Senaste nytt

Har du haft bokningsklass Y?

Senator

Moderator
Det finns nog några Corporate deals i Y med helt andra priser skulle jag gissa.

Runt 2005 hade min dåvarande arbetsgivare implementerat ny policy: billigast ja, aldrig affärsklass. Tog en 18 000kr resa i Y och C var 15 000kr, åkte första segment till CPH.

Bokade om till C fick en MCO på 3 000kr och skickade ett mail till min Controller + EMEA Controller. Frågade vart jag skulle skicka checken på 3 000kr som jag hade sparat dom..

Två veckor senare uppdaterat policy....
 
Händer ganska ofta när man jobbar i Flygfrakt branchen. Många gånger finns inte tiden att gå de "normala kanalerna" för att få en biljett. Så köper biljetten på flygplattsen väldigt ofta.

Min favorit är nog $2800 från Lusaka till DarEsSalaam (Via nairobi). Detta var nog 10år sedan, de tog inte kort så fick AMEXa cash till flygplattsen. Gick förvånansvärt smidigt men missade flyget :)
 

sodaboy

Medlem
En enkel med LH GVA-FRA-ARN kring nyår för några år sedan (alla plan var fulla i stort sett). Pris ca 10000:-. Efter security var jag tvungen att gå tillbaka airside och fick hoppa flighten pga jobbstrul. Åkte dagen därpå med SK i Y (e-extra) för halva pengen.
 

AABack2ARN

Medlem
Har genom jobbet fått Y-klass vid ett antal tillfällen och efter att SAS införde Ekonomi Extra fått E-klass (dvs högsta och dyraste klassen i vanlig ekonomi hos SAS) vid desto fler tillfällen. Förvisso till ett (något) lägre pris än de publicerade priserna men fortfarande skitdyrt.

Och där ligger lite min irritation på SAS och andra bolag (SAS är absolut inte ensamma om detta): Man anpassar servcienivåerna till de lägsta priserna men fortsätter att sälja biljetter till gamla fantasipriser från IATA-tidens monopol.

När man då minskar servicegraden känns det j*t snålt att behöva betala för dricka för en biljett som t/r till New York kostar 11000-13000 kronor.
 
Jag arbetade tidigare på ett företag med en strikt resepolicy där man skulle resa i ekonomiklass, no matter what. Ibland var det lite si och så med framförhållningen också vilket gjorde att jag en gång reste i ekonomi t/r ARN-LAX (med Swiss) för strax över 20 000 kronor, den ena sträckan i Y-klass. DÅ hade jag bokat biljetten ett par dagar innan. Inga 72 000 spänn där men till LAX är det annars inte svårt att med någon veckas framförhållning hitta biljetter för runt 8000 kronor.
 

Pho

Medlem
Att betala 20 000 - 24 000 för ekonomibiljetter på longhaul, har jag gjort många gånger... Rekordet tog dock Lufthansa när de ville ha 70 000+ till USA (det fick bli en extra mellanlandning och priset åkte ner på mer hanterbara 18 000)
 
Toppen