Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Finns det någon baksida med att begära kreditering från Amex kontra att vänta ut SAS?

Det var en sak när det var jobbresor i Mars som ställdes in, det var ju ändå inte mina pengar. Men nu när jag fick två Awardresor inställda för en dryg månad sen är det ju en annan sak, det är privata pengar som jag ogärna väntar ett halvår på.

Såg förresten att Aftonbladet har någon plus-artikel om att man kan få tillbaka mer än vad man betalt när det dröjer. Känns som click-bait men är det någon som vet om det ligger något vettigt i det?

Alltså: Vänta, kontakta Amex eller något tredje alternativt?
Ge flygbolaget 7 dagar, som reglerna säger, sen tar man det med kreditkortsbolaget.
 

cantona

Medlem
Finns det någon baksida med att begära kreditering från Amex kontra att vänta ut SAS?

Det var en sak när det var jobbresor i Mars som ställdes in, det var ju ändå inte mina pengar. Men nu när jag fick två Awardresor inställda för en dryg månad sen är det ju en annan sak, det är privata pengar som jag ogärna väntar ett halvår på.

Såg förresten att Aftonbladet har någon plus-artikel om att man kan få tillbaka mer än vad man betalt när det dröjer. Känns som click-bait men är det någon som vet om det ligger något vettigt i det?

Alltså: Vänta, kontakta Amex eller något tredje alternativt?

Du har rätt till 380kr för nedlagt arbete + de 300 som anmälan kostar och så kan du tillägga räntan enligt lagen. Googla "betalningsföreläggande" så hittar du länken till Kronofogden.
Sedan när utslaget kommer får man vänta i tre veckor innan Kronofogden kan påbörja utmätningen. Beslutet kan överklagas under den tiden.
 

Homer

Medlem
Går det att byta en refund mot voucher om det avser skatter från en avbokad bonusresa? På refundsidan kommer endast följande text upp:

REFUND REQUEST IN PROGRESS
Your refund request for booking reference XXXXXX is still in progress. Due to extraordinary circumstances, the handling time is much longer than usual.

We are sorry for any inconvenience this may cause and kindly ask for your understanding.


Jag frågade om det på telefon, den jag pratade med sa "nej, inte för den här typen av bokning"
 

Homer

Medlem
Forsker om SAS-refusjoner: – En unnskyldning fordi de ikke har penger – E24
Før coronakrisen inntraff, behandlet SAS refusjoner til agenter og reisebyråer gjennom et automatisk system kalt GDS.

Dette systemet har imidlertid SAS stengt, slik at selskapet behandler kravene manuelt.

«GDS-systemet ble i en tidlig fase stengt av de aller fleste flyselskaper, men SAS er ett av de få som fortsatt holder den automatiske refusjonsmuligheten lukket,» står det i et dokument fra Luftfartstilsynet som E24 har fått innsyn i.

– Foreløpig har vi valgt å holde det stengt fordi vi ønsker å ha kontroll på innkommende krav for å sørge for at vi betaler tilbake korrekte beløp, selv om det tar lengre tid, sier pressesjef i SAS John Eckhoff.
 

Rickard_O

Medlem
Äntligen kom refund notice för två awardbiljetter som skulle avgått 12/7 och bokades av dryga veckan innan.
Verkar t.o.m så att service fee'n blir återbetalad, hade en känsla av att man skulle behöva bråka om dom 900 kronorna efter rapporter här!
 

majoren

Medlem
Av 25 resor avbokade från 15 mars till 16 oktober har återbetalning skett för 17 av dem. De 8 som restar är sådana som avbokats manuellt (den tidigaste 28/5). Resan som avbokades den 16/10 återbetalades till Amex-kortet dagen därpå, den 17/10. Dock ingen refund notice. Snabbt jobbat av SAS!
 

Kandinsky

Medlem
Har ett underligt case med en award som avbokades i mitten av juli. De betalade tillbaka för de två vuxna i sällskapet, men inte återbetalt barnet som låg med i bokningen. Någon som varit med om samma?
 
Toppen