Senaste nytt

Har hotellen i Kalifornien blivit dyrare?

maswan

Medlem
Sveriges tillväxt är sämst i hela EU så det lär dröja ett tag innan den är tillbaka på mer normala nivåer. Men snart är det val. Osäkerheten inför regeringsbildningen påverkar säkerligen också på kort sikt.

Med vilket mått då? Senaste kvartalet eller två låg Sveriges BNP-tillväxt betydligt högre än EU-genomsnittet, och tittar jag bakåt så ser Sverige ligga lika eller över både genomsnitt och t ex Tyskland sedan 2013. Så just det har jag svårt att se det som en förklaring. Kanske Riksbankens räntepolicy har mer med saken att göra?
 

erc

Medlem
Uppskattar alla kommentarer och synpunkter. Vi verkar vara flera som delar uppfattningen om att hotellen i Kalifornien blivit dyrare.

Dollarkursen. Skatter. Parametrar vi är vana att hantera i den systemförståelse vi besitter.

Så - vilket förhållningssätt kan vi ha när vi vill resa medvetet och kostnadseffektivt i Kalifornien?

Som det känns just nu är det trivago.se etc som blir basen och kvalificerade nätter till rewardprogram blir nedprioriterade.

Kanske lite airbnb. Men... Som RRP har jag blivit bortskämd...'
 

chazzie

Medlem
Kanske lite airbnb. Men... Som RRP har jag blivit bortskämd...'

Jag har kört en del AirBnB de senaste åren och måste säga att det är faktiskt väldigt smidigt och bra, jag bokar uteslutande eget boende så det är ungefär samma pris som hotell, men är man 2-3-4 st så blir det genast billigare dessutom, oftast. Utöver det får man även möjligheten att bo på olika ställen/stadsdelar som normalt inte frekventeras av turister.
 

NyfikenGrau

Medlem
Besöker Nordamerika väldigt sällan och konstaterade mycket stor skillnad mellan 2008 och 2015, och nu när jag tittar inför eventuell Kanada-tripp 2019 tycker jag priserna stigit ytterligare även där. Allt kan inte förklaras med valutakurser, jag själv utgår från euro så ingen direkt försämring just i år jämfört med 2015.
Priserna har helt enkelt ökat mer på andra sidan Atlanten genom åren, är mitt intryck i alla fall. Eller så är det Europa som legat ovanligt stilla/stagnerat.

Och då tycker jag ändå hotell är ett mindre problem än restaurangpriser, som med skatter och dricks påslagna är rejält mycket högre än Europa i snitt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Fast 2008 kan du i princip ta bort som datapunkt - det var mitt under den brinnande finnanskrisen och dollarn var nere under 6SEK. Allt i USA var snorbilligt och den tiden kommer nog tyvärr inte tillbaka i närtid.

Jo visst var dollarn mycket låg då, vill minnas vi fick runt 1,50 USD för en euro (1,16 idag). MEN, ställena vi bodde på i Kalifornien, budgetkategori för att vara bc.se men helt ok motell, låg runt 100 USD/natt och har nuförtiden halkat upp till åtminstone 130-150 USD - är mina anekdotiska intryck iaf.
Golden Gate Hotel i SF gav vi ca 80 EUR per natt för minns jag, nu för tiden det dubbla trots att dollarn "bara" blivit 30 % dyrare nånting:
Golden Gate Hotel i San Francisco – uppdaterade priser för 2018

Men som sagt i budgetkategorin märks ännu större skillnad på restauranger, där budgetkategorin numera i princip är utraderad borträknat fastfood/streetfood. Varmrätter började från 15 USD före skatt och dricks även på helt vanliga restauranger utanför turistområden när vi var i Florida 2015 - även OM dollarn fortfarande hade kostat 0,67 euro hade man ätit betydligt billigare i t.ex. Frankrike och Tyskland, ja till och med i Sverige.

Hsh allt detta kan möjligen bero på stagnation i Euro-zonen också, jag reser för lite för att kunna avgöra det.
 

Jönsson

Medlem
Valutorna brukar alltid sjunka i tider för politisk osäkerhet, som inför ett kommande val. Det brukar stabiliseras när det politiska läget stabiliserats. För mig som köper mest GBP gör det så klart också en stor skillnad jämfört med förra året vid samma tid. Men då var ju pundet rekordlågt värderad jämfört med kronan, efter Brexit-omröstningen. Vid förra valet kostade GBP nästan lika mycket som idag, kring 11.60SEK. Skulle säga att dagens kurs är tämligen normal om man ser det historiskt. Läget kommer säkert också bli bättre efter valet. Är inte speciellt bekymrad om den saken. Kronan har varit relativt stark under lång tid
 

taxvalp

Medlem
Det går ju att hedga sig mot dyr dollar utan att vara någon avancerad placerare. Jag har större delen av mitt sparande i utländsk valuta. Om kronan är svag blir det dyrare att resa men mina tillgångar ökar i värde och jag kan tulla av dem för att finansiera resor. Om kronan blir starkare minskar mitt sparkapital (allt annat lika) men det blir billigare att resa utomlands. Sinnesfrid!
 
Toppen