Har du fått återbetalning av SAS?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av TomJ, 5 Maj 2020.

  1. TomJ

    TomJ Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS har väl tydligt hävdat att det är AVBOKNINGSDATUM de går efter. Flightdatum har väl inte varit på tapeten.

    Det man möjligen kan diskutera är skillnaden på 1. "avbokningsdatum" (gjort frivilligt av kund på ej redan insställd flight), 2. "datum när flighten cancellerades" (och SAS rimligen borde börja hantera återbetalningarna eftersom DE ställt in och inte "kunden har avbokat") och 3. "datum för begärd återbetalning" (datum när kund tvingats begära återbetalning för en flight som SAS redan ställt in och rimligen borde ha återbetalt direkt).
     
  2. Ultra Magnus

    Ultra Magnus Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl uppenbart att SAS håller på pengarna så länge som möjligt. Jag tror inte ett dugg på att de håller på och återbetalar i tur och ordning.
     
    Elberto, Gus, Autonom och 2 andra gillar detta.
  3. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Jag tycker ändå det är lite gulligt att det mail man får från SAS när man avbokar idag fortfarande säger:

    "Din bokning har avbokats. Vi kommer att behandla återbetalningen till din ursprungliga betalningsmetod inom sju arbetsdagar.

    Observera att det beroende på din bank/betalningsleverantör kan ta några dagar innan du kan se återbetalningen på ditt konto."
     
  4. TomJ

    TomJ Medlem

    Ort:
    Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Men det stämmer ju faktiskt.

    Avbokade en poängresa den 6 maj. Poäng kom in direkt. Pengar kom nu idag den 8 maj.

    Så det verkar som de håller på pengar/poäng lite random på bokningar under en viss period.
     
  5. MagnusL77

    MagnusL77 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Låter bra att de iallafall betalar tillbaka. Tror inte det spelar roll om en flygning ställts in eller, som i mitt fall, avbokats av mig själv. Jag avbokade 9e mars... med denna hastighet har jag väl pengarna i augusti...
     
  6. Mikeswe

    Mikeswe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hade två SAS flyg den 13/4 som ställdes in, och som jag då begärde återbetalning för via online-formulär den 2/4 . Efter 5 dagar (7/5) ringde jag SAS (även med tanke på vissa kommentarer här). Då sade de att inget hade gjort något med formulären ännu, men att de nu registrerade dessa avbokningar manuellt under mitt samtal och att utbetalning skulle ske inom 7 dagar.

    Verifierade återigen 18/4, då sade man att utbetalning skulle ske inom 20 dagar ifrån de mottagit ursprungliga formuläret (affärsdagar), dvs. 30/4.

    Eftersom ingen utbetalning skett, hörde av mig via mail idag, där jag påpekade att jag ville ha ett skriftligt svar, då jag även övervägde att reklamera köpet emot kreditkortsbolaget.

    Fick svar inom 30 min att man skickade detta med prio till berörd avdelning. Två timmar senare kom två "refund notices".

    ketchupeffekt ..
     
    Gus och intuition gillar detta.
  7. Varför bråka med SAS? Vänta en månad, reklamera sedan till kreditkortföretaget. Klart.
     
  8. Tim Karlsson

    Tim Karlsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tycker mig inte se något om avbokningarna som gjorts utav sas och då den vouchern ni har fått tillbaka 4-2-1 är det en voucher som egentligen har gått ut som ni får tillbaka eller får ni tillbaka en som egentligen har året ut på sig?
    Har en resa 24/5 om cirka två veckor till PEK med SAS, har inte fått någon info än om att planet är inställt. Har dock en voucher som har gått ut vid årskiftet som man gärna vill få tillbaka isf.
     
  9. Mattias Holmén

    Mattias Holmén Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    [​IMG]
    Källa: FAQ: Corona EuroBonus | SAS
     
    Robert flysas och Canadien gillar detta.
  10. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Du har helt rätt. Skall bli intressant att prata med SAS imorgon. De hävdar ju med en dåres envishet att de tar alla återbetalningar i tur och ordning. När jag vid tidigare samtal med SAS sagt att jag vet folk som avbokat 1 månad efter mig och fått pengar så säger kundtjänst att det kan inte stämma. Skall bli kul att höra hur de försöker förklara hur jag kan ha fått pengar för en avbokning i maj medan avbokningarna i mars fortfarande inte hänt något med.
     
    Bridgeman, Samosaguas, Bryant och 2 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×