om de tär något temporärt nu vid jul/nyår eller om det kommer att bestå även under perioder med lägre tryck.
 
Jag står fast vid att Lufthansa struntar fullständigt i hur mycket poäng som finns i omlopp hos Avianca eller SAS, för i så fall skulle de strypt detta totalt för United också där det är oerhörda summor poäng i omlopp.
Varför Lufthansa just nu dragit ner på First lär vi aldrig få reda på, frågan är om de tär något temporärt nu vid jul/nyår eller om det kommer att bestå även under perioder med lägre tryck.

De finns ju flertalet säten att boka i FIRST mellan Tyskland och USA likaså Asien och Tyskland.
Ända strypningen av tillgänglighet är vad jag ser latin Amerika och Asien.

Jätteskumt! :(
 

palmen

Moderator
De finns ju flertalet säten att boka i FIRST mellan Tyskland och USA likaså Asien och Tyskland.
Ända strypningen av tillgänglighet är vad jag ser latin Amerika och Asien.

Jätteskumt! :(
Ja, vad det beror på är ju stora frågan, men att man dragit ner på vad Eurobonus får är det ingen tvekan om, Lufthansa lär dock aldrig gå ut och berätta varför. Det lär dock inte vara för att det finns mycket Eurobonus-poäng hos folk (eller Avianca-poäng)
 

Senator

Moderator
Ja, vad det beror på är ju stora frågan, men att man dragit ner på vad Eurobonus får är det ingen tvekan om, Lufthansa lär dock aldrig gå ut och berätta varför. Det lär dock inte vara för att det finns mycket Eurobonus-poäng hos folk (eller Avianca-poäng)

Jag tycker det inte är tydligt att tillgången stryps från Lufthansa. Det känns som det är SAS som stryper åt detta.
 

palmen

Moderator
Jag tycker det inte är tydligt att tillgången stryps från Lufthansa. Det känns som det är SAS som stryper åt detta.
Antingen vill inte Lufthansa ge SAS samma antal platser som tidigare och vad som finns för andra bolag.
Eller så vill väl SAS inte betala det Lufthansa begär, men det där kan du betydligt bättre än mig hur ersättning ser ut mellan bolagen och om möjlighet finns att ha ett "flytande" pris på awards eller inte.
 
I maj 2018 var det väl tvärtom och LH "råkade" ju släppa First-awards till alla andra bolag så långt fram det gick att boka (inte bara 14 dagar framåt). Jag och många andra lyckades väl boka rätt så mycket awards i LH First då. Det blev väl dyrt för SAS, så mycket att det nu begränsas.
 

Quaddan

Medlem
I maj 2018 var det väl tvärtom och LH "råkade" ju släppa First-awards till alla andra bolag så långt fram det gick att boka (inte bara 14 dagar framåt). Jag och många andra lyckades väl boka rätt så mycket awards i LH First då. Det blev väl dyrt för SAS, så mycket att det nu begränsas.
Budgeten kanske är slut för 2019? ;) hoppas på bättre lycka i början av 2020 när jag vill komma åt 2x MUC-MEX i first :)
 
Toppen