Har jag rätt till någon kompensation?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av K0ngo, 25 Juli 2015.

  1. K0ngo

    K0ngo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Glömde skriva att biljetten var en ungdomsbiljett som uppgraderas via Optiontown. Såhär såg boardingkortet ut i telefonen. Dropbox - 2015-07-25 18.58.41.png

    Är rätt säker på att nya bokningsklassen blev M
    Tyckte mig se det på skärmen i gaten.

    Förlåt för att det blir mycket offtopic. Som @flum skriver är jag som sagt nöjd med helheten men man tackar inte nej till extra poäng!
     
  2. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, men bokningsklass och kabinklass är tyvärr inte samma sak, väldigt konfunderande detta. I sads-appen visas bara vilken kabinklass du sitter i (dvs C om du sitter i plus oavsett bokningsklass och M i GO oavsett bokningsklass). Om det är en OT-uppgradering kan det ju vara vad som helst, men många har fått bokningsklass Z på uppgraderingar inrikes. Invänta hur många poäng du får enligt tidigare rekommendation och handla därefter.

    OBS: om du har en returbiljett på samma bokning som du ännu inte flugit bör du genast ta bort Drop-box-bilden!!!
     
    Dreamliner gillar detta.
  3. ekf

    ekf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Är inte direktiven att de ska refundera OT och boka om enligt ursprunglig bokningsklass om platser saknas i den man uppgraderat till vid irrops?
     
  4. K0ngo

    K0ngo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fick 1000p så känns inte som om det är någon ide att klaga. :)
     
    flum gillar detta.
  5. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nä, tror tyvärr du kommer att få ett väldigt svårt case även om jag kan tycka att du borde ha rätt till "downgrade compensation". Detta bekräftar att du mest troligen fick bokningsklass Z vilket gör OT ganska attraktivt inrikes. Skönt att allt löste sig till slut.
     
  6. trollet

    trollet Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Försökte hitta den allmäna kompensations tråden , men gick bet o_O. Så jag provar här.

    Hej BC!

    Jag skulle vilja få era åsikter om följande.

    Vi hade en poäng resa SAS business biljett tor Tokyo.

    Dagen innan hemresa så ställer SAS in flighten och erbjuder Business biljett med Finnair.

    Vi accepterar det men då Finnair flighten går drygt en timme före så vi var tvungna att korta ner resan , flytta på en hotell natt och köpa nya tågbiljetter (från centrala Japan till Narita flygplatsen) för att hinna med den .


    Flighten hem var väl inte så mycket att prata om, men vi missade lounger och fick Finnair hårdvara i stället för SAS (jag föredrar SAS).

    Dock kom vi något tidigare hem.


    Jag kontaktade SAS kundtjänst när jag kom hem, då jag trodde dom skulle står för dom extra utläggen och kanske annan (poäng) kompensation.

    Men svaret blev lite överraskande nej till utlägg och inga eventuella poäng för att kompensera för det extra arbete vi fick. Utan hon som hade ärendet tyckte SAS hade gjort mer än väl.

    Vad säger ni , borde vi få kompensation ? Skall man prova igen ? Skulle vi agerat på något annat sätt?
     
  7. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Beror lite på hur mycket tidigare ni fick åka och när ni kom till er destination jämfört med när ni skulle varit framme. Beroende på detta så kan EU 261/2004 bli applicerbart och hur stor summa beror på omständigheterna.
    Oavsett ska sas täcka de extra utgifter detta har skapat för er, som tex tågbiljetten. Hotellnatten låter jag vara osagt men borde väl också täckas om det nu absolut var nödvändigt och ni inte tog in på dyraste möjliga hotell utan något som var rimligt.

    Kompensation för att ni fick annan hårdvara och lounge lär inte utgå, i bästa fall får man någon goodwill ersättning på några poäng men inget du kan räkna med eller har rätt till. Har du tur kan du kreditera finnair flighterna till något program inom one world för att få lite poäng där.
     
  8. trollet

    trollet Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    tack för kommentar... !
    OK jag skall se vad Eu261/2004 skriver och prova igen att få täckning för tåget.
    En liten reflektion är att väl att vi egentligen hade som val (vi hade inga tider att passa hemma) att inte vara medveten om flytten (vi såg bytet när vi skulle checka in på appen) och bara dyka upp på flygplatsen och då få reda på att fligten var inställd....
    Då skulle väl plötsligt SAS få stå för förseningar och annat. En stor kostnad jämfört med att bara betala för dom utlägg på tåg (860kr) och hotell (900) kr som vi nu bett om...
     
  9. Hachans

    Hachans Medlem

    Det är rejält magstarkt att kräva kompensation för något sådant. SAS hade kunnat sätta er i go på nästa kärra och sen hade det varit klart. Nu tappade ni en timme, och om inte tiderna passat er kunde ni bett om annan väg. Ni kom dessutom hem tidigare än ni skulle gjort med SAS.

    Jag hade inte sökt något för detta alls mer än möjligen någon extra kostnad. Men vad hade ni för marginaler egentligen om en timmes tidigare avgång tvingar er att boka både hotell och tågbiljetter?

    Någon måtta och anständighet med kompensationsjagandet får det vara anser jag.
     
  10. Brandten

    Brandten Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    https://www.businessclass.se/forum/threads/sas-generell-kompensationstråd.92798/
     
    Robert flysas gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×