Har du fått återbetalning av SAS?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av TomJ, 5 Maj 2020.

  1. Homer

    Homer Medlem


    Om ändå fler hade samma tur som dig...
    Det går inte att undvika att lägga märke till dina poster i den här tråden, ditt flyt med återbetalningar
    och dina hyllningar till SAS: "SAS sköter sig och gör vad de skall, även om det tar lite längre tid än normalt. "
    "Det är bättre än många andra i branschen och något vi borde vara glada för. Så tummen upp för SAS!"

    Jag noterar även med intresse att du skrivit totalt 48 inlägg sedan du blev medlem den 9:e November 2014
    och ungefär hälften av dessa handlar om att försvara SAS, och i synnerhet dess ledning, i olika sammanhang.
     
    sepbemi, Golfkillen, WavyCrockett och 6 andra gillar detta.
  2. Rickard_O

    Rickard_O Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Självklart hade jag inte kollat tillräckligt noggrant och så klart betalar dom inte tillbaka service fee'n på 825:-/näsa, otroligt att dom ska vara så jävla fula och försöka sno åt sig dom här pengarna, hade dom bara betalt ut dom som vanligt utan tjafs hade jag mer än gärna stoppat in dom i SAS igen genom att boka en ny resa med dom direkt.

    Refund notice kom i lördags, pengarna insatta på amexet idag
     
  3. majoren

    majoren Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    SAS hade till den 1 september gjort ungefär 1,3 miljoner återbetalningar. 808 771 krav från passagerare återstod att betala. Som framgick i lördags, under den långa i intervjun i Ekot med SAS vd, Rickard Gustafson, är många av återbetalningarna komplexa och tar tid att handlägga. Inte sällan måste SAS i samverkan med resebyråer och andra flygbolag komma fram till vem som skall återbetala vad.
    I och med nyemissionen är SAS ekonomi räddad och ingen behöver vara rädd för att förlora sina pengar. Det handlar bara om lite tålamod. SAS själva har uppgett att man hoppas vara klar till årsskiftet. Bara 10 veckor kvar! Det blir lite som skatteåterbäringen när pengarna kommer!
     
  4. Karlssonskan

    Karlssonskan Medlem

    Ort:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Från SKV får man åtminstone ränta på pengarna. :cool:
     
    Chrisse, Tomas E, Kris och 1 annan gillar detta.
  5. Tomas E

    Tomas E Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är någon särskilt intresserad av vad SAS hoppas? Hittills har väl det SAS sagt om återbetalningar inte varit särskilt mycket med sanningen överensstämmande?
     
    sepbemi, Nea, Golfkillen och 4 andra gillar detta.
  6. majoren

    majoren Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Alla flygbolag kämpar med återbetalningarna. Lufthansa hade för ett par veckor sedan 700 000 icke avklarade återbetalningar. De processar drygt 15 000 per dag, men nya tillkommer ständigt beroende på tidtabellsändringar. Kanske har Lufthansa betat av balanserna i början av december. SAS ligger inte långt efter. Precis som Lufthansa gör SAS allt för att betala tillbaka så snabbt det rent administrativt går. Det hela är en exceptionell situation och som frekventa resenärer bör vi ha förståelse för detta - även om det är irriterande att ligga ute med pengar.
     
  7. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    1,3 miljoner ärenden på 5,5 månader blir väl då 236 tusen ärenden i månaden. Med den takten har man 3,5 månader kvar, vilket rent teoretiskt skulle sammanfalla med nyår. Samtidigt påstår man att man har de mest komplicerade ärendena kvar (de hade alltså i stort sett inga resebyråbokningar i mars/april/maj dårå?) men det ska alltså inte ta någon extra tid alls?
     
  8. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är säkert kämpigt för många bolag, men SAS har uttryckligen uttalat att man antagit en strategi att förhindra och försena utbetalningar så långe det går.
    Det är inte längre en "exceptionell situation" som motiverar SAS från att fortsätta dra detta i långbänk. Det som är exceptionellt är SAS beteende.
     
    aruba1, WavyCrockett, Autonom och 3 andra gillar detta.
  9. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Så på nästan ett halvår så har de fortfarande inte betalt runt 40% av kraven. Det är ju under all kritik, och SAS är ju direkt lögnaktiga (inte bara kundtjänst, ledningen också).

    Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan tycka det är bra jobbat av SAS. Men det är ju klart, jag är ju bara någon som tycker alla borde göra rätt för sig, och följa lagen.
     
    Autonom, Tomas E, Delayed och 1 annan gillar detta.
  10. mha321

    mha321 Medlem

    Det är ju rätt många andra som också uttryckligen antagit en sådan strategi.

    Det gör den dock inte på något sätt mer acceptabel. Det är uselt hanterat även i den situation där de flesta andra också hanterar det uselt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×