Har du fått återbetalning av SAS?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av TomJ, 5 Maj 2020.

  1. Tim Karlsson

    Tim Karlsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hörde av mig till Amex angående detta och dem hänvisade rätt tillbaka till SAS och sa att dem inte kunde göra något. "Det är bara att vänta lite till" :/
     
  2. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Då bör du tala om för amex att enligt konsumentkreditlagen har du att ställa kravet om återbetalning även direkt mot amex. Du bör vidare upplysa amex om att du ämnar anmäla dem till Finansinspektionen om de inte följer svenska regler.
     
    Delayed och Tim Karlsson gillar detta.
  3. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    De hade alltså 808771 krav kvar 1a september. Enligt Freja Annamatz, som är SAS presschef, så hanterar de runt 5000 återbetalningar per dag. Detta torde vara arbetsdagar, så runt 25000 återbetalningar per vecka. Det gör att det kommer ta drygt 30 veckor för att hantera de återbetalningar som återstår. Skall ju tilläggas att av de 5000 återbetalningarna så borde ett antal vara automatiserade återbetalningar från de flyg SAS ställer in, aka "737-700-flygen". Så någon gång i maj 2021 borde allting vara återbetalt från vårens Corona-drabbning!

    För att addera ytterligare bekymmer så är många av de återbetalningar som återstår väldigt komplicerade, det är ju bara att se på den återbetalning jag fått vänta längst på, ren SAS-metall och utan byten, bokad och avbokad på nätet. Klart att det tar tid för SAS detta, och så har de ju dessutom kunder som ringer SAS och frågar när de skall få sin återbetalning.

    Stackars SAS!
     
  4. Flygmatz

    Flygmatz Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Den kö som dessa drygt 800 000 återbetalningar befinner sig i är i mina ögon SAS stora akilleshäl vad gäller legitimiteten i denna utdragna process. Att anställda delger information som "det finns en kö, men det kan variera var i kön ärenden hanteras" urholkar trovärdigheten för detta system än mer. På frågan vad som orsakar dessa variationer var svaret "olika anledningar". Vore det inte lättare för SAS att ha en "rak" kö där det går att följa sitt ärende? Jag ser verkligen inte egenvärdet i denna, trots allt, medvetet förvirrande hantering.

    (Jag kontaktade kundtjänst då mitt äldsta ärende gäller en resa i mitten av april samtidigt som bekanta med resor i slutet av maj fått återbetalningar)
     
  5. Tomas E

    Tomas E Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det varierar tämligen slumpmässigt var i "kön" ärendena hanteras skulle jag nog påstå att den inte uppfyller definitionen av en kö. Jag tänker då snarare på att ärendena hanteras som en sopcontainer fylld med post-it-lappar.
     
    Flygmatz och intuition gillar detta.
  6. Homer

    Homer Medlem

    Fast om det gått snabbare kanske du fått fel belopp :rolleyes:


    SAS er ett av de få som fortsatt holder den automatiske refusjonsmuligheten lukket...
    – Foreløpig har vi valgt å holde det stengt fordi vi ønsker å ha kontroll på innkommende krav for å sørge for at vi betaler
    tilbake korrekte beløp, selv om det tar lengre tid, sier pressesjef i SAS John Eckhoff.

    Forsker om SAS-refusjoner: – En unnskyldning fordi de ikke har penger – E24
     
    Golfkillen gillar detta.
  7. mha321

    mha321 Medlem

    I just den frågan är jag ärligt talat mer förvånad att resebyråer alltså tidigare kunnat göra refunds direkt från sas konton *utan* att ser verifierats.. Låter som upplagd för problem så att de stängt just den delen tycker jag låter helt logiskt.
     
  8. Homer

    Homer Medlem


    Fungerar tydligen bra för andra, enligt vad de säger själva åtminstone.

    I likhet med Norwegian bruker Widerøe GDS-systemet som gjør at kunder får automatisk tilbakebetalt refusjoner.
    – Vi har brukt den automatiske tilbakebetalingen hele tiden. Det har fungert veldig bra og er årsaken til at vi har
    kunnet holde oss såpass à jour med refusjoner til våre kunder gjennom coronapandemien, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli.
     
  9. mha321

    mha321 Medlem

    Jag tycker det är precis lika förvånande att det fungerar där!
     
  10. Moco

    Moco Medlem

    Varför ska du stå med mössan i handen? Varken SAS eller AmEx hade väntat på dig. Min erfarenhet är dock att AmEx inte gör något åt större utlägg. Småsummor på några hundringar justerar de direkt, men i övrigt har SAS återbetalat på 3-4 månader utan att något hänt från AmEx sida - och det gäller även awardresor. Det går runt i cirklar och har blivit att samtliga parter försöker skjuta över ansvaret på varandra, utan att något faktiskt händer.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×